מוזיאון הגנה
פרסומי מורשת ההגנה

ארגון ההגנה, שחגג ביוני 2020 מאה שנה להקמתו, קיים במהלך שנותיו (1948-1920) 20 קורסי מפקדים, המקבילים לקורס הקצינים של צה"ל בימינו. את הקורסים סיימו כ-1,400 מפקדים, שרבים מהם היוו את הקצינה הבכירה והבינונית בצה"ל ב-25 שנותיו הראשונות. די לציין שתשעת הרמטכ"לים הראשונים של צה"ל היו מדריכים או חניכים בקורסי המ"מ האלה.

שלושה מהקורסים נשאו כינויים לא שיגרתיים. כך, הקורס השני, ב-1925, נקרא "איטליה", משום שהחניכים נצטוו לספר, מטעמי סודיות, כי נעדרו מבתיהם וממקומות עבודתם בשל טיול לאיטליה. הקורס ב-1938 זכה לכינוי "קורס הפִּישֶׁרִים", וזאת בגלל שהחניכים לא היו מרוצים ממפקדיהם ובאחד המסדרים השתינו לאות מחאה...

אנו נספר הפעם על קורס ייחודי, לא רק בגלל שמו, "קורס הקומדיאנצ'יקים" (ליצנים ביידיש), אלא גם – ובעיקר – משום שהיה זה קורס המ"מים-קצינים הראשון, ב-1921, כלומר לפני 100 שנה.

הוא התקיים במשך חודש (ואולי חודש וחצי – אין עליו פרטים מלאים) בשני מקומות: בתל אביב ובכפר גלעדי. בתל אביב נערכו חלק מהאימונים וכן השיעורים העיוניים בחצר גימנסיה הרצליה ואימוני כושר היו על שפת הים, שם גם הקימו החניכים מאהל שבו התגוררו. בתל אביב פקד על הקורס אלימלך זליקוביץ-אבנר, לימים אלוף בצה"ל הצעיר, שהיה מחיילי הגדודים העבריים במלחמת העולם הראשונה.

בתל אביב נחשפו הקורס, משתתפיו ואימוניו לעיני רבים והוחלט שיש לחפש מקום דיסקרטי יותר. המקום שנבחר – כפר גלעדי – היה בקצה הארץ ממש, רחוק מעין כל. בשלב הזה נקבע כמפקד יצחק לנדוברג (שדה) – לימים דמות ידועה בהגנה, מקים "הנודדת", פלוגות השדה (הפו"ש) והפלמ"ח, ובמלחמת העצמאות מראשוני האלופים בצה"ל. ללנדוברג היה ניסיון צבאי עשיר מתקופת שירותו בצבא הצארי ובצבא האדום ברוסיה.

המרחבים הפתוחים שסביב קיבוץ כפר גלעדי אפשרו אימוני-שדה נרחבים, אך מורשת הצבא הבריטי של חלק מהמדריכים הביאה לכך ששעות רבות הוקדשו לתרגילי סדר (ת"ס) ואנשי "השומר" בכפר גלעדי לגלגו על המתאמנים וכינו אותם "קומדניאצ'יקס" (ליצנים). איש "השומר" צבי נדב כתב בזיכרונותיו: "היינו לועגים ומתלוצצים על הסדרים שהוכנסו, על הנוהג לעמוד דום לפני המדריך או המפקד. לנו, הפועלים הוותיקים, היו סדרים אלה זרים ומוזרים. חשבנו אותם למיותרים וראינו בהם נטייה למיליטריזציה".

יגאל שפי, שכתב את הספר "סיכת מם-מם" (על קורסי הקצינים של ההגנה), ציין כי כבר בשלב זה הוקדש מקום גם לנושא המודיעין: "הוא נקרא 'הכרת הסביבה' ובמסגרתו ערכו החניכים ביקורים בכפרי הערבים, הדרוזים והמתואלים [כפי שכונו בימים ההם השיעים בדרום לבנון]"

בראייה לאחור, מציין שפי, הייתה אכזבה מהקורס, לא במעט בשל אופיו ה"צבאי", שהגיע מהצבא הבריטי ונפסל על ידי לא מעטים מראשוני ההגנה. ועם זאת, הקורס הזרים מפקדים ומְפקדות לשורות המדולדלות של ארגון ההגנה, שבקושי ציין שנת קיום אחת. אמרנו מפקדות – ולא במקרה, שכן בקורס השתתפו שלוש נשים, שאפשר לראותן בתמונה.

רוב החניכים היו חיילים בגדודים העבריים ואנשי ההגנה העצמית היהודית באוקראינה, שעלו לא מכבר לארץ והשתייכו לגדוד העבודה. היו ביניהם גם כמה מחברי ארגון "השומר" וחברי "המכבי" מתל אביב וירושלים.

כדאי לשים לב ל"תמונת המחזור" של הקורס. במרכזו נראים שני המפקדים: אלימלך זליקוביץ' בבגד מעין צבאי ולימינו יצחק לנדוברג (שדה) בחצי גוף עליון חשוף. אף רוב החניכים הצטלמו בחזות חשופים. רק שני גברים נוספים, היושבים משני צדי מפקדי הקורס, ושלוש הנשים הופיעו בלבוש מלא.