Page 5 - מידעון ההגנה 2
P. 5

‫מידעון ‪2‬‬

                                                               ‫לכלי הרכב – משאיות עלו על‬
                                                                 ‫מוקשים‪ ,‬נשרפו ולעיתים נבזזו‪.‬‬

                                                               ‫אף שהשיירות עשו דרכן לאזורים‬
                                                               ‫וליישובים מרוחקים בכל פינות‬
                                                               ‫הארץ‪ ,‬רוב תשומת הלב הופנתה‬
                                                               ‫לשיירות לירושלים‪ ,‬שכן בה‬
                                                               ‫ישבה כשישית מהאוכלוסייה‬

                                                                                 ‫היהודית בארץ‪.‬‬

                                                               ‫מבחינה לוגיסטית זה היה מבצע‬

                                                               ‫רחב היקף ביותר של המוסדות‬

‫שברי משוריין‪ .‬לא תמיד הגיעו המכוניות ליעדן‪ .‬משאית משוריינת‬     ‫היהודיים‪ ,‬ובמיוחד ה"הגנה"‪.‬‬
                                                ‫שעלתה על מוקש‬  ‫במהלך ארבעת החודשים‪ ,‬עד‬

                                                               ‫סוף מרס ‪ ,1948‬שוגרו מתל אביב‬

‫לירושלים ‪ 224‬שיירות‪ ,‬שמהן לא הגיעו ליעדן ‪ 8‬בלבד‪ 216 .‬השיירות שהגיעו הובילו כ‪ 11-‬אלף‬

          ‫טון של ציוד‪ ,‬אספקה‪ ,‬נשק וכן תגבורות של לוחמים לירושלים‪.‬‬

‫מאבטחי השיירות באו משתי יחידות מיוחדות של הפלמ"ח ‪ -‬ה"פורמנים" מירושלים ויחידת‬
‫"זהבי" מתל אביב‪ .‬בירושלים נקבע מטה ה"פורמנים" בבנייני המוסדות הלאומיים ברחביה‬
‫ובתל אביב הופעלה יחידת "זהבי" ממתחם התחנה המרכזית‪ .‬לצד המאבטחים פעלו לאורך‬
‫הכבישים מתל אביב לירושלים יחידות נוספות של הפלמ"ח‪ ,‬שתפקידן היה להבטיח מעבר‬

                                                              ‫בטוח ככל האפשר של השיירות‪.‬‬

‫דוח של אג"ם במטכ"ל ה"הגנה" מתחילת פברואר ‪ 1948‬מגלה כי אבטחת כביש ירושלים בתוך‬
‫השיירות ולאורך הציר העסיקה ‪ 431‬לוחמים ולוחמות – רובם אנשי פלמ"ח והשאר מיחידות‬
‫החי"ש ונוטרים‪ .‬באותה עת עלו לירושלים בין שתיים לשלוש שיירות ביום‪ .‬אנשי המגן של‬
‫כל שיירה צוידו במכשיר קשר ובחודש מרס הצטרף ללוחמים גם מטוס קל מעל‪ ,‬שדיווח על‬

                                                              ‫התפתחויות צפויות וריכוזי אויב‪.‬‬

‫המכוניות נסעו לירושלים בדרכי עקיפין‪ ,‬שכן הקטע מרמלה עד אל קובב (כיום משמר איילון)‬
‫היה בשליטה מלאה של הערבים‪ .‬אי לכך השיירות נעו דרך רחובות‪-‬נען‪-‬חולדה‪-‬לטרון או‬
‫רחובות‪-‬גדרה‪-‬צומת מסמיה‪-‬לטרון‪ .‬מוקדי היתקלויות כמעט קבועים היו במעלה שער הגיא‬

                                              ‫(באב אל‪-‬ואד בשמו השגור אז) ובסמוך לקסטל‪.‬‬

‫עדויות מהזמן מגלות עד כמה הייתה הנסיעה בשיירות גדושת מתח‪ .‬אחד הפלמ"חאים‪ ,‬משה‬
‫טטרסקי‪ ,‬סיפר‪" :‬השיירה נכנסת לשער הגיא‪ ,‬ההרים התלולים המכוסים בחורשות ענפות‬
‫יכולים לשמש קבר נאה למדי‪ ,‬אך כמובן שאנו מוותרים על הכבוד ומעוניינים להגיע לירושלים‪.‬‬
‫המכוניות מתנשפות בכבדות‪ .‬כאן המקום הנוח ביותר להתקפה ואכן לא עובר רגע ונשמעים‬
‫פיצוצי יריות‪ .‬כדורים חולפים בזמזום על פנינו‪ .‬הנהגים המעוצבנים מנסים להגביר את‬
‫המהירות‪ .‬הסטנים מצטרפים לתזמורת‪ .‬תיקתוקם מעודד את הנהגים וכנראה שעושה רושם‬

                                                                          ‫כלשהו על התוקפים‪.‬‬

       ‫"אנו יוצאים בשלום מטווח האש‪ ,‬עוברים על פני משאבות סריס‪ ,‬על פני אבו‪-‬‬
       ‫גוש ויורדים לקריית ענבים‪ .‬כאן מתעכבים לשעה קלה‪ ,‬מתקנים את הדרוש‬
       ‫תיקון וממשיכים‪ .‬הקסטל מסתכל בנו באיום אך מניח לנו הפעם לעבור‬

                                                                               ‫בשקט‪"...‬‬

‫(ספר הפלמ"ח)‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10