Page 5 - מידעון ההגנה 2
P. 5
מידעון 2
לכלי הרכב – משאיות עלו על
מוקשים ,נשרפו ולעיתים נבזזו.
אף שהשיירות עשו דרכן לאזורים
וליישובים מרוחקים בכל פינות
הארץ ,רוב תשומת הלב הופנתה
לשיירות לירושלים ,שכן בה
ישבה כשישית מהאוכלוסייה
היהודית בארץ.
מבחינה לוגיסטית זה היה מבצע
רחב היקף ביותר של המוסדות
שברי משוריין .לא תמיד הגיעו המכוניות ליעדן .משאית משוריינת היהודיים ,ובמיוחד ה"הגנה".
שעלתה על מוקש במהלך ארבעת החודשים ,עד
סוף מרס ,1948שוגרו מתל אביב
לירושלים 224שיירות ,שמהן לא הגיעו ליעדן 8בלבד 216 .השיירות שהגיעו הובילו כ 11-אלף
טון של ציוד ,אספקה ,נשק וכן תגבורות של לוחמים לירושלים.
מאבטחי השיירות באו משתי יחידות מיוחדות של הפלמ"ח -ה"פורמנים" מירושלים ויחידת
"זהבי" מתל אביב .בירושלים נקבע מטה ה"פורמנים" בבנייני המוסדות הלאומיים ברחביה
ובתל אביב הופעלה יחידת "זהבי" ממתחם התחנה המרכזית .לצד המאבטחים פעלו לאורך
הכבישים מתל אביב לירושלים יחידות נוספות של הפלמ"ח ,שתפקידן היה להבטיח מעבר
בטוח ככל האפשר של השיירות.
דוח של אג"ם במטכ"ל ה"הגנה" מתחילת פברואר 1948מגלה כי אבטחת כביש ירושלים בתוך
השיירות ולאורך הציר העסיקה 431לוחמים ולוחמות – רובם אנשי פלמ"ח והשאר מיחידות
החי"ש ונוטרים .באותה עת עלו לירושלים בין שתיים לשלוש שיירות ביום .אנשי המגן של
כל שיירה צוידו במכשיר קשר ובחודש מרס הצטרף ללוחמים גם מטוס קל מעל ,שדיווח על
התפתחויות צפויות וריכוזי אויב.
המכוניות נסעו לירושלים בדרכי עקיפין ,שכן הקטע מרמלה עד אל קובב (כיום משמר איילון)
היה בשליטה מלאה של הערבים .אי לכך השיירות נעו דרך רחובות-נען-חולדה-לטרון או
רחובות-גדרה-צומת מסמיה-לטרון .מוקדי היתקלויות כמעט קבועים היו במעלה שער הגיא
(באב אל-ואד בשמו השגור אז) ובסמוך לקסטל.
עדויות מהזמן מגלות עד כמה הייתה הנסיעה בשיירות גדושת מתח .אחד הפלמ"חאים ,משה
טטרסקי ,סיפר" :השיירה נכנסת לשער הגיא ,ההרים התלולים המכוסים בחורשות ענפות
יכולים לשמש קבר נאה למדי ,אך כמובן שאנו מוותרים על הכבוד ומעוניינים להגיע לירושלים.
המכוניות מתנשפות בכבדות .כאן המקום הנוח ביותר להתקפה ואכן לא עובר רגע ונשמעים
פיצוצי יריות .כדורים חולפים בזמזום על פנינו .הנהגים המעוצבנים מנסים להגביר את
המהירות .הסטנים מצטרפים לתזמורת .תיקתוקם מעודד את הנהגים וכנראה שעושה רושם
כלשהו על התוקפים.
"אנו יוצאים בשלום מטווח האש ,עוברים על פני משאבות סריס ,על פני אבו-
גוש ויורדים לקריית ענבים .כאן מתעכבים לשעה קלה ,מתקנים את הדרוש
תיקון וממשיכים .הקסטל מסתכל בנו באיום אך מניח לנו הפעם לעבור
בשקט"...
(ספר הפלמ"ח)
5