Page 168 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 168
168׀ 100ל'הגנה'
היסטוריוגרפיית 'ההגנה'
פרופ' בן־ארצי :נעבור לדיון ההיסטוריוגרפי .איך ההיסטוריוגרפיה מטפלת
בתהליכים הללו :מה היה מקומו של ארגון 'ההגנה' בתקומת ישראל בראי
ההיסטוריוגרפיה; בעיצוב הסי ֵפּר היישובי של כוח המגן; מה המצב ביחס
למקורות ולנתונים המחקריים ,והשינויים שחלו בהם בחליפת הדורות; ולבסוף –
מה הם הכיוונים בהיסטוריוגרפיה של ארגון 'ההגנה'.
פרופ' גלבר :לפני הכניסה לעובי קורת ההיסטוריוגרפיה של 'ההגנה' ,ראוי
להצביע על כך שהארגון ייצג את היישוב העברי כולו .בהיסטוריוגרפיה של
'ההגנה' מוצג הארגון כ'צבא המדינה שבדרך' ומודגש עקרון ' ְכּלליוּתו' ,אולם ראוי
לציין שני מגזרים מקרב האוכלוסייה היהודית שנפקדו משורותיו – היישוב הישן
והשכונות של תושבי עדות המזרח .בפרוץ המרד הערבי כאשר נחלצו דיירי מעונות
עובדים בתל־אביב לעזרת שכונת התקווה המותקפת ,הייתה זאת הפעם הראשונה
בחייהם שכף רגלם דרכה בשכונה זו .הם לא הבינו למה תושבי שכונת התקווה לא
יכולים להגן על עצמם .תופעת הניכור החברתי איננה קשורה ל'הגנה' ולתפיסת
הביטחון אולם השפעתה העצומה באה לביטוי מעשי בחיוּל ובהתגייסוּת לארגון.
האצ"ל פתח את שורותיו בפני יוצאי עדות המזרח ותושבי השכונות ,ועל בסיס
הניכור החברתי יצר את 'ברית המקופחים' שלימים נודעה לה השפעה עצומה
במפה הפוליטית.
ספר תולדות ההגנה ,ובעיקר חלקו השלישי ,היה מושא לביקורת כבר עם יציאתו
לאור .החלק השלישי במפעל ההיסטוריוגרפי הזה שוכתב בידי שאול אביגור,
ישראל גלילי ונוספים שהיו מעורבים בחיי הארגון .ספר תולדות ההגנה משקף את
הסי ֵפּר )נרטיב( שהיה מקובל בשנות ה־ ,50ה־ 60ובשנות ה־ ,70ונדרשת בחינה
מחקרית מחודשת ומהימנה של תולדות הארגון .הסי ֵפּר בספר תולדות ההגנה
מושתת על הגישה שלפיה ארגון 'ההגנה' היה חזוּת הכול ,וראשיה ידעו בדיוק מה
היו המניעים במדיניות ובמהלכים של הבריטים ,ערביי ארץ ישראל ,מדינות ערב,
המעצמות וגורמים נוספים במערכת היישובית והגלובלית .גופים כמו המוסד
לעלייה ב' והש"י מוצגים כחלק מארגון 'ההגנה' .גישה זו מופרכת מעיקרה ולא
עומדת כיום בפני שום מבחן ביקורתי .נדרשת כיום בחינה מקיפה יותר של מקום
'ההגנה' במערכת הכוללת ,שתסתמך על מקורות ארכיוניים שנפתחו לעיון מחקרי
ועל גישות מרחיבות בניתוח ההיסטורי ,כמו לדוגמה השפעותיו של התחום
האזרחי־חברתי.
פרופ' קדיש :כל דור רואה את בעיות ההיסטוריה בעיניו־הוא ,מושפע מהסביבה
התרבותית שהוא חי בה .ההבניה הקלאסית של הידע ההיסטורי היא נדבך על
נדבך ,ולא נדבך המוחק את קודמו .הכרכים המוקדמים של ספר תולדות ההגנה