Page 24 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 24
24׀ 100ל'הגנה'
הארגון מחנך את חבריו לנאמנות לעם ולארץ ,לאהבת ה ֵחרות ,לקוממיוּת עברית,
לעוז רוח ,לעמידה בפני סבל ונגישות ,לנכונות של הקרבה ,להוקרת חיי־אדם,
ליושר־אופי ,לפשטות ההווי ,לתרבות אנושית ויהודית') .אושיות ארגון ההגנה
העברי בארץ ישראל'(.
ואכן ,האדם היה כוחה העיקרי של 'ההגנה'; בזכות נאמנותו ,התמסרותו וקנאותו
נחלה את הישגיה וניצחונותיה .החבר־הלוחם לא נחשב כמספר אנונימי .כל חבר
היה יקר כלוחם ואח ,כאדם שנברא בצלם ,והדירוג בפיקוד לא קיפח את שוויון
האדם בשורה.
רבים מחבריה שיכּלה 'ההגנה' בקיימה את ייעודה .מעטים נפלו באימונים,
בייצור החשאי של כלי מגן ובאורחות ההעפלה; ורבים נקטלו בהגינם על החיים
בפני הטרור הערבי ,במאבק עם השלטון הזר ,ובקרבות השחרור – טוראים
ומפקדים ,ממיטב הדור.
'ההגנה' הצילה את היישוב מן הטרור של שנות ,1929 ,1921 ,1920מ'מאורעות'
,1938-1936וכן מן הפורענויות שניחתו עליו בין הזמנים .היא נשאה את עול
המאבק עם הבריטים והצילה את הציונות מחדלון מדיני וכניעה' .ההגנה' ניצחה
במערכות מלחמת העצמאות .ביתר דיוק :מלחמת העצמאות יכול וניצח הכוח
הכולל שנתחולל בארץ מימי העלייה הביל"וּאית ועד למלחמת השחרור .יהודי
ארץ ישראל עמדו במערכה ,אף ניצחו בה ,בהישענם על כלכלתם ,יישוביהם,
ֵחרותם ,מאבקם המדיני וארגונם הצבאי' .ההגנה' בהישענה על כל אלה ,התעצמה
בתוך האש והייתה לכוח הצבאי המנצח.
המושג 'הגנה' הוא שם כולל לאנשים ,חטיבות ,נשק ,ניסיון ,הלכות קרב ,תכנון,
וכן ערכים אשר עמדו במערכה ואשר סביבם נתלכד העם .לאחר שהבריטים יצאו
את הארץ ומשקמה מדינת ישראל נסתיימה המחתרת ,ו'ההגנה' יצאה א ֵלי אור
ודרור .היישוב העברי היה למדינת ישראל ובקוּמה נעלמה הסיבה שמנעה לכנות
את 'ההגנה' בשמה הנכון ,וצבא המחתרת של היישוב ק ֹורא מעתה צבא ההגנה
לישראל .לא שינוי השם שינה את הנסיבות אלא הכוח הצבאי הוא ששינה את
המציאות .צבא ההגנה לישראל במלחמת השחרור לא היה אלא 'ההגנה' – אותו
הכוח עצמו ,בשמו האמיתי.
בשורות 'ההגנה' פעמה כל השנים התקווה ,כי היא נועדה להיות הצבא העברי
העצמאי .בדמדומי המחתרת ותוך מצוקת הזהירות האנוסה הפציעו הכיסופים
לצאת לאור ,ואלה שובבו את הנפש ועזרו להתגבר על לעג והתנכרות של בעלי
הלכה מדינית ובעלי מומחיות צבאית ,שכל הגיונם לא היה אלא בידיעה מה
"אי־אפשר" לעשות ,וכל עצתם לא הייתה אלא בשב ואל תעשהַ ,כּ ֵתר ]המתן[
וסמוך על הצלחת מליצים לחולל את התמורה המדינית .מתוך כורח המציאות