Page 31 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 31

‫רוחו של כוח המגן ׀ ‪31‬‬

‫אותם מפורשות מפני תוצאות המתח הלאומני השורר בירושלים‪ .‬בשלושת ימי‬
‫הפרעות בעיר‪ 6-4 ,‬באפריל‪ ,‬נמנעו הכוחות הבריטיים מדיכוי האספסוף הערבי‬
‫המוסת‪ ,‬חסמו את דרכן של כיתות ההגנה העצמית‪ ,‬הפגינו אוזלת יד מחפירה‪,‬‬

             ‫ולאחר מכן המאסר של זאב ז'בוטינסקי ולוחמי 'ההגנה' בכלא עכו‪.‬‬
‫הפקרת יהודי ירושלים הציפה במלוא העוצמה את הזיכרונות הטראומטיים של‬
‫דור הורינו מהפוגרומים בגולה ואת הבושה מחוסר האונים היהודי מול החוליגנים‬
‫והצוררים‪ .‬הבגידה הבריטית‪ ,‬חוסר הישע הביטחוני‪ ,‬פירוק הגדודים העבריים‬
‫ואיסור ההתחמשות להגנה עצמית הם שהפיחו את התחושה שאתה חייב להגן על‬
‫עצמך ואת הנחישות שלא לפשוט את צווארנו בפני הפורעים‪ .‬המסקנה היישובית‬
‫הייתה שנדרשת התארגנות מחתרתית‪ ,‬וקודם לכול מתן מענה ביטחוני מיידי‬
‫ליישובים המרוחקים‪ .‬אין זה מקרה שהחלטת 'אחדות העבודה' להקים את ארגון‬
‫'ההגנה' התקבלה בוועידת המפלגה ביוני ‪ 1920‬בחצר כינרת‪ .‬יישובי 'אצבע הגליל'‬
‫)חמרה‪ ,‬מטולה‪ ,‬כפר־גלעדי‪ ,‬תל־חי( ננטשו‪ ,‬בני־יהודה בגולן הוחרבה‪ ,‬והקבוצות‬

                               ‫בדגניה וכינרת ספגו זה מקרוב מהלומה כואבת‪.‬‬
‫שלושה חודשים לאחר מכן הוקם 'גדוד העבודה וההגנה על־שם יוסף‬
‫טרומפלדור' בי"א באלול תר"ף )‪ 25‬באוגוסט ‪ ,(1920‬וגובשה תפיסת ההתיישבות‬
‫החלוצית ב ְספר ובקצווי הארץ‪ .‬פלוגות 'גדוד העבודה וההגנה' עולות להתיישבות‬
‫חלוצית בעין־חרוד‪ ,‬תל־יוסף ורמת־רחל‪ .‬ההתארגנות של 'ההגנה' התרחבה‬
‫בעקבות מאורעות תרפ"א‪ ,‬רצח ברנר בפאתי יפו ופירוק הגדוד הראשון ליהודה‬
‫בפיקוד הקולונל אליעזר מרגולין )מאי ‪ .(1921‬המניעים הרעיוניים שחוללו את‬
‫התגבשות תפיסת העמידה על הנפש בכוחות עצמנו התבססו על הגנה ולא על‬

                                                                    ‫התקפה‪.‬‬
‫בשוך מעשי האיבה שבו למחוזותינו שנות השקט ו ִעמן התקווה ליחסי שכנות‬
‫טובים בחסות השלטון המנדטורי‪ .‬עם זאת ִמשקעי הפורענוּת ִחלחלו למרתפי‬
‫התודעה‪ .‬למדתי בבית החינוך לילדי העובדים על שם א"ד גורדון בתל־אביב‪.‬‬
‫קבוצת הורים‪ ,‬ובהם רוזה כהן‪ִ ,‬אמו של יצחק רבין‪ ,‬ואבי‪ ,‬יזמו הקמת מוסד חינוכי‬
‫ברוח ערכי תנועת העבודה‪ ,‬שנוסף על הלימודים העיוניים ַיק ֶנה חינוך לעבודת‬
‫כפיים ולעבודה חקלאית‪ .‬בבית הספר התנהל יום לימודים ארוך‪ ,‬לא היו בחינות‪,‬‬
‫קראו למורים בשמותיהם הפרטיים והיה קשר אישי ישיר איתם‪ .‬המורה אהרון זאב‬

          ‫חיבר לנו שירים‪ ,‬כמו השיר 'ידיים' שנכתב לאחד במאי‪ ,‬חג הפועלים‪:‬‬

  ‫ַה ָיּ ַד ִים ‪ /‬אַ ַחת ְשׁ ַתּ ִים ‪ְ /‬ו ַה ָיּ ַד ִים בּ ֹונ ֹות ָבּ ִעיר ‪ /‬בּ ֹונ ֹות ַבּ ְכּ ָפר ‪ /‬ח ֹו ְצב ֹות ַבּ ֶסּ ַלע‬
                 ‫ָבּ ָהר ‪ /‬נ ֹו ֲהג ֹות ְס ִפינ ֹות ‪ָ /‬בּ ֲא ִויר וּ ַב ָיּם ‪ /‬בּ ֹונ ֹות ֶאת ָהע ֹו ָלם! ‪//‬‬

  ‫ַהיּ ֹום ַחג ַל ָיּ ַד ִים – ‪ /‬וּ ְכ ֵעץ ַהשּׁ ֹו ֵל ַח ֲע ָנ ָפיו ַל ָשּׁ ַמ ִים ‪ִ /‬נ ָשׂא ֹות ֶאל ָעל ‪ִ /‬מי ְלי ֹו ִנים‬
  ‫ָי ַד ִים ‪ְ /‬י ֵדי ֶה ָע ָמל ‪ /‬וּ ֵמאָ ָדם ְלאָ ָדם ‪ /‬וּ ֵמ ַעם ֱא ֵלי ַעם ‪ְ /‬שׁלוּ ָחה ַה ָיּד ‪ְ /‬ו ָכל ָהע ֹו ָלם‬

                                                           ‫– ‪ַ /‬עם ֶא ָחד!‬
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36