Page 22 - hagana37
P. 22
ומעורבים בתהליך הפיתוח ובקביעת התכנים .במקרה של מוזיאון ה"הגנה" יזמו ותיקי ה"הגנה" הקמת מפעל הנצחה
לארגון ולמפקדו – אליהו גולומב .לאחר ההקמה הועבר המוזיאון לניהולו ולפיקוחו של משרד הביטחון על מנת שיוכל
לפעול לאורך ימים.
התפישה העומדת בבסיס המוזיאון היא :ארגון ה"הגנה" מספר את סיפורו ,תוך שימוש בפירות המחקר ההיסטורי של
התקופה והארגון .התפישה ההיסטורית הבסיסית שמובילה את המוזיאון מופיעה ב"ספר תולדות ההגנה"" :מהגנה לצבא
הגנה" – ההגנה ככוח המגן העיקרי ש ִאפשר ליישוב להתפתח ,לצמוח ולצבור מסה קריטית שתצדיק תביעה למדינה;
כוח שהשלים את משימתו כשבועיים לאחר הכרזת המדינה בפקודה להקמת צה"ל – כאשר הפך מארגון ה"הגנה" לצבא
ההגנה לישראל ,והנחיל לצה"ל את ערכיו המרכזיים ואת מאפייניו העיקריים .המסרים העיקריים שמוזיאון ה"הגנה" מבקש
להעביר הם ערכי היסוד של ארגון ה"הגנה" ,אשר מקובלים על המחקר ההיסטורי כיום כערכים המרכזיים שאפיינו את
ארגון ה"הגנה":
"צבא העם" – צבא עממי רחב ,צבא של מתנדבים ולא ארגון חשאי סגור ואליטיסטי.
הארגון כזרוע הצבאית הכפופה למרות המוסדות הנבחרים של היישוב – על פי התפישה הדמוקרטית של הכפפת הדרג
הצבאי לדרג המדיני הנבחר.
דמות המפקד – מפקדים ללא דרגות ומדים ,הזוכים באמון פיקודיהם מכוח אישיותם והדוגמה האישית ,והם בעלי חובות
יתר ולאו דווקא זכויות יתר.
טוהר הנשק – הימנעות עד כמה שאפשר מפגיעה בחפים מפשע והעדר חינוך לשנאת האויב.
היתרון העיקרי של המוזיאון ההיסטורי ככלי לימודי הוא היתרון החווייתי :המבקר נמצא בסביבה ויזואלית מיוחדת שמעוצבת
ברוח התקופה ,אשר מעצימה את החוויה הלימודית ומעמיקה אותה.
המבקרים במוזיאון נחלקים לשני סוגים -המבקר הבודד המסייר במוזיאון וקבוצות המבקרות בו .הקבוצות מלוות בהדרכה.
ההדרכה וצוות ההדרכה הם הליבה של המוזיאון ובהם תלויה הצלחתו של המוזיאון במילוי משימתו .על צוות ההדרכה
מוטלת האחריות למפגש המעשי של המבקרים עם התצוגה ,ועליו להתאים את המפגש הזה לצרכים המשתנים של סוגי
הקהל השונים .המדריך משמש כ"מתווך" בין התצוגה לקבוצה ומסייע למוצגים לדבר ולהביע את סיפורם.
אנו מנסים לעשות שימוש אופטימאלי בסביבה הייחודית של המוזיאון מבלי לוותר על מסרים עיקריים ועל תכנים מרכזיים
של הסיפור ההיסטורי .את מידת הצלחתנו – ישפוט קהל המבקרים.
22גיליון | 37תשע"ה 2015