Page 22 - hagana37
P. 22

‫ומעורבים בתהליך הפיתוח ובקביעת התכנים‪ .‬במקרה של מוזיאון ה"הגנה" יזמו ותיקי ה"הגנה" הקמת מפעל הנצחה‬
‫לארגון ולמפקדו – אליהו גולומב‪ .‬לאחר ההקמה הועבר המוזיאון לניהולו ולפיקוחו של משרד הביטחון על מנת שיוכל‬

                                                                                                           ‫לפעול לאורך ימים‪.‬‬
‫התפישה העומדת בבסיס המוזיאון היא‪ :‬ארגון ה"הגנה" מספר את סיפורו‪ ,‬תוך שימוש בפירות המחקר ההיסטורי של‬
‫התקופה והארגון‪ .‬התפישה ההיסטורית הבסיסית שמובילה את המוזיאון מופיעה ב"ספר תולדות ההגנה"‪" :‬מהגנה לצבא‬
‫הגנה" – ההגנה ככוח המגן העיקרי ש ִאפשר ליישוב להתפתח‪ ,‬לצמוח ולצבור מסה קריטית שתצדיק תביעה למדינה;‬
‫כוח שהשלים את משימתו כשבועיים לאחר הכרזת המדינה בפקודה להקמת צה"ל – כאשר הפך מארגון ה"הגנה" לצבא‬
‫ההגנה לישראל‪ ,‬והנחיל לצה"ל את ערכיו המרכזיים ואת מאפייניו העיקריים‪ .‬המסרים העיקריים שמוזיאון ה"הגנה" מבקש‬
‫להעביר הם ערכי היסוד של ארגון ה"הגנה"‪ ,‬אשר מקובלים על המחקר ההיסטורי כיום כערכים המרכזיים שאפיינו את‬

                                                                                                                ‫ארגון ה"הגנה"‪:‬‬

                                 ‫"צבא העם" – צבא עממי רחב‪ ,‬צבא של מתנדבים ולא ארגון חשאי סגור ואליטיסטי‪.‬‬

‫הארגון כזרוע הצבאית הכפופה למרות המוסדות הנבחרים של היישוב – על פי התפישה הדמוקרטית של הכפפת הדרג‬
                                                                                                  ‫הצבאי לדרג המדיני הנבחר‪.‬‬

‫דמות המפקד – מפקדים ללא דרגות ומדים‪ ,‬הזוכים באמון פיקודיהם מכוח אישיותם והדוגמה האישית‪  ,‬והם בעלי חובות‬

                                                                                                   ‫יתר ולאו דווקא זכויות יתר‪.‬‬

                       ‫טוהר הנשק – הימנעות עד כמה שאפשר מפגיעה בחפים מפשע והעדר חינוך לשנאת האויב‪.‬‬

‫היתרון העיקרי של המוזיאון ההיסטורי ככלי לימודי הוא היתרון החווייתי‪ :‬המבקר נמצא בסביבה ויזואלית מיוחדת שמעוצבת‬
                                                        ‫ברוח התקופה‪ ,‬אשר מעצימה את החוויה הלימודית ומעמיקה אותה‪.‬‬

‫המבקרים במוזיאון נחלקים לשני סוגים ‪ -‬המבקר הבודד המסייר במוזיאון וקבוצות המבקרות בו‪ .‬הקבוצות מלוות בהדרכה‪.‬‬
‫ההדרכה וצוות ההדרכה הם הליבה של המוזיאון ובהם תלויה הצלחתו של המוזיאון במילוי משימתו‪ .‬על צוות ההדרכה‬
‫מוטלת האחריות למפגש המעשי של המבקרים עם התצוגה‪ ,‬ועליו להתאים את המפגש הזה לצרכים המשתנים של סוגי‬

                ‫הקהל השונים‪ .‬המדריך משמש כ"מתווך" בין התצוגה לקבוצה ומסייע למוצגים לדבר ולהביע את סיפורם‪.‬‬
‫אנו מנסים לעשות שימוש אופטימאלי בסביבה הייחודית של המוזיאון מבלי לוותר על מסרים עיקריים ועל תכנים מרכזיים‬

                                                       ‫של הסיפור ההיסטורי‪ .‬את מידת הצלחתנו – ישפוט קהל המבקרים‪.‬‬

                                                                                                                                        ‫‪ 22‬גיליון ‪ | 37‬תשע"ה ‪2015‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27