Page 226 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 226

‫‪ 226‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫רצונו )אולי הלא־מודע( להאדיר את פועלו ולהצדיקו עלול להטות את הסיפור‬
‫ההיסטורי‪ .‬כמו בכל עדות אישית‪ ,‬המידע המובא אינו רק עובדתי כי אם טומן‬
‫בחובו גם פרשנות אישית‪ .‬זה יתרונו של מקור היסטורי מעין זה אך זו גם נקודת‬
‫התורפה שלו‪ ,‬כמו גם הזיכרון המתעתע‪ ,‬היחס הנוסטלגי‪ ,‬והערכים המשתנים עם‬
‫הזמן ומשפיעים על תיאור העבר‪ 4.‬ובכל זאת‪ ,‬השימוש בעדויות אישיות חיוני‬

                             ‫כשאין כמעט תיעוד אחר‪ ,‬כמו במקרה הנדון כאן‪.‬‬

                                                           ‫רקע אישי‬

‫סיפורי חיים מפגישים בין ה'אישי' ל'ציבורי'; בין סיפורו של האיש כפעיל ציבור‪,‬‬
‫לבין סיפור חייו הפרטיים‪ .‬בכתיבה ביוגרפית יש ליצור איזון בין השניים‪ 5.‬האישי‬
‫והציבורי בסיפורו של ִא ָכּר מתמזגים ולא ניתן להפריד ביניהם‪ .‬יתרה מזו‪ ,‬חוקרי‬
‫מנהיגוּת סבורים שהרקע הביוגרפי חיוני להבנת אישיותו של מנהיג‪ ,‬וטוענים‬
‫שחוויות ילדוּת ובית ההורים מגבשים תכונות אישיות‪ ,‬המהוות כוח מניע‬
‫למנהיגוּת ומעצבות את אופייה‪ 6.‬בית ההורים מהווה נקודת מוצא חשובה לגיבוש‬
‫האישיות‪ ,‬לפיתוח המודעות העצמית ולסלילת הדרך למנהיגות‪ .‬כך גם במקרה של‬

                                                                       ‫ִא ָכּר‪.‬‬
‫ִאכּר נולד בשנת ‪ 1899‬לחוה ונחום קויפמן‪ ,‬בעיירה ברייאלוב שבפודוליה‬
‫)אוקראינה(‪ .‬אביו היה שוחט ומוהל‪ ,‬וציוני נלהב בלב ונפש‪ִ .‬א ָכּר התחנך באווירה‬
‫מעורבת של מסורת יהודית ושל תודעה ציונית ובלימודיו בישיבה התגלה כעילוי‬
‫בתורה‪ 7.‬הליך התבגרותו כלל פריקת עול המסורת‪ ,‬אם כי הוסיף לציין מנהגים‬
‫מסורתיים במהלך חייו‪ִ 8.‬א ָכּר היה פעיל בתנועת הנוער של חיבת ציון 'פרחי ציון'‪,‬‬
‫וכשעלה לארץ בשנת ‪ 1913‬נפרד ממנו אביו במילים‪" :‬תקדיש את חייך למעשה‬
‫בעל ערך"‪ 9,‬והדגיש בפניו שהחיים למען הגשמת החזון הציוני‪ ,‬ואף הקרבתם‪,‬‬
‫ראויים לכך‪ .‬מסלול חייו של ִא ָכּר ועשייתו מלמדים שכל ימיו חתר ליישם את דברי‬

                                                                       ‫אביו‪.‬‬

‫יואב גלבר‪ ,‬היסטוריה‪ ,‬זיכרון ותעמולה‪ :‬הדיסצפלינה ההיסטורית בעולם ובארץ‪ ,‬תל־אביב‪ :‬עם עובד‪,‬‬         ‫‪4‬‬
                                   ‫‪ ,2007‬עמ' ‪) 296-271‬להלן‪ :‬גלבר‪ ,‬היסטוריה‪ ,‬זיכרון ותעמולה(‪.‬‬
                                                                                                 ‫‪5‬‬
                    ‫אביבה חלמיש‪" ,‬מאיר יערי‪ :‬ביוגרפיה קיבוצית"‪ ,‬ישראל‪ ,2003 ,3 ,‬עמ' ‪ 71‬ו־‪.79‬‬     ‫‪6‬‬

‫‪Boas Shamir, "The Charismatic Relationship: Alternative Explanations and Predictions",‬‬           ‫‪7‬‬

                                               ‫‪.Leadership Quarterly, 2, 2 (1991), pp. 81-104‬‬    ‫‪8‬‬
‫עדות אָ ָבה איכר‪-‬אורג‪ 24.12.2019 ,‬ו־‪ ,28.1.2020‬מראיין‪ :‬ניר מן‪ ,‬אוסף המראיין )להלן‪ :‬עדות אָ ָבה‬     ‫‪9‬‬

                                                                                    ‫איכר‪-‬אורג(‪.‬‬
                                                                              ‫ארדון‪" ,‬בית אבי"‪.‬‬
                                                                          ‫עדות אָ ָבה איכר‪-‬אורג‪.‬‬
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231