Page 261 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 261

‫דרכו של אברהם ִא ָכּר ב'הגנה' ׀ ‪261‬‬

‫'לאמת הפנימית שלו'‪" 188.‬לא קל 'לתמרן' את אברהם ִא ָכּר"‪ ,‬העידה עיתונאית‬
‫בהתייחסה למשדר רדיו שבו השתתף‪ ,‬והוסיפה "הוא אינו נוטה להשמיע דווקא‬
‫מה שמצפים ממנו‪ .‬במשך כל התכנית כולה ניכרה היטב נטייתו לעצמאות"‪189.‬‬
‫נראה כי תכונתו זו שצצה ועלתה בשיחת רדיו בשנות ה־‪ִ ,60‬אפיינה אותו בבחרותו‬
‫בשנות ה־‪ 20‬וה־‪ ,30‬ולמעשה התבטאה כבר במאורעות תרפ"א‪ .‬היא הניעה אותו‬
‫לפעול לעיתים ללא אישורים ואף בניגוד להוראות‪ .‬היא עלתה בקנה אחד עם דפוסי‬
‫ארגון 'ההגנה' באותה התקופה‪ ,‬אך הייתה גם בבסיס המחלוקות הרבות שליוו את‬

                                                                      ‫פועלו‪.‬‬
‫ִא ָכּר היה איש שמיזג עולמות‪ .‬תלמיד ישיבה מצטיין בעברו שהפסיק לשמור‬
‫מצוות; ששמר על מנהגים מסורתיים תוך הבהרה מופגנת שאינו עושה זאת‬
‫מטעמים דתיים )למשל כשהקפיד לקדש על היין בגילוי ראש(‪ 190.‬איש ספר רחב‬
‫אופקים‪ ,‬אך גם מפקד צבאי בקיא בהלכות השימוש בנשק‪ .‬טייח גאה וחקלאי‬
‫נלהב‪ 191.‬ייתכן ששילוב העולמות הללו בתוספת הטלטלות האישיות שידע‬
‫במישור המשפחתי‪ ,‬היה גורם מרכזי בתנודות הרבות ש ִאפיינו את ִא ָכּר בשנות‬
‫ה־‪ 20‬וה־‪ .30‬נדמה שהתלבט תדיר בין משיכתו לבניין לבין המשיכה לנשק‪ ,‬שני‬
‫תחומים שבהם בלטו כישוריו המיוחדים; בין עולמו הפרטי לבין הפעילות ב'הגנה'‬
‫שהחשיבה במיוחד‪ .‬אולי משום כך‪ ,‬ב ִסרטוט עברו עולה התנוּדתיות בין פיקוד‬
‫במלוא המרץ‪ ,‬פרישה והתכנסוּת בביתו הפרטי‪ ,‬ושוב שיבה ל'הגנה' ושוב פרישה‪.‬‬
‫שילוב העולמות ש ִאפיין אותו‪ ,‬טמן בחובו גם סתירות לא מבוטלות באישיותו‪,‬‬
‫לדוגמה בנוגע לאבחנה בין צבא למחתרת‪ ,‬או ברצון להישמע לפקודות ומאידך‬
‫גיסא לקרוא תיגר על הסמכות בהתאם לחופש מצפונו‪ .‬סתירה הייתה גלומה גם‬
‫בהיותו מצד אחד מנהיג נערץ‪ ,‬עממי ואהוב על ָפקודיו‪ ,‬ומצד שני‪ִ ,‬א ָכּר עצמו הודה‬
‫"באופי]י[ חסרה לי גמישות ביחסי עם בני אדם"‪ 192.‬אכן‪ ,‬לא ניתן לתאר את‬
‫קורותיו של ִא ָכּר ב'הגנה'‪ ,‬מבלי להתייחס למחלוקות הרבות שליוו את עשייתו‪,‬‬
‫שסביר כי לצד עמדותיו העקרוניות‪ ,‬היו אלו תכונותיו האישיות שהכשילוהו‬

                                                                    ‫לפרקים‪.‬‬
‫ייתכן שמחלוקות אלו השליכו גם על היעדרותו היחסית של ִא ָכּר מהזיכרון‬
‫הציבורי‪ .‬מקורביו נוטים לטעון כי הודר מסי ֵפּר 'ההגנה' בהשפעת אביגור‪193‬‬
‫ואחרים )ישראל רוקח‪ ,‬לדוגמה( שנטו להשמיצו בכל הזדמנות כפי שסבר ִא ָכּר‪194.‬‬

                                                                          ‫‪ 188‬עדות אָ ָבה איכר‪-‬אורג‪.‬‬
                                                                              ‫‪ 189‬ארדון‪" ,‬בית אבי"‪.‬‬

                                                                  ‫‪ 190‬שם; תגר‪ ,‬איכר ולוחם‪ ,‬עמ' ‪.10‬‬
                                                                          ‫‪ 191‬עדות אָ ָבה איכר‪-‬אורג‪.‬‬

                                                       ‫‪ 192‬עדות ִא ָכּר‪ ,30.7.1958 ,‬תיק ‪ ,141.33‬את"ה‪.‬‬
                                                                   ‫‪ 193‬תגר‪ ,‬איכר ולוחם‪ ,‬דף הכריכה‪.‬‬

                                                         ‫‪ 194‬עדות ִא ָכּר‪ ,27.1.1950 ,‬תיק ‪ ,4.28‬את"ה‪.‬‬
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266