Page 256 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 256
256׀ 100ל'הגנה'
שעזב ללא רשות .תשובת ִא ָכּר מעידה על תפיסתו הפיקודית" :יכולת להורות לי
להישאר אז ודאי שהייתי נשאר ,כשהשארת אותי חפשי למצפוני עשית]י[ כך[...] .
תלמד גם אתה שבעבודת המחתרת יש מושג פקודה ,אשר בלעדי המושג הזה ,אתה
משאיר את האיש חופשי למצפונו אשר לעתים מוביל אותו בניגוד לדרגי העבודה
אשר פקודה הייתה מבטיחה זאת" 152.מצד אחד ,ארגון צבאי המתנהל על בסיס
פקודות; ומצד שני ,חופש מצפון שעלול להוביל לעיתים גם לסירוב פקודה .לפי
ִא ָכּר ,דבריו אלה נחקקו אצל אביגור ,אולם לא היה בהם כדי ליישר את ההדורים
בין השניים.
שמות חבריו של ִא ָכּר ,כמו אליהו גולומב שהיה יקר לו במיוחד ,הוזכרו לא פעם
בביתו הפרטי ,ציינה בתו אבה ,אולם שמו של אביגור לא הוזכר בבית "וכלל לא
ידעתי על קיומו" 153.בין ִא ָכּר לאביגור שרר מתח כבר משנת ,1931בשל לחציו של
אביגור להדחת הכט במחלוקת שצוינה לעיל .המאבק הסתיים כאמור בהרחקת
הכט ואביגור מפעילות למשך שנה .אביגור לא שכח 154,וההתלקחות הבאה לא
בוששה לבוא.
כאמור ,בשנת 1934נערך קורס מתקדם למפקדים פעילים ולמפקדים בכירים
בקיבוץ גבת .למפקדי הקורס מונו זליג-אבנר ו ִא ָכּר ששהו במקום באופן קבוע.
לאבנר ול ִא ָכּר היו כמה נקודות השקה במרוצת השנים ,הם מילאו תפקידים דומים,
ומשצוותו שניהם לפיקוד על הקורס בגבת התגלעו ביניהם מחלוקות על תפקידים
וסמכויות .משהגיעו הדברים למבוי סתום החליט ִא ָכּר לעזוב את הקורס – דפוס
התנהגות ש ִאפיין אותו גם במקרים אחרים .אביגור ,שזכר את המסר של ִא ָכּר,
שלפיו "במקרים מסוימים אפשר להשתמש בפקודה" ,פקד על ִא ָכּר להישאר
בקורסִ 155.א ָכּר לא קיבל את הפקודה ושב לביתו ,אולם מצפונו העיק עליו" :כל
שנותי חונכתי וחינכתי לפקודה ,איני יכול להיות במצב של מסרב לקבל פקודה,
נעניתי לך ואני יוצא מחר בבוקר לגבת" 156.תודעתו הצבאית הכריעה את 'האמת
הפנימית' שלו .עם שובו נקבע שאבנר יהיה מפקד הקורס ו ִא ָכּר יהיה מפקד המחנה,
"ושנינו שווי־זכויות כמנהלי הקורס וכל אחד מפקד בשטחו הוא" 157.בסוף הקורס
בגבת ,לאחר ש ִא ָכּר סיים להעביר את כל שיעוריו ,הוא עזב את המקום והדגיש כי
"כיהנתי בקורס רק בתוקף של פקודה ,ולא מרצוני החופשי"158.
152שם.
153עדות אָ ָבה איכר-אורג.
154תגר ,איכר ולוחם ,עמ' .13
155עדות ִא ָכּר ,24.7.1958 ,רישום :חיה טננבוים ,תיק ,4.31את"ה.
156שם.
157שם.
158שם.