Page 255 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 255

‫דרכו של אברהם ִא ָכּר ב'הגנה' ׀ ‪255‬‬

‫ידו של ִא ָכּר הייתה בכל ענייני הקורס שנערך בשנת ‪ 1932‬בחולדה‪ ,‬החל מבחירת‬
‫המקום‪ ,‬עבור לניהול הלוגיסטי של ריכוז הציוד והנשק‪ ,‬וכלה בהדרכת המקצועות‬
‫הצבאיים‪ .‬הוא השקיע מאמץ רב בשכנוע המשתתפים בנחיצות הקורס‪ .‬הללו היו‬
‫אנשים בעלי ניסיון ודמויות מרכזיות בקיבוצי העמק‪ ,‬שכל אחד מהם היה רגיל‬
‫"שהדברים יקבעו על פיו"‪ 146.‬הם סברו כי תוכנית הקורס אינה חיונית עבורם‪ ,‬ו ִא ָכּר‬
‫שהיה מורגל לנוהלי הסדר והמשמעת שהתקבעו בפעילות 'ההגנה' בעיר‪ ,‬עמד על‬
‫שלו‪ .‬לאחר שבוע גיבוש וטיפוח 'רוח היחידה' המשיכו כולם בקורס‪ִ .‬א ָכּר ניצל את‬
‫הקורס להקניית פרק במשמעת צבאית וציות "גם במקרה שהפעולה אינה מובנת‬
‫או נראית בלתי חשובה"‪ 147.‬גם באפיזודה זו יש כדי להעיד על הכריזמה וכושר‬
‫המנהיגות שניחן בהם ִא ָכּר‪ ,‬כישוריו המקצועיים ונחישותו‪ .‬לאחר סיום הקורס שב‬
‫ִא ָכּר לעבודת הבניין ובה בעת מונה לאחד ממפקדי 'ההגנה' בעמקי הצפון‪ .‬הוא‬
‫ניהל ארבעה קורסים בגושי העמק‪ ,‬והחל בקביעת תוכניות הגנה לנקודות ולגושים‪,‬‬
‫בבניית עמדות ובהוצאת אנשים מהיישוב להגנה אקטיבית – לאור התפיסה‬
‫החדשה שהתגבשה ב'הגנה'‪ 148.‬הוא היה מעורב בניסויים בכלי נשק ובשכנוע‬
‫המוסדות הלאומיים להקצאת משאבים לרכישת אמצעי לחימה ולביצורים‪149,‬‬

                             ‫ובשנת ‪ 1934‬נקרא לפקד על הקורס הארצי בגבת‪.‬‬

                                                               ‫משבר גבת‬

‫הקורס הארצי המתקדם למפקדים נערך בקיבוץ גבת בעמק יזרעאל‪ ,‬ו ִא ָכּר היה אחד‬
‫משני מפקדיו‪ .‬בקורס זה נקבעו נהלים חשובים לארגון‪ ,‬ולפי ִא ָכּר‪ ,‬הוא היה "אחד‬
‫השלבים החשובים שבהתקדמות העבודה בהדרכה"‪ 150.‬במישור האישי קורס זה‬

                                     ‫ציין נקודת מפנה בדרכו של ִא ָכּר בארגון‪.‬‬
‫תחושת החיץ בין החברים לבין מרכז 'ההגנה' המשיכה גם במחצית הראשונה‬
‫של שנות ה־‪ ,30‬ובנסיבות אלו מצא ִא ָכּר לנחוץ לכנס ישיבה לשם התוויית תוכניות‬
‫לעתיד בהשתתפות חברי המרכז‪ .‬הישיבה נערכה בקיבוץ גניגר בעמק יזרעאל אולם‬
‫נוכח הוויכוחים שהתעוררו בשאלת סדר יומה של הישיבה‪ ,‬ונוכח הטענה ש"שאול‬
‫]אביגור[ כדרכו ]הדגשה במקור[ היה במצב של הן ולאו‪ ,‬לא נקט עמדה‬
‫ברורה"‪ 151,‬ולאחר שעמדתו של ִא ָכּר לא התקבלה‪ ,‬הוא נטש את הישיבה – במעין‬
‫נוהג שרכש לעצמו‪ ,‬לעזוב משלא מתקבלת דעתו‪ .‬למחרת הוכיח אותו אביגור על‬

                                                         ‫‪ 146‬עדות ִא ָכּר‪ ,21.1.1950 ,‬תיק ‪ ,4.28‬את"ה‪.‬‬
                                                                                           ‫‪ 147‬שם‪.‬‬
                                                                                           ‫‪ 148‬שם‪.‬‬

                                  ‫‪ 149‬עדות ִא ָכּר‪ ,16.9.63 ,‬תיק ‪ ,4.26‬את"ה; תגר‪ ,‬איכר ולוחם‪ ,‬עמ' ‪.10‬‬
                                    ‫‪ 150‬עדות ִא ָכּר‪ ,24.7.1958 ,‬רישום‪ :‬חיה טננבוים‪ ,‬תיק ‪ ,4.31‬את"ה‪.‬‬
                                                         ‫‪ 151‬עדות ִא ָכּר‪ ,17.7.1958 ,‬תיק ‪ ,4.30‬את"ה‪.‬‬
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260