Page 64 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 64

‫‪ 64‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫מכל מקום‪ ,‬תוכניתו של בן־גוריון להחליף את פיקוד 'ההגנה' ביוצאי הבריגדה‬
‫נידונה לכישלון מראש‪ .‬היא הייתה בלתי מעשית‪ .‬היא לא שיקפה כלל את מרכיבי‬
‫הכוח היישובי‪ ,‬שהיו מרוכזים ברובם ב'הגנה' ובפלמ"ח‪ .‬אך הנקודה המכרעת‬
‫הייתה שאת 'ההגנה' כלל לא ניתן היה לפרק‪ ,‬בוודאי לא בהוראה מדרג מנהיגותי‪.‬‬
‫ארגון 'ההגנה'‪ ,‬כאמור לעיל‪ ,‬לא הוקם על פי הוראה 'מלמעלה'‪ .‬הצמיחה 'מלמטה'‬
‫הייתה כביכול מאליה‪ .‬היא ענתה לא רק על צורך ביטחוני ראשוני של מתיישבים‬
‫חדשים בסביבה עוינת‪ ,‬אלא היא ביטאה דחף אידאולוגי ונפשי עמוק‪ ,‬שבהתאם‬
‫לו עוצב האתוס הציוני‪ :‬הזעקה להופעת אדם יהודי חדש‪ ,‬העומד ברשות עצמו‪,‬‬
‫מכלכל את עצמו ומסוגל להגן על עצמו‪ .‬אתוס זה בא לביטוי מעשי כבר במושבות‬
‫העלייה הראשונה וקיבל ביטוי מודגש ולוהט פי כמה בגל העלייה השנייה‪ ,‬בעיקר‬
‫אצל הצעירים שהרימו על נס את התג 'פועלים' וייסדו את מפלגות הפועלים 'פועלי‬
‫ציון' ו'הפועל הצעיר'‪ .‬צעירים אלה היו שייכים לדור שחווה את שנות התסיסה‬
‫הרעיונית והמהפכנית ברוסיה הצארית ב ִשלהי המאה ה־‪ .19‬הם העמיסו על עגלתם‬
‫הציונית גם את המטען הסוציאליסטי והטולסטויאני‪ .‬הם ייחסו לעלייתם משמעות‬
‫אדירה‪ ,‬כאקט גואל של שחרור אישי‪ ,‬מרד מופגן קודם כל כלפי הציונות שלא‬
‫עמדה כראוי במבחן אוגנדה ובמבחן 'עבודת ההווה'‪ .‬הם ראו בעלייתם‬
‫ובהיאחזותם העיקשת בארץ מעשה חלוצי‪ ,‬אך לא במובן הפשוט והמקובל של‬
‫המושג‪ ,‬כאילו היו חלוצים לפני מחנה גדול ובהתאם להוראת מנהיגות העם‪.‬‬
‫חלוציות לדידם הייתה בעלת תוכן שונה‪ :‬היא הייתה קודם כל גילוי של ריבונות‪.‬‬

            ‫החלוץ הוא אדם ריבוני‪ ,‬המתווה לעצמו את דרכו ואת משימות חייו‪.‬‬
‫רק על הבסיס הזה ניתן להבין את הדינמיקה המיוחדת שהובילה להקמת 'ההגנה'‬
‫לאחר מלחמת העולם הראשונה ובעיקר את מערכת היחסים המורכבת‪ ,‬המוזרה‬
‫לכאורה‪ ,‬בינה לבין ההנהגה הפוליטית של היישוב ושל ההסתדרות הציונית‬
‫בתקופת המנדט‪ .‬ההנהגה הפוליטית‪ ,‬יש להגיד‪ ,‬לא זו בלבד שלא הייתה מעורבת‬
‫בהקמת 'ההגנה'‪ ,‬היא גם לא שלטה ב'הגנה' בפועל ולאמיתו של דבר עד לפרוץ‬
‫המרד הערבי גם לא גילתה עניין מספיק בפעילות 'ההגנה'‪ .‬העיקרון הכללי של‬
‫המשמעת הציבורית וההכרה במרות המוסדות העליונים של היישוב היה עיקרון‬
‫שעליו הצהיר ארגון 'ההגנה' עם היווסדו‪ ,‬ביוזמת מקימיו‪ ,‬והוא שהבדיל בינו לבין‬
‫ארגון 'השומר' שאותו ירש לכאורה‪ .‬לעקרון המשמעת הציבורית נוסף עקרון‬
‫הפתיחות‪ ,‬שהזמין כל בחור וטוב ביישוב להצטרף לשורותיו‪ ,‬אף הוא בניגוד‬

                           ‫מוחלט לעקרון הסגירות ש ִאפיין את ארגון 'השומר'‪.‬‬
‫הפער בין 'ההגנה' לבין ההנהגה הפוליטית בלט לעין כבר בוויכוח סביב השאלה‬
‫כיצד יעוצב חיל המצב שיהיה אחראי לביטחון בארץ‪ .‬ההנהגה הציונית‪ ,‬בראשות‬
‫ד"ר חיים וייצמן‪ ,‬תמכה תחילה בתוכנית הגדודים של ז'בוטינסקי‪ ,‬ומשירדה זו‬
‫מעל הפרק‪ ,‬ההנהלה הייתה מוכנה לתמוך בתוכנית הרברט סמואל להקים מיליציה‬
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69