Page 66 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 66

‫‪ 66‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫בשכרה את ארץ־ישראל"‪ ,‬התמרמר ברל כצנלסון‪" ,‬לרשע זה לא הייתי מסוגל‬
                 ‫אפילו בשביל תקוות עתידנו‪ - - - .‬נעלמים דרכי ההיסטוריה"‪9.‬‬

‫המתנדבים לגדוד העברי התקשו לקבל את גישתו האינסטרומנטלית של‬
‫ז'בוטינסקי‪ .‬היא הייתה קרה‪ ,‬מנוכרת‪ ,‬משוללת לבטים מוסריים‪ .‬ואילו בשבילם‬
‫המעבר מעקרון כיבוש העבודה לפרקטיקה דורסנית של כיבוש הארץ בכוח הנשק‬
‫היה מייסר ברמה האידאולוגית‪ ,‬המנטלית והפסיכולוגית‪ .‬ניכרו אומנם הבדלים‬
‫ברורים בין המתנדבים‪ .‬הם נמנו על מחנות ועל ציבורים שונים ולא כולם היו‬
‫לכודים באותה התלבטות שהפגין כצנלסון‪ .‬היה הבדל ברור בין גישתם של אנשי‬
‫'פועלי ציון'‪ ,‬האמונים על המסורת הסוציאליסטית המהפכנית הרוסית‪ ,‬שלא סלדה‬
‫משימוש בכוח כשהמהפכה דורשת זאת‪ ,‬לבין גישתם של אנשי 'הפועל הצעיר'‬
‫שהתקשו מאד לאמץ את הקו המכשיר את השימוש בכוח אפילו נוכח אילוצי‬

                                                                   ‫הנסיבות‪.‬‬
‫אבל יש להודות כי מן הבחינה הפסיכולוגית והמנטלית גרידא‪ ,‬היישוב היהודי‬
‫על כל חלקיו‪ ,‬התקשה לבצע את המטמורפוזה מהתנהלות המבוססת על אדפטציה‬
‫לשלטון שבחסותו הוא מתקיים )השלטון העותמני( להתנהלות המבוססת על‬
‫השאיפה לכוח ועל היוזמה לבניית כוח‪ .‬בנאום בוועידת המתנדבים הראשונה‬
‫ביפו‪ ,‬בפברואר ‪ ,1918‬ביטא אליהו גולומב בצורה הגלויה והברורה ביותר את‬

                                                          ‫ההכרה החדשה‪10:‬‬

  ‫הערבים כבר החלו לחתור תחת כל שאיפה לחיים מצדנו‪ .‬האם נוכל במצב‬
  ‫זה להמשיך את דרך עבודתנו? מבלי כוח מוקדם ומבלי זכויות פוליטיות‬
  ‫מקדימות? הדקלרציה של בלפור גילתה לפני מתנגדינו את הסכנה הגדולה‬
  ‫הצפויה להם מאתנו‪ .‬אחרי הדקלרציה אין אנו יכולים להתכחש יותר‬
  ‫לשאיפתנו לשלטון על ארץ־ישראל‪ .‬והערבים לא יוותרו למעשה על הארץ‬
  ‫שהם הנם רוב תושביה‪ ,‬גם אם יתנו להם במחיר זה שלטון למעשה על ארץ‬
  ‫שהם הנם רוב תושביה‪ ,‬גם אם יתנו להם במחיר זה שלטון עצמי בארצות‬
  ‫אחרות‪ .‬החיים העמידו אותנו לעומת כל העולם ולעומת מתנגדינו בתורת‬
  ‫כוח‪ ,‬ואנו מוכרחים באמת להיות לכוח – או לסגת אחור מדרך שאיפותינו‪.‬‬
  ‫מוכרחים אנו עכשיו ליצור כוח הגוף וכוח הכסף אשר ירכוש לנו בזמן קצר‬
  ‫את הארץ‪ .‬אבל עוד קודם לכן צריכים אנו ליצור את הכוח אשר ירכוש לנו‬
  ‫את הזכות והאפשרות להשקיע את כספנו ועמלנו בארץ‪ .‬אנו צריכים על ידי‬
  ‫מעשה להפוך את שאיפותינו לזכות ממשית ועל ידי כוח לתמוך בזכויותינו‬
  ‫ההיסטוריות והמוסריות ולתת להן קיום ריאלי‪ .‬כי רק שאיפה המתבטאת‬

                                ‫‪ 9‬יגאל עילם‪ ,‬הגדודים העבריים במלחמת העולם הראשונה‪ ,‬עמ' ‪.219‬‬
‫‪ 10‬אליהו גולומב‪" ,‬לעתידות הגדודים"‪ ,‬בתוך‪ :‬יעקב שטיינברג ויצחק שפיגלמן‪-‬יציב )עורכים(‪ ,‬על הסף‪,‬‬

                                ‫ירושלים‪ :‬הוצאת מפלגת פועלי ציון בארץ ישראל‪ ,‬תרע"ח )‪.(1918‬‬
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71