Page 28 - hagana37
P. 28

‫מחקרי תלמידים בביטחון ישראל‬

   ‫התכנית על שם רב‪-‬אלוף דוד אלעזר (דדו) מיסודו של מר ג'ק מהפר ‪ -‬ז'נבה‬

‫מצורף מידע אודות התוכנית למחקרי תלמידים בביטחון ישראל‪ ,‬על שם רב‪-‬אלוף דוד אלעזר (דדו)‪.‬‬

                                                                                                         ‫אודות התוכנית‪:‬‬
‫התוכנית למחקרי תלמידים בביטחון ישראל פותחה בשנת ‪ 2008‬ומופעלת מאז ברציפות‪ ,‬על מנת לאפשר לתלמידי‬

                         ‫תיכון להכיר בצורה מעמיקה וחווייתית את תולדות ביטחון ישראל בתקופות היישוב והמדינה‪.‬‬
‫התלמידים משתתפים במהלך לימודי מרוכז‪ ,‬במהלכו הם יוזמים ומפיקים פרויקט רחב שנושאו פרק בתולדות ביטחון‬

                                                                          ‫ישראל‪ ,‬הפרויקט מקושר לתוכנית הלימודים‪.‬‬

‫מוקד התוכנית הינו תהליך הלמידה של תוכן נבחר מתולדות ביטחון ישראל‪ ,‬באמצעות מקורות ראשוניים‪ ,‬ראיונות‪,‬‬
‫ביקור באתרים‪ ,‬פגישה עם לוחמים ועדים וספרות המחקר‪ .‬את התוכן הנלמד יביאו התלמידים לידי ביטוי באמצעות‬
‫הכנת תוצרי למידה והצגתם‪ ,‬כגון דף התוכנית באתר האינטרנט של בית הספר‪ ,‬עלון נושאי‪ ,‬תערוכה‪ ,‬מצגת‪ ,‬מאמר‪,‬‬

                                                       ‫אימוץ אתר‪ ,‬סיור לימודי בו תלמידים מדריכים תלמידים וכדומה‪.‬‬

‫ועדה מטעם המרכז לחקר כוח המגן מאשרת את הנושא ואת התוכנית של כל בית ספר‪ .‬בתי הספר מקבלים סיוע‬
‫כספי להפעלת התוכנית‪ ,‬וכן נערכת תחרות נושאת פרסים בין בתי הספר המשתתפים‪ .‬במהלך השנה מלווה רכז‬
‫התוכנית מטעם העמותה את המורה המרכז את התוכנית בכל בית ספר‪ ,‬ומסייע בידיו להוציא את התוכנית לפועל‪.‬‬

           ‫במהלך הפעילות ולקראת סיומה מגיעים נציגי ועדת השיפוט לבקר בבית הספר ולשוחח עם התלמידים‪.‬‬

                                                                                                           ‫‪ .1‬מטרות התוכנית‬
‫א‪ .‬התלמידים יכירו לעומק פרק בתולדות ביטחון ישראל‪ ,‬שיהווה הרחבה או תוספת לפרקים הנלמדים בבית הספר‪.‬‬
‫ב‪ .‬התלמידים יתנסו בעבודת מחקר היסטורית המשלבת למידה חוויתית‪ :‬איסוף מידע בארכיונים‪ ,‬במוזיאונים‪ ,‬בספרות‬

                                  ‫וברשת האינטרנט‪ ,‬ראיונות עם אנשים שנטלו חלק בפעילות ביטחונית וסיורים לימודיים‪.‬‬
‫ג‪ .‬התלמידים יתנסו בעבודת צוות‪ :‬יסוד חשוב בהפקת התוכנית הוא שיתוף של כמה שיותר תלמידים בעשייה‪ ,‬תוך חלוקת‬

                                                                                                         ‫תפקידים וסיוע הדדי‪.‬‬
‫ד‪ .‬התוכנית תיערך בשיתוף מרבי של הקהילה‪ :‬הסתייעות בהורים‪ ,‬מורים‪ ,‬אנשים בעלי רקע בנושא מתוך הקהילה ובמיוחד‬

                                                      ‫ותיקים שיכולים לספר על ימיהם בארגון ה'הגנה' ובפעילות ביטחונית‪.‬‬
                                             ‫ה‪ .‬התלמידים יחקרו את ההקשר המקומי של בית הספר לנושא (במידה ויש)‪.‬‬

                                                                                                                                         ‫‪ 28‬גיליון ‪ | 37‬תשע"ה ‪2015‬‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32