Page 15 - hahagana_38_internet2
P. 15

‫מטה הפלי"ם נערך למפגש עם ספינת המעפילים הראשונה שלאחר מלחמת העולם השנייה‪ .‬מאחר ולא היה קשר עם‬
   ‫"דלין"‪ ,‬יצא אברהם זכאי מפקד הפלי"ם‪ ,‬עם שתי סירות מפרש וללא מכשיר קשר‪ ,‬לנקודת מפגש משוערת במרחק‬
   ‫כעשרים ק"מ מעתלית‪ .‬לאחר יומיים של חיפושי שווא הם חזרו לקיסריה‪ .‬למחרת הוחלט לפגוש את הספינה במרחק‬
   ‫כ‪ 70-‬ק"מ מחיפה‪ .‬דב מגן (ברצ'יק)  יצא לים עם ספינת דיג קטנה של קיבוץ שדות‪-‬ים‪ .‬יומיים חיפשו בים סוער ולא מצאו‪.‬‬

              ‫שלושה ימי חיפוש נוספים לא העלו דבר‪ .‬הם שבו לקיסריה והדליקו מדורות – סימן מוסכם נוסף עם הספינה"‪.‬‬

                                                                                                 ‫סוף סוף נוצר קשר עם הספינה‪.‬‬
   ‫ישראל חורב תיאר את הורדת המעפילים‪" :‬התקרבנו לחוף וראינו את המדורות‪ .‬רציתי להתקרב לסלעי המפרץ הקטן‪ ,‬כדי‬
   ‫שיהיה קל לפרוק את האנשים‪ .‬הטלתי את העוגן כשמונה מטרים מהסלע‪ .‬ימאי מנוסה לא היה נוהג כך‪ ,‬אבל הכרתי היטב‬
   ‫את המקום‪ ,‬ככלות הכול זה היה ביתי [ישראל היה חבר קיבוץ שדות‪-‬ים]‪ .‬חמש סירות הגיעו לפגשנו וההורדה החלה‪ .‬שם‬
   ‫שמעתי שעלינו לקחת אנשים לאיטליה‪ .‬לצערי נאסר עלי לרדת לחוף ולא יכולתי אפילו לראות את אשתי (באחת הסירות‬

                                               ‫היא יצאה אלי ובישרה לי שהיא בהריון)‪ ...‬קיבלנו ‪ 10‬חביות דלק ו‪ 4-‬חביות מים"‪.‬‬

   ‫"'דלין' שבה לאיטליה כשעל סיפונה ‪ 17‬איש – קשרים‪ ,‬אנשי 'עלייה ב' ושליחי מפלגות‪ ...‬וכמה ימאי פלי"ם‪ ,‬שנועדו ללוות‬
   ‫אוניות מעפילים" (מייק אלדר)‪ .‬לימים סיכם אנריקו לוי את פרשת "דלין"‪" :‬בשבילי אחרי המלחמה ללכת להרפתקה כזו‬
   ‫היה טבעי‪ ...‬נהיה קצת בבית סוהר? לא הבנתי זאת אז וחשבתי שאנשי ההעפלה משוגעים‪ .‬אבל לקחתי ריזיקו [סיכון]‬
   ‫גדול מאוד לגבי תעודת הקצין הימי שלי שיכלו להחרימה‪ .‬יצאנו לים עם מצפן מגנטי שלא הראה את הכיוון הנכון‪ .‬ביקשתי‬
   ‫סקסטנט וכרונומטר ולא הבינו מה אני רוצה‪ .‬ביקשתי מפה ימית וקיבלתי מפה גיאוגרפית‪ ...‬למארגנים היה רצון עז‪ ,‬אבל‬
   ‫הם לא הבינו דבר בימאות‪ .‬עכשיו‪ ,‬אחרי שהייתי בישראל‪ ,‬אני מבין מדוע הם רצו לזרוק חמשת אלפים סטרלינג בשביל‬

                                                                                                         ‫להוביל ‪ 30‬איש" (אלדר)‪.‬‬

                                                             ‫האנייה השנייה – "אליהו גולומב" (‪)Fenice‬‬

  ‫בפברואר ‪ ,1946‬חצי שנה לאחר הפלגתה של "דלין"‪ ,‬נרכשו ע"י שלוחת "המוסד לעליה ב'" באיטליה שתי ספינות משא‪  :‬‬
   ‫‪ ,Fenice‬בעלת תפוסה של ‪ 735‬טון ו‪ ,Fede-‬ספינה חדישה‪ ,‬בעלת תפוסה של ‪ 1,000‬טון‪ ,‬שאיטלקיה נוצריה התנדבה‬
   ‫להירשם כבעליה‪ .‬שתי הספינות הועברו למספנה בלה‪-‬ספציה ‪ -‬עיר שנפגעה קשות במהלך המלחמה ‪ -‬לביצוע ההכנות‬
   ‫הנדרשות לקליטת המעפילים‪ ,‬לאחר שיהודה ארזי בדק את תנאי המקום ונוכח בגישתו החיובית של מושל המחוז‪ ,‬שאף‬

                                                                  ‫הציע לו להשתמש ברציף הצבאי העזוב להעלאת המעפילים‪.‬‬

   ‫משה רבינוביץ' מהפלי"ם ויוחנן זייד מ"החבורה" פיקחו על ביצוע ההכנות ואנשי "החבורה" סיפקו לאוניות דלק‪ ,‬מצרכי‬
   ‫מזון וציוד כגון צינורות‪ ,‬חגורות הצלה ומכלי מים‪ ,‬ש"נרכשו" ממחסני הצבא הבריטי‪ .‬הבעיה העיקרית הייתה מספר כלי‬
   ‫הרכב שיידרשו להעברת המעפילים לספינות‪ .‬ל"פדה"‪ ,‬שעמדה לצאת ראשונה‪ ,‬נדרשו כ‪ 40-‬משאיות להסעת כ‪1,000-‬‬

                                                                                                                         ‫מעפילים‪.‬‬

   ‫החל מתחילת ‪ 1946‬החלה שייטת הצי הבריטי‪ ,The Palestine Patrol ,‬לצוד את אוניות המעפילים בקרבת החוף‬
   ‫הארץ‪-‬ישראלי‪ .‬ארזי החליט לחסוך בכלי השיט הנתפסים בדרך של שיגור שתי אוניות ביחד‪ .‬נקבע כי "פדה" תצא ב‪1-‬‬
   ‫באפריל ‪ 1946‬ו"פניצ'ה" שלושה ימים אחריה‪ .‬לא הרחק מחופי ארץ‪-‬ישראל נקבעה נקודת מפגש‪ ,‬שבה היה על "פניצ'ה"‬

                       ‫להעביר את מעפיליה ל"פדה"‪ .‬לפי התכנית היה עליה לשוב ריקה לאיטליה‪ ,‬ולהיערך להפלגה נוספת‪.‬‬

   ‫סמוך למועד הפלגת "פדה" ערכו אנשי המכס‪ ,‬שלא היו שותפי סוד‪ ,‬חיפוש בספינה‪ .‬ישראל לברטובסקי‪ ,‬מראשי "החבורה"‪,‬‬
   ‫שקל והחליט להמשיך בתכנית‪ .‬שלוש שיירות של משאיות בריטיות‪ ,‬נהוגות בידי חיילים ארץ‪-‬ישראליים‪ ,‬באחריותם של‬
   ‫ישראל לברטובסקי‪ ,‬שלהבת פריאר ויוחנן זייד‪ ,‬יצאו  לדרך והתאחדו בקרבת לה‪-‬ספציה על מנת להמשיך לאנייה‪ .‬בשלב‬
   ‫זה ארזי הגיע ונודע לו על שמועות‪ ,‬שלפיהן האנייה קשורה לפשיסטים איטלקיים העומדים לברוח לספרד‪ .‬הוא החליט‬

                                                            ‫לעכב את ההפלגה ולהרחיק את השיירה המאוחדת צפונה ממילנו‪.‬‬

   ‫לאחר כמה ימים הוחלט לצאת שנית לדרך‪ .‬השיירה יצאה למפגש עם ארזי בקרבת לה‪-‬ספציה‪ .‬עד מהרה נמסר לארזי‬
   ‫שקציני בולשת איטלקים בעלי רקע פרטיזני‪-‬קומוניסטי מתכוונים לחפש פשיסטים בספינה‪ .‬מפקד המשטרה הציע‬
   ‫לו לדחות את ההפלגה וארזי הזמין אותו למפגש עם מובילי השיירה‪ ,‬שבינתיים נעצרה ע"י האיטלקים‪ .‬בשלב זה הוחלט‬
   ‫לגלות לאיטלקים את הסיפור האמיתי וכמה מהמעפילים הציגו בפניהם את המספרים הנאציים שעל זרועותיהם‪.‬‬
   ‫בשלב זה האיטלקים נענו לבקשה להעלות את המעפילים לאנייה‪ ,‬אך מאידך הם דיווחו על הנעשה לרשות הצבאית‬
   ‫הבריטית והמשטרה הצבאית הבריטית עצרה כמה מבכירי "החבורה"‪ .‬נהגי המשאיות מיהרו להסתלק‪ ,‬מחשש להיתקלות‬

                                                                                                              ‫במחסומים בריטיים‪.‬‬

‫‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20