Page 14 - hahagana_38_internet2
P. 14

‫"המרכז לגולה" שהוקם על‪-‬ידי החיילים העבריים וכלל את נציגי המפלגות הארץ‪-‬ישראליות‪ ,‬אמור היה לפתור את הבעיה‬
‫– לבחור כמה מקומות תקבל כל מפלגה‪ .‬הוויכוחים נמשכו יותר מיומיים‪ ,‬ולאחר מכן הם נמשכו במסגרות המפלגתיות‪,‬‬

                                                                                              ‫שהיו צריכות לבחור את אנשיהן‪.‬‬

‫עדה לא הייתה מודעת לקשיים שבפניהם עמדה "החבורה" – קבוצה של אנשי "הגנה'" בצבא הבריטי ש"המציאה" יחידה‬
‫צבאית כביכול ‪ -‬ונציגי "המוסד לעליה ב"‪ ,‬שהגיעו לאיטליה ב‪ 1944-‬עוד לפני שארזי התמקם באיטליה ועסקו ברכישת‬
‫הספינה והכנתה‪ .‬הם פנו לאנריקו לוי (כינויו היה "פדובה")‪ ,‬קצין‪-‬ים יהודי איטלקי‪ ,‬שבאותה עת היה קצין שני על מכלית‬
‫שפעלה בשירות הצי הבריטי‪ ,‬וביקשו את עזרתו‪ .‬עד מהרה הוא גילה במספנה בעיירת החוף ארלטה‪ ,‬ליד נמל בארי‪,‬‬

               ‫ספינת‪-‬עץ בת ‪ 25‬טון בשם "סיריוס" בשלבי בנייה ראשוניים וללא מנוע‪ ,‬שהייתה מיועדת להיות ספינת דיג‪.‬‬

‫תחילה הושג מנוע של טנק‪ ,‬אך עד מהרה התברר שמנוע זה אינו מתאים להשטת אנייה‪ .‬בפנייה לסוכנות "אנסלדו" ברומא‬
‫התברר שיש להם שני מנועים מתאימים הנמצאים בנמל גנואה‪ ,‬אלא שזה היה מעבר לקווי החזית‪ ,‬שכן מלחמת העולם‬
‫השנייה טרם הסתיימה‪ .‬אנריקו לוי‪ ,‬שקיבל על עצמו לרכוש את המנוע‪ ,‬התמנה לקברניט הספינה והוא שהוביל אותה‬

                                                                                     ‫באוגוסט ‪ 1945‬לארץ‪-‬ישראל (ובחזרה)‪.‬‬

‫ביוני ‪ 1945‬הגיע ימאי הפלי"ם הראשון‪ ,‬ישראל חרקובסקי (חורב)‪ ,‬שכינויו היה "פורטה"‪ ,‬חבר קיבוץ שדות‪-‬ים‪ ,‬לבארי‬
‫שבדרום איטליה‪ .‬את דרכו מהארץ הוא עשה מחופש במדי הצבא הבריטי עם תעודה מזויפת‪ .‬שמריה צמרת‪ ,‬נציג "המוסד‬
‫לעלייה ב'"‪ ,‬קיבל את פניו והפנה אותו למספנה‪ .‬על ראשית פעילותו סיפר ישראל‪" :‬נפגשתי עם אנריקו לוי ובקושי הצלחנו‬
‫לתקשר באנגלית מגומגמת‪ ...‬מאחר שהייתי גם נגר‪ ,‬לא התקשיתי לסייע לצפות את גוף הספינה בלוחות עץ‪ ...‬גרתי אצל‬

                                                                                 ‫משפחה איטלקית ואסור היה לי להזדהות"‪.‬‬

‫בשלב מאוחר למדי הוטל על רני רובינשטיין‪ ,‬טכנאי‪-‬קשר מאנשי "החבורה"‪ ,‬להתקין בספינה את מכשיר הקשר‪ .‬כתוצאה‬
‫מהאיחור הוא לא הספיק לבנות משדר והוחלט להסתפק במקלט בלבד (מ‪.‬ק‪ .)19.‬מחשש שהעברת הודעות ‪ -‬כגון‬
‫אתר הורדת המעפילים שעשוי להשתנות ברגע האחרון ‪ -‬לא תצלח‪ ,‬הוחלט על "קשר" מוסכם מראש של אתרי הורדה‬
‫באמצעות השמעת מוסיקה מתקליטים‪" :‬הרפסודיה ההונגרית" ‪  -‬עתלית‪" .‬המרסלייז" – נהריה‪" .‬ספני הוולגה" – קיסריה‪.‬‬
‫"טנגו ספרדי" – תל‪-‬אביב‪" .‬ההמנון הבריטי" – להתרחק ולשוב למחרת‪ ,‬ו"סנטה לוצ'יה" – "לא הצליחו למצוא אתכם‬

                                                                                               ‫וממתינים להם בכל האתרים"‪.‬‬

‫ישראל חורב שקל להכין משטחי‪-‬עץ‪ ,‬כפי שהיה נהוג באוניות המעפילים לפני מלחמת העולם השנייה‪ .‬מסיבה לא ברורה‬
‫הוא החליט להסתפק בערסלים ‪ -‬שלא עמדו במבחן עוד לפני היציאה לים ‪  -‬ש"נסחבו" ממחסני הצבא הבריטי‪ .‬גם המזון‪,‬‬

                                                                     ‫הציוד הרפואי והדלק "הושאלו" ממאגרי הצבא הבריטי‪.‬‬

‫בליל ‪ 21‬באוגוסט ‪ 1945‬היו המעפילים והציוד אמורים להגיע‪ ,‬אך קודם לכן התעוררה בעיה מיוחדת‪ :‬צוות המלחים‬
‫האיטלקי סירב לצאת לדרך בלי ברכת הכומר המקומי ובלי טקס השקה‪ .‬אנריקו הצטרף לדרישת הצוות וסירב לצאת לים‪.‬‬
‫הוא הזמין את הבישוף של מולפטה‪ ,‬שלא ידע את יעד ההפלגה או את מהותה וזה נשא דרשה קצרה‪" :‬כפי שנוח הוביל‬
‫את התיבה כך תובל ספינה זו בדרכי הים‪ "...‬אשתו של אנריקו שברה בקבוק שמפניה ו"דלין" הייתה מוכנה לצאת לדרך‪.‬‬
‫‪ 37‬המעפילים הגיעו כמתוכנן "והיו בטוחים כי הספינה נועדה כנראה להובילם לכלי רציני יותר שממתין בים"‪( .‬מייק אלדר‬

                                                                                            ‫בספרו "‪ – .T.T.G‬אנשי הצללים")‪.‬‬

‫רשימת המפליגים‪ :‬הצוות‪ :‬המפקד ישראל חורב‪" ,‬הגדעוני" (אלחוטאי) אריה חייקינד (נפל במבצע "נחשון" בתש"ח)‪ ,‬רב‬
‫החובל אנריקו לוי ומכונאי עם שני מלחים איטלקיים (לדברי ישראל היו שלושה)‪ .‬המעפילים‪ :‬שלושים ושבעה‪ .‬רובם ניצולי‬

                                                                          ‫שואה והיו ביניהם גם חיילים וקצינים בצבא האדום‪.‬‬

‫ההפלגה‪ :‬לדברי ישראל חורב‪" :‬העלינו לספינה את המעפילים והאספקה ואז ניסינו – לראשונה – להתניע את המנוע‪...‬‬
‫הדומם‪ .‬למזלנו עגנה לידנו ספינה של בעל המספנה ובעזרת בקבוקי‪-‬האוויר שלה הצלחנו לבסוף להתניע את המנוע ואז‬
‫הודיע המכונאי‪ ,‬שיש לחכות שעתיים עד שיתמלאו בקבוקי‪-‬האוויר‪ ,‬ואנחנו עם כל הכבודה מוכרחים למהר ולהסתלק‪...‬‬
‫חזרתי עם אקדח ו'הסברתי' למכונאי שצריך לצאת מיד" (נכתב ע"י מלכיאל בן‪-‬צבי בספרו "שדות‪-‬ים והפלי"ם")‪ .‬הוא‬
‫התרצה רק לאחר שחטף סטירת לחי מהקשר אריה חייקינד‪ .‬הים היה שקט ומצב הרוח של המעפילים היה מרומם‪ .‬יומיים‬
‫שטה הספינה עד כרתים ועברה את האי מצפונו‪ .‬הייתה ברשות הצוות מפה של שדות המוקשים‪ .‬באחד הלילות‪" ,‬כשהים‬
‫נרגע ערכנו ערב הווי‪ ...‬האנשים עלו לסיפון ושרו‪ ...‬באזור קפריסין הוקם קשר והבנו שעלינו להגיע לחוף קיסריה‪ .‬התברר‬
‫כי כבר מחפשים אותנו בים‪ .‬זיהינו את חוף ארץ‪-‬ישראל ב‪ 10-‬בבוקר והאטנו כדי להגיע בחשכה [ב‪ 28-‬באוגוסט ‪.]1945‬‬

                                                             ‫הורדנו את המעפילים למחסן‪ ,‬בו שרר חום איום" (מייק אלדר)‪.‬‬

‫‪70‬אלשינההו לגומלוותמובשל‬  ‫‪ 14‬גיליון ‪ | 38‬תשע"ו ‪2015‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19