Page 13 - hahagana_38_internet2
P. 13
אליהו גולומב – האיש היחיד שעל שמו
נקראו שתי אניות מעפילים
| יהודה בן-צור
ליהו גולומב היה ,בנוסף לכל תפקידיו האחרים ב"הגנה" ,גם מיוזמי מפעל ההעפלה מאז .1934הפלגתה של
אניית המעפילים הראשונה" ,ולוס" ,ניתנה רק לאחר שאישר את המהלך הנועז .אין פלא ,שאנשי "המוסד
לעלייה ב'" דאגו להנציח את שמו 17 .ספינות מעפילים ,שהפליגו בין השנים 1945ל 1948-נשאו שמות של אישים2 .
מאניות אלה נקראו על שם אליהו גולומב ,ורק הוא זכה להנצחה כפולה שכזו.
עד לסיום מלחמת העולם השנייה הפליגו לחופי ארץ-ישראל 63אניות מעפילים .מהן יצאו לדרכן מאיטליה – שש בלבד.
אחרי המלחמה ,בשנים 1945עד 1948השתנתה התמונה לבלי הכר ומאיטליה הפליגו לא פחות מ 35-אניות מעפילים.
הראשונה שבהן ,באוגוסט ,1945הייתה "דלין" ,שם שהעניק לה יהודה ארזי ,מפקד "המוסד לעלייה ב'" באיטליה ,לזכרו של
אליהו גולומב שנפטר זמן קצר לפני כן" .דלין" היה כינויו המחתרתי של גולומב ,והוא נטל אותו משם החיבה של בתו ,דליה.
הספינה "דלין" -שם מקורי Sirius
עדה סרני ,שעבדה לצדו של יהודה ארזי באיטליה ,סיפרה בזיכרונותיה" :מועד הגעתה של 'דלין' התקרב .בהכנת ספינת
הדיג נתקלנו בקשיים עצומים בגלל המחסור בחומרים בשוק האזרחי ,אך היא הסתיימה בלי לעורר תשומת-לב .היחידה
הצבאית העברית (בצבא הבריטי) ,שחנתה בבארי סיפקה את המזון .הדלק נמצא .טכנאי-הרדיו התקינו את מכשיר-הקשר
והתחנה היבשתית הוקמה במרחק כמה קילומטרים מבארי ,בווילה מבודדת .הקשר עם ארץ-ישראל הוקם וכך הובטחה
תקשורת ישירה ומהירה בינינו ובין הפיקוד שלנו וכן בינינו ובין 'דלין' ,שהתכוננה לעבור את הים התיכון עם נוסעים (מעפילים)
רבים יותר מכפי יכולת-קיבולה ושלא היה לה שום סיכוי למצוא מחסה באחד הנמלים שבדרכה" .לדבריה" :קשה מאוד היה
לבחור בנוסעים .איך אפשר לבחור שלושים וחמישה (לבסוף הפליגו )37בין אלפים המשתוקקים להפליג?”
השקת "דלין" במספנה איטלקית ,יולי 1945
13