Page 12 - ההגנה - גליון מס' 40
P. 12
גלגוליה של העמותה להנצחת נפגעי האוטובוסים
ב 30-בנובמבר 1947
העמותה להנצחת נפגעי האוטובוסים הוקמה ביוזמת עיריית נתניה בסוף שנות ה .80-מטרותיה היו :הקמת אתר
הנצחה לנפגעי האוטובוסים ב 30-בנובמבר 1947ליד מושב נחלים .ההתקפות הערביות של שני אוטובוסים אלה
פתחו את מלחמת העצמאות; הנצחת המאבק על פתיחת הדרכים והפצת מורשת הגבורה; פיתוח ואחזקה שוטפת
של אתר ההנצחה.
המייסדים היו :עיריית נתניה ,עיריית חדרה ,מועצה אזורית חבל מודיעין ,מושב נחלים ,חברת אגד ,החברה להגנת
הטבע ,נהג האוטובוס מנתניה אריה הלר .נציגי המשפחות השכולות -אילנה לוין ,רחל הלביץ.
החל משנת 1987התקיימו טקסים לציון אירוע תקיפת האוטובוסים ב 30-בנובמבר בכל שנה.
מיקום הטקסים השתנה משנה לשנה .נערכו טקסים בנתניה ובחדרה ,בפתח תקווה ובנחלים .בשנת 1989נערך הטקס
במושב נחלים .נהג האוטובוס מנתניה לירושלים בתש"ח ,אריה הלר ,השתתף בהסעת תלמידים מישיבת נחלים ,מנתניה
וחדרה ,כ 40-תלמידים מכל עיר .הנסיעה הייתה סמלית להנצחת האירוע .התלמידים הוסעו בנסיעה המיוחדת מצומת
סירקין למקום האירוע -הכניסה הצפונית לנחלים .חברי קואופרטיב אגד מצאו אוטובוס מדגם זהה שהיה ביום התקיפה
ושיפצו אותו במיוחד לאירוע ההנצחה.
הצעות לאתר הנצחה
חברי העמותה פעלו באופן נמרץ להקמת אתר הנצחה .בתאריך
10.7.1988פורסמה מודעה בעיתון מעריב ,בה התבקשו הצעות של
מתכננים לתכנון אתר ההנצחה.
ביום שני ,י"ג אב תשמ"ט ,14.8.1989 ,קיימה העמותה בנתניה דיון בנושא
האתר .למודעה נענה האדריכל נחמיאס ששלח את הצעתו בדואר
בליווי הסברים .בישיבה קודמת ,בתאריך ,4.1.1989הוחלט לבקש
הצעות מאדריכלי עיריית נתניה וחדרה .חברי העמותה היו מעוניינים
בהצעות נוספות על מנת לבחור את ההצעה הטובה ביותר.
פנייה למתכננים1988 , בפני חברי העמותה הונחו שלוש הצעות:
הצעה ראשונה :האדריכל נחמיאס הציע לבנות גלגל אבן גדול על גבי
תלולית עפר ,ממנו ירדו מדרגות או שביל מפותל שעליו רשומים שמות
הנופלים .הוא לא הופיע בפני חברי העמותה ,אך הצעתו נשלחה בליווי
הסברים מדויקים.
הצעה שנייה :ריטה אברבוך ,אדריכלית עיריית נתניה ,הציגה את הצעתה .בתכנון היו שני קירות בזווית ,שייצרו יחד חדר
בגודל 7X7מ' שקוע כמטר אחד באדמה .לעוברים והשבים ייראה כי האנדרטה בולטת כמטר וחצי מעל פני האדמה עם
מדרגות לעליה לגג שטוח ,מעין במה לטקסים .מעליה הוצע לבנות שני לוחות בטון יצוק שמדגיש את האירוע .את שמות
החללים ניתן יהיה לרשום על הקירות בחלק התחתון .ריטה אברבוך הדגישה כי במידה ויחסר תקציב ,ניתן יהיה להקים את
האתר בשלושה שלבים.
הצעה שלישית :המהנדס אהרון עמילני מטעם עיריית חדרה הציע כי ייבנה קיר בטון אפור מבניה מחוספסת ,שיתנשא
לגובה 1.20-2מטר ,באורך 6מטר .הקיר יסמל את העלייה ועיקולי הדרך לירושלים .על הקיר ,מהמרכז לכיוון צד שמאל,
יודבקו שני לוחות בטון מלבנים המסמלים את האוטובוסים .שני לוחות הבטון יהיו מנוקבים בחורים להזכיר את פגיעת
הכדורים שנורו מהמארב לעבר האוטובוסים.
בחלקו הימני של הקיר תרשם המילה 'לזכר' ועל טבלה יירשמו שמות החללים ,סיפור האירוע וציון העובדה כי במקום הזה
12גיליון | 40תשע"ו 2016