Page 4 - 4 מידעון אינטרנט
P. 4

‫העלייה לחניתה‬

‫העלייה לחניתה חייבה מסע רגלי עם הציוד והנשק‬

‫הקמת יישובים מבוצרים במתכונת "חומה ומגדל" החלה בדצמבר ‪ 1936‬בעליית תל עמל (כיום ניר דוד)‪.‬‬
‫עד סוף ‪ 1939‬עלו על הקרקע יותר מ‪ 50-‬יישובים במתכונת זו ובהם מסדה‪ ,‬שער הגולן‪ ,‬דן‪ ,‬דפנה‪ ,‬נגבה‬

      ‫ועוד‪ .‬אולם אין ספק כי יישוב "חומה ומגדל " הנודע ביותר היה חניתה‪ ,‬שהוקם ב‪ 21-‬במרץ ‪.1938‬‬
‫עליות יישובי "חומה ומגדל" תואמו כמעט בכל המקרים עם הפיקוד הארצי והאזורי של ה"הגנה"‪ .‬במקרה‬
‫של חניתה לא היה די בכך‪ ,‬עקב ריחוק הנקודה החדשה מכל יישוב יהודי סמוך והסכנות שנשקפו‬
‫לעולים ולנשארים במקום לאחר יום העלייה‪ .‬הפעם‪ ,‬בניגוד לכל מבצעי "חומה ומגדל"‪ ,‬לא הוטלה‬
‫משימת הקמת היישוב המבוצר החדש על גוף התיישבותי כלשהו‪ ,‬אלא על פלוגה מקובצת (במינוח‬
‫הימים ההם – "קבוצת כיבוש") של חברי ה"הגנה" שגויסה מכל פינות הארץ‪ ,‬והחזיקה במקום עד שנמסר‬

                                                                                   ‫לגוף התיישבותי‪.‬‬
‫מספר המשתתפים במבצע הקמת חניתה הגיע לכ‪ ,600-‬מהם ‪ 90‬חברי "קבוצת הכיבוש" ומאות אנשי‬
‫פו"ש ונוטרים במדים‪ ,‬שגם הם למעשה היו חברי ה"הגנה"‪ .‬בגבעת חיים רוכזו כ‪ 400-‬מהם‪ ,‬שביום העלייה‬
‫נסעו בשיירה ארוכה מחיפה דרך עכו לנהריה ומשם למקום ההתיישבות‪ .‬היה זה‪ ,‬ללא ספק‪ ,‬מפגן כוח‬
‫מרשים של היישוב היהודי בעצם ימי "המרד הערבי"‪ ,‬והוא קיבל את אישור השלטונות הבריטיים ונעשה‬

                                                 ‫תוך תיאום עם ממשלת לבנון שמעבר לגבול הקרוב‪.‬‬
‫מעל לשיירה הארוכה חג מטוס קל של חברת "אוירון"‪ ,‬ואף בכך היה להעצים את מבצע ההתיישבות‬
‫המיוחד הזה‪ .‬אל אתר העלייה ההררי לא ניתן היה להגיע ברכב ואת הקילומטרים האחרונים עשו‬

               ‫העולים ברגל‪ ,‬כשהם נושאים על שכמיהם את כל הנשק‪ ,‬הציוד‪ ,‬חומרי הבנייה והביצור‪.‬‬
‫עד הערב הוקמו אוהלים‪ ,‬מטבח‪ ,‬נמתחה גדר תיל והוחל בבניית החומה והמגדל‪ .‬לפנות ערב נסעו לכיוון‬
‫נהריה רוב המשתתפים ונותרה "פלוגת הכיבוש" ועשרות נוטרים ואנשי פו"ש‪ .‬בלילה קרה‪ ,‬מה שלא אירע‬

                                                                                                                              ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9