Page 9 - 4 מידעון אינטרנט
P. 9
מידעון 4
התפתחויות חדשות בצילום אווירי ובשימוש במסתערבים
ב"הגנה" בשנים 1947–1946ותרומתן לפרויקט "תיקי הכפרים"*
שמרי סלומון *
טיסות לצילום כפרים ויעדים אחרים בארץ ישראל המנדטורית החלו ב"הגנה" בסוף .1945התצלומים
שהופקו מהן צורפו לתיקי כפרים ולתיקים של יעדים אחרים כגון תחנות משטרה ,מחנות צבא ,שדות
תעופה וגשרים .תיקים אלה נועדו לתכנון פעולות נגד היעדים שתועדו בהם ,וכללו מפות ,תצלומי אוויר,
תצלומים קרקעיים ,מרשמים ודו"חות .המטוסים ששימשו לטיסות הצילום היו של חברת התעופה
האזרחית הארץ ישראלית "אווירון" ,ששירתה גם את ה"הגנה" ,והטיסו אותם טייסי החברה .צילום היעדים
נעשה בידי גרשון וגליליה פלוטקין – עובדי מחלקת המפות של לשכת התכנון (לת"כ) במטכ"ל ה"הגנה"
– ויצחק ַש ֶפר (ערן) ,קצין המודיעין (קמ"ן) של חי"ש תל אביב והמדריך הארצי לצילום ב"הגנה" .מספרם
המצומצם של המצלמים והעובדה כי יכלו להקדיש רק מעט מזמנם למשימה זו הגבילו במידה ניכרת את
תפוקתם .נראה כי ההכרה הגוברת בחשיבותם של תצלומי אוויר ולפיכך גם בצורך להגדיל את מספרן
והיקפן של טיסות הצילום ,לצד הרצון לנצל ולפתח את יכולותיה של מחלקת הטיס של הפלמ"ח ,הביאו
להעברת המשימה למחלקת הטיס במחצית השנייה של .1946אנשי המחלקה הוכשרו לתפקידם בבית
הספר לטיסה של חברת "אווירון" ,ואת טיסותיהם עשו אחר כך תחת המסווה של חברים במועדון טיס
אזרחי – "קלוב ארץ ישראלי לתעופה" .לטיסות שימשו מטוסים קלים של חברת "אווירון".
כהכנה לקראת טיסות הצילום עברו אנשי המחלקה קורס לצילום בהדרכת יצחק שפר .הם תרגלו צילום
קרקעי של נופים ואובייקטים ,וכהדמיה לצילום אווירי ישב כל אחד מהם על כיסא שהונח על שולחן
במרכז דירת החדר של שפר בתל אביב ,וניסה לתפוס בעינית מצלמתו קופסת גפרורים ששפר גרר בעזרת
חוט על ריצפת החדר .החניך נדרש ללחוץ על כפתור הצילום כאשר הקופסה חצתה קו ששורטט בגיר
על הרצפה.
היעדים לצילום נמסרו למחלקת הטיס של הפלמ"ח ממחלקת המפות של לת"כ .כאיש הקשר לעניין זה
בין שתי המחלקות שימש ירוחם כהן ,קמ"ן מטה הפלמ"ח .ההכרח להמריא למשימות משדה התעופה
שבבסיס חיל האוויר הבריטי ברמלה ולנחות בו בסיומן – שכן שם אוחסנו מטוסי חברת "אווירון" – ִחייב
להסתיר את המצלמות וסרטי הצילום .המצלמות הוסתרו מתחת לבגדיהם של הטייסים ,וסרטי הצילום
הוסתרו אף הם בדרך זו או בתוך משאבת אופניים (הטייסים נסעו באופניים מנען לשדה התעופה ובחזרה)
או מימייה בעלת תחתית כפולה .במשך הזמן גברה חשדנותם של הבריטים ,ולדברי מפקד מחלקת הטיס
באותה עת ,יעקב בן-חיים (ְּב ֶלק)" ,בסוף כל טיסה היינו צפויים לפגישה עם אנשי האינטליג'נס [הבולשת]
עם או בלי מדים[ ,ל]חקירה וחיפושים' .ייתכן כי עוד לפני התפתחות זאת הוכן סליק למצלמות במוסך
* קטע מתוך מחקר נרחב שפורסם לאחרונה בכתב העת ההגנה :מחברות מחקר בהוצאת הארכיון לתולדות ההגנה
וארכיון צה"ל ומערכת הביטחון :שמרי סלומון" ,פרויקט תיקי הכפרים :פרק בהתפתחות המודיעין הצבאי ב'הגנה'",
חלק ב ,'1948–1945 :ההגנה :מחברות מחקר ,גיליון ( 2קיץ .)2018הקטע מוגש בשינויים תוכניים קלים המתחייבים
מהצגתו בנפרד מן המאמר ,וללא הערות השוליים הנרחבות המלוות אותו במאמר .התצלומים המלווים את הרשימה
שמורים בארכיון לתולדות ההגנה והובאו באדיבותו.
קוראים המעוניינים לקבל את גיליון כתב העת ובו המאמר השלם ִיפנו לארכיון לתולדות ההגנה:
דוא"ל ,haganah_arch@mod.gov.il :טלפון03-5603715 :
9