Page 9 - 4 מידעון אינטרנט
P. 9

‫מידעון ‪4‬‬

     ‫התפתחויות חדשות בצילום אווירי ובשימוש במסתערבים‬
   ‫ב"הגנה" בשנים ‪ 1947–1946‬ותרומתן לפרויקט "תיקי הכפרים"*‬

                                        ‫שמרי סלומון *‬

    ‫טיסות לצילום כפרים ויעדים אחרים בארץ ישראל המנדטורית החלו ב"הגנה" בסוף ‪ .1945‬התצלומים‬
    ‫שהופקו מהן צורפו לתיקי כפרים ולתיקים של יעדים אחרים כגון תחנות משטרה‪ ,‬מחנות צבא‪ ,‬שדות‬
    ‫תעופה וגשרים‪ .‬תיקים אלה נועדו לתכנון פעולות נגד היעדים שתועדו בהם‪ ,‬וכללו מפות‪ ,‬תצלומי אוויר‪,‬‬
    ‫תצלומים קרקעיים‪ ,‬מרשמים ודו"חות‪ .‬המטוסים ששימשו לטיסות הצילום היו של חברת התעופה‬
    ‫האזרחית הארץ ישראלית "אווירון"‪ ,‬ששירתה גם את ה"הגנה"‪ ,‬והטיסו אותם טייסי החברה‪ .‬צילום היעדים‬
    ‫נעשה בידי גרשון וגליליה פלוטקין – עובדי מחלקת המפות של לשכת התכנון (לת"כ) במטכ"ל ה"הגנה"‬
    ‫– ויצחק ַש ֶפר (ערן)‪ ,‬קצין המודיעין (קמ"ן) של חי"ש תל אביב והמדריך הארצי לצילום ב"הגנה"‪ .‬מספרם‬
    ‫המצומצם של המצלמים והעובדה כי יכלו להקדיש רק מעט מזמנם למשימה זו הגבילו במידה ניכרת את‬
    ‫תפוקתם‪ .‬נראה כי ההכרה הגוברת בחשיבותם של תצלומי אוויר ולפיכך גם בצורך להגדיל את מספרן‬
    ‫והיקפן של טיסות הצילום‪ ,‬לצד הרצון לנצל ולפתח את יכולותיה של מחלקת הטיס של הפלמ"ח‪ ,‬הביאו‬
    ‫להעברת המשימה למחלקת הטיס במחצית השנייה של ‪ .1946‬אנשי המחלקה הוכשרו לתפקידם בבית‬
    ‫הספר לטיסה של חברת "אווירון"‪ ,‬ואת טיסותיהם עשו אחר כך תחת המסווה של חברים במועדון טיס‬

                    ‫אזרחי – "קלוב ארץ ישראלי לתעופה"‪ .‬לטיסות שימשו מטוסים קלים של חברת "אווירון"‪.‬‬
    ‫כהכנה לקראת טיסות הצילום עברו אנשי המחלקה קורס לצילום בהדרכת יצחק שפר‪ .‬הם תרגלו צילום‬
    ‫קרקעי של נופים ואובייקטים‪ ,‬וכהדמיה לצילום אווירי ישב כל אחד מהם על כיסא שהונח על שולחן‬
    ‫במרכז דירת החדר של שפר בתל אביב‪ ,‬וניסה לתפוס בעינית מצלמתו קופסת גפרורים ששפר גרר בעזרת‬
    ‫חוט על ריצפת החדר‪ .‬החניך נדרש ללחוץ על כפתור הצילום כאשר הקופסה חצתה קו ששורטט בגיר‬

                                                                                              ‫על הרצפה‪.‬‬
    ‫היעדים לצילום נמסרו למחלקת הטיס של הפלמ"ח ממחלקת המפות של לת"כ‪ .‬כאיש הקשר לעניין זה‬
    ‫בין שתי המחלקות שימש ירוחם כהן‪ ,‬קמ"ן מטה הפלמ"ח‪ .‬ההכרח להמריא למשימות משדה התעופה‬
    ‫שבבסיס חיל האוויר הבריטי ברמלה ולנחות בו בסיומן – שכן שם אוחסנו מטוסי חברת "אווירון" – ִחייב‬
    ‫להסתיר את המצלמות וסרטי הצילום‪ .‬המצלמות הוסתרו מתחת לבגדיהם של הטייסים‪ ,‬וסרטי הצילום‬
    ‫הוסתרו אף הם בדרך זו או בתוך משאבת אופניים (הטייסים נסעו באופניים מנען לשדה התעופה ובחזרה)‬
    ‫או מימייה בעלת תחתית כפולה‪ .‬במשך הזמן גברה חשדנותם של הבריטים‪ ,‬ולדברי מפקד מחלקת הטיס‬
    ‫באותה עת‪ ,‬יעקב בן‪-‬חיים (ְּב ֶלק)‪" ,‬בסוף כל טיסה היינו צפויים לפגישה עם אנשי האינטליג'נס [הבולשת]‬
    ‫עם או בלי מדים‪[ ,‬ל]חקירה וחיפושים'‪ .‬ייתכן כי עוד לפני התפתחות זאת הוכן סליק למצלמות במוסך‬

        ‫* קטע מתוך מחקר נרחב שפורסם לאחרונה בכתב העת ההגנה‪ :‬מחברות מחקר בהוצאת הארכיון לתולדות ההגנה‬
     ‫וארכיון צה"ל ומערכת הביטחון‪ :‬שמרי סלומון‪" ,‬פרויקט תיקי הכפרים‪ :‬פרק בהתפתחות המודיעין הצבאי ב'הגנה'"‪,‬‬
     ‫חלק ב‪ ,'1948–1945 :‬ההגנה‪ :‬מחברות מחקר‪ ,‬גיליון ‪( 2‬קיץ ‪ .)2018‬הקטע מוגש בשינויים תוכניים קלים המתחייבים‬
     ‫מהצגתו בנפרד מן המאמר‪ ,‬וללא הערות השוליים הנרחבות המלוות אותו במאמר‪ .‬התצלומים המלווים את הרשימה‬

                                                                    ‫שמורים בארכיון לתולדות ההגנה והובאו באדיבותו‪.‬‬
                         ‫קוראים המעוניינים לקבל את גיליון כתב העת ובו המאמר השלם ִיפנו לארכיון לתולדות ההגנה‪:‬‬

                                                         ‫דוא"ל‪ ,haganah_arch@mod.gov.il :‬טלפון‪03-5603715 :‬‬

         ‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14