Page 124 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 124

‫‪ 124‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫סוציאליסטית‪ 10.‬עד להקמת 'השומר' הצליח 'בר גיורא' לקדם במידת מה את‬
‫יעדיו‪ .‬מספר אנשיו גדל מעט והם היו הקבוצה הדומיננטית בקולקטיב שהחזיק את‬
‫משק גידולי השדה של חוות סג'רה בגליל התחתון‪ ,‬וקיבל את עבודת השמירה על‬
‫החווה ועל המושבות סג'רה )אילניה( ומסחה )כפר־תבור(‪ ,‬שעד אז הייתה בידי‬

                                                 ‫שומרים צ'רקסים ובדווים‪11.‬‬
‫'השומר' נועד להרחיב את היקף פעילותו של 'בר גיורא' ולהגדיל את מספר‬
‫החברים המעורבים בה‪ .‬הוא לא החליף את 'בר גיורא'‪ ,‬שהמשיך להתקיים כגוף‬
‫חשאי מ ַכוון בתוכו‪ ,‬בעוד 'השומר' פעל לכאורה כאגודה מקצועית לכל דבר‪.‬‬
‫בהתאם לכך אף פורסמה "תכנית 'השומר'" בביטאון מפלגת 'הפועל הצעיר'‪,‬‬
‫הפועל הצעיר‪ ,‬תוך פירוט מטרת האגודה )"לפתח בארצנו אלמינט ] ְיסוד[ של‬
‫שומרים יהודים הראוים לעבודה זו"(‪ ,‬האמצעים להשגתה והתקנון הארגוני‬
‫שלה‪ 12.‬יש להניח כי הפרסום נועד מצד אחד להפיץ בקרב ציבור הפועלים את דבר‬
‫ייסודה של האגודה ומצד שני להציגה בגלוי – בראש ובראשונה לעיניו החשדניות‬
‫של השלטון העותמני – כהתארגנות מקצועית בלבד‪ .‬על פי התוכנית נבחר ועד של‬
‫שלושה חברים לנהל את האגודה‪ ,‬בהם שוחט‪ ,‬גלעדי ומנדל פורטוגלי‪ 13,‬אם כי‬
‫שוחט היה מנהיגה הבלתי מעורער‪' .‬בר גיורא' אומנם חדל להתקיים בשנת ‪14,1912‬‬
‫אך 'השומר' המשיך לפעול גם אחר כך במתכונת דואלית‪ ,‬המסתירה יעדים‬

        ‫לאומיים והתנהלות חשאית מבעד למצג מקצועי־לגלי של ארגון שמירה‪.‬‬
‫שלוש השנים הראשונות של 'השומר' התאפיינו בצמיחה מתמדת‪ ,‬ובמהלכן‬
‫קיבלה האגודה את האחריות לשמירה על כל מושבות הגליל התחתון‪ ,‬על המושבה‬
‫חדרה ועל חלק ניכר ממושבות יהודה‪ ,‬בהן המושבות הגדולות ראשון־לציון‬
‫ורחובות‪ .‬האגודה אף נאלצה לדחות פניות ממטולה ונס־ציונה בשל מחסור בכוח‬

‫‪ 10‬ישראל שוחט‪" ,‬שליחות ודרך"‪ ,‬ספר השומר‪ :‬דברי חברים‪ ,‬תל־אביב‪ :‬דביר‪ ,1957 ,‬עמ' ‪20 ,16-15 ,13‬‬
‫)להלן‪ :‬שוחט‪" ,‬שליחות ודרך"‪ ,‬ספר השומר(; דינור )עורך(‪ ,‬סת"ה‪ ,‬א‪ ,1/‬עמ' ‪ .203-202‬על הגרסאות‬
‫השונות בנוגע לזהות המייסדים ומספרם‪ ,‬ראו‪ :‬יעקב גולדשטיין‪ ,‬בדרך אל היעד‪' :‬בר־גיורא' ו'השומר'‬
‫‪ ,1935-1907‬תל־אביב‪ :‬משרד הביטחון‪ ,1994 ,‬עמ' ‪ .202 ,18‬על רעיון שיקום הכבוד היהודי בציונות‬

            ‫בראשיתה‪ ,‬ראו‪ :‬שמואל אלמוג‪ ,‬ציונות והיסטוריה‪ ,‬ירושלים‪ :‬מאגנס‪ ,1982 ,‬עמ' ‪.28-17‬‬
‫‪ 11‬שוחט‪" ,‬שליחות ודרך"‪ ,‬ספר השומר‪ ,‬עמ' ‪ ;20-16‬בן־ציון דינור )עורך(‪ ,‬ספר תולדות ההגנה‪ ,‬כרך‬
‫ראשון‪ :‬מהתגוננות להגנה‪ ,‬חלק ראשון‪ ,‬ישראל‪ :‬מערכות והספריה הציונית‪ ,1954 ,‬עמ' ‪,207-205‬‬

                                                      ‫‪) 211-209‬להלן‪ :‬דינור ]עורך[‪ ,‬סת"ה‪ ,‬א‪.(1/‬‬
‫‪ 12‬התוכנית התקבלה ביום ייסוד האגודה ב־‪ ,12.4.1909‬אך פורסמה רק כשלושה חודשים לאחר מכן‪ .‬ראו‪:‬‬
‫"תכנית 'השומר'"‪ ,‬הפועל הצעיר‪ ,‬שנה שנייה‪ ,‬גיליון ‪ ,1.7.1909 ,17‬עמ' ‪) 16‬להלן‪" :‬תכנית 'השומר'‪,‬‬
‫‪ .("1909‬אף כי מייסדי 'בר גיורא' ו'השומר' היו ברובם חברי מפלגת 'פועלי ציון' בארץ או קרובים‬
‫לדרכה‪ ,‬ובן־צבי אף היה ממנהיגי המפלגה‪ ,‬תוכנית 'השומר' פורסמה בביטאונה של 'הפועל הצעיר' –‬
‫מפלגת הפועלים היריבה ביישוב –מפני של'פועלי ציון' עדיין לא היה ביטאון משלה )שבועון המפלגה‪,‬‬

                                                           ‫האחדות‪ ,‬החל להתפרסם ביוני ‪.(1910‬‬
                                               ‫‪ 13‬שם; שוחט‪" ,‬שליחות ודרך"‪ ,‬ספר השומר‪ ,‬עמ' ‪.22‬‬

                                                                                   ‫‪ 14‬שם‪ ,‬עמ' ‪.24‬‬
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129