Page 162 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 162

‫‪ 162‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫פרופ' קדיש‪ :‬אינני מסכים עם הגדרת ההתכוננוּת הבריטית לפלישה ככישלון‪.‬‬
‫בבריטניה נהגה מסורת של מיליציה‪ ,‬ולכן ההנחיה הבריטית הייתה שכל אדם‬
‫שמסוגל ורוצה להגן על עצמו ועל קהילתו צריך לקבל את ההכשרה לכך‪ .‬יתרה‬
‫מזאת‪ ,‬הבריטים נרתמו לתכנון הגנת היישוב שהתבססה על עקרונות תפיסתיים‬
‫מדוקטרינת משמר המולדת‪ ,‬לרבות חיזוק הגורם המרחבי באמצעות סיוע הדדי‬
‫בין היישובים באותו האזור‪ .‬מכיוון שהשלטונות המנדטוריים בארץ הושפעו‬
‫מתפיסת 'משמר המולדת' הבריטית‪ ,‬הם סיפקו ליישוב אמצעים שלא ניתנו בעבר‬
‫)מקלעי ברן ומרגמות( והכפילו את גודלה של משטרת הישובים‪ .‬ניתן לראות‬
‫בהיערכות של יישובי עמק הירדן במלחמת העצמאות‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬את יישׂומה של‬
‫מערכת גושית המשרתת צורכי היערכות ארצית בחסימת נתיבי פלישה באמצעות‬
‫ההגנה העצמית על גושי יישובים‪ ,‬לפי תפיסת משמר המולדת‪ ,‬מושגים גם יעדים‬
‫נוספים כמו חסימת צירי תנועה וסגירת שטח לפלישה‪ .‬מאמרים אחדים על משמר‬
‫המולדת פורסמו בשנות המלחמה הראשונות בין היתר בכתב העת מערכות‬

                      ‫ו ִחלחלו לדרג מפקדי האזורים )מא"זים( ולמפקדי חבלים‪.‬‬

‫פרופ' בן־ארצי‪ :‬בסתיו ‪ 1947‬התחולל המעבר מתפיסת הגנה מרחבית בתצורות‬
‫שונות )חי"ש‪ ,‬חי"ם‪ ,‬הג"א‪ ,‬משמר אזרחי‪ ,‬גדנ"ע(‪ ,‬הכוללת זרוע מגויסת‬
‫)הפלמ"ח( ומכלול שירותים קרביים‪ ,‬תומכי לחימה ולוגיסטיים – לדוקטרינה‬
‫חדשה של בניין הכוח והפעלתו‪ .‬התחלת הגיוס הכללי לשירות צבאי‪ ,‬התמרת‬
‫התשתית ה ִמבנית של גדודים למסגרות חטיבתיות )פרסום הפקודות החטיבתיות‬

  ‫בפברואר ‪ (1948‬וגיבושה של תוכנית ד' במארס ‪ .1948‬כיצד התבצע מהלך זה?‬

‫פרופ' גלבר‪ :‬חטיבות החי"ש חפפו בתחילה את הגלילות והמחוזות של ההגנה‬
‫והוקמו על בסיס גדודי החי"ש המרחביים‪ .‬בהדרגה התמזגו בהן לוחמים מקומיים‬
‫מהאזור עם חיילים מהגיוס הכללי‪ .‬היו גדודים שגרעינם היחידתי היה פלוגת‬
‫החי"ש של הנפה )פלוגת החי"ש מראשון־לציון ורחובות בגדוד ‪ 52‬של גבעתי‪,‬‬
‫לדוגמה(‪ ,‬והגיוס הכללי השלים את מצבת כוח האדם ה ִתקנית‪ .‬קצב הקמת‬
‫החטיבות הוּתנה במשאבים היישוביים )כוח אדם‪ ,‬ריתוק משקי‪ ,‬שיירות אספקה‪,‬‬
‫יישובים נצורים‪ ,‬מחויבות לשארים ולנכים( ובאמצעים צבאיים )נשק‪ ,‬תחמושת‪,‬‬

                ‫ציוד אישי‪ ,‬בסיסים‪ ,‬מתקני אימון‪ ,‬הכשרה מבצעית ומקצועית(‪.‬‬

‫פרופ' בן־ארצי‪ :‬לסיכום השלב הזה בדיון‪ ,‬נראה שניתן לראות שלבי התפתחות‬
‫ברורים מארגון שקם בחיק ההסתדרות הכללית ושנועד לספק הגנה ליישובים‬
‫מבודדים‪ ,‬לארגון ביטחוני שמגיב‪ ,‬לומד‪ ,‬קצת מעתיק‪ ,‬הרבה מפתח ומנחיל‬
‫מורשת צבאית למי שבא למלא את מקומו‪ .‬תהליכי המעבר ממבנה 'ההגנה' לצה"ל‬
‫נדונו בהעמקה במחקריהם של יהודה סלוצקי‪ ,‬מאיר פעיל‪ ,‬זהבה אוסטפלד‪ ,‬אניטה‬

                                      ‫שפירא‪ ,‬יואב גלבר‪ ,‬יגאל עילם ונוספים‪.‬‬
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167