Page 159 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 159

‫חישול כוח המגן‪ :‬מבית היוצר ההסתדרותי לצבא 'המדינה שבדרך' ׀ ‪159‬‬

‫הכוחות בלוחמת גרילה )ליל הרכבות‪ ,‬המשטרות‪ ,‬שדות התעופה‪ ,‬הגשרים(‪ .‬מה‬
‫הייתה החשיבה המבצעית שעל יסודותיה הוכשרו הכוחות? האם היא נשענה על‬

             ‫תאוריות צבאיות‪ ,‬על תורות לחימה‪ ,‬על תרגום מקורות ספרותיים?‬

‫פרופ' שפי‪ :‬הייתה ב'הגנה' חשיבה צבאית‪ ,‬טקטית בעיקרה‪ ,‬שהתבססה על ידע‬
‫וכתבים של הוגי דעות צבאיים‪ ,‬והדרכה שהתבססה על מקורות מ ִספרות צבאית‬
‫זרה שבאה לביטוי בעיקר בחלק מהקורסים‪ .‬משנות ה־‪ 20‬וה־‪ 30‬היו מדריכים‬
‫בקורסים של 'ההגנה' שהביאו ארצה ידע תאורטי ותורות לחימה מהצבאות שבהם‬
‫הם שירתו‪ ,‬בעיקר במהלך מלחמת העולם הראשונה )יוחנן רטנר‪ ,‬רפאל לב‪ ,‬איתן‬
‫אבישר(‪ .‬אולם לאחר שסיימו את הכשרתם בקורסי המפקדים – בעיקר קורסי‬
‫המ"מים )מפקדי המחלקות(‪ ,‬לא המשיכו החניכים‪ ,‬שבינתיים הפכו למפקדים‪,‬‬
‫לעסוק בתחום התאורטי ולפתחו‪ .‬מסלול נוסף ומוגבל היה לשלוח מתי מעט מבין‬
‫אלה שיועדו להיות מפקדים או מדריכים להשתלמויות צבאיות בחוץ לארץ‪ ,‬בעיקר‬
‫דרך לימוד פרטי מקצינים בכירים לשעבר דוגמת הגנרל הגרמני פאול פון ֶלט ֹוב‪-‬‬
‫פ ֹו ְר ֶבּק )‪ ,(von Lettow-Vorbeck‬או תאורטיקנים צבאיים דוגמת בזיל לידל‪-‬הארט‬
‫בבריטניה )‪ .(Liddell Hart‬כך בשנת ‪ 1936‬נשלחו אלעזר )לסיה( גלילי ואליעזר‬
‫ליבנה ללונדון לשם התמחות בנושאי מחשבה צבאית לקראת הבאות‪ 6.‬השניים‪,‬‬
‫בעזרת גרשון ריבלין‪ ,‬הניחו את הבסיס לספרות ההדרכה – החל מהוצאת חוברות‬
‫הדרכה של חיל הנוטרים )לנוטר(‪ ,‬כתב העת מערכות בעריכת גלילי )מסוף ‪(1939‬‬
‫וחוברות אשנב בעריכת ליבנה )משנת ‪ .(1941‬מערך ההדרכה פעל להקניית ידע‬
‫צבאי כללי גם באמצעות תרגום מאמרים מצבאות העולם )או הצגתם כ"תרגומים"‬
‫של מאמרים שמחבריהם היו למעשה אנשי 'הגנה'‪ ,‬לעקיפת מגבלות הצנזורה(‪.‬‬
‫לספרות הצבאית של 'ההגנה' הייתה תרומה במיסוד ובהנחלה של המינוח הצבאי‬
‫והמורשת הצבאית )מלחמות מקראיות( ובמקצת היבטים טכנו־טקטיים )כלי נשק‬
‫אישיים‪ ,‬קרב מגע‪ ,‬כושר קרבי‪ ,‬טופוגרפיה‪ ,‬קשר־איתות ורפואה(‪ ,‬אך פחות‬
‫בפיתוח חשיבה צבאית סדורה‪ .‬בשנות ה־‪ 40‬גברה ההכרה בחשיבות הלימוד‬
‫התורתי הצבאי השיטתי עם גיוסם ושירותם של אנשי 'ההגנה' בצבא הבריטי‪,‬‬
‫ו ִחלחלה עוד יותר עם שובם של המשוחררים‪ ,‬ביניהם כאלה שהגיעו לדרגות‬
‫קצונה‪ ,‬ושילובם במערכי ההדרכה והפיקוד‪ .‬זו התקופה שבה ניתן להצביע על‬
‫אבולוציה משמעותית בהבנת המשמעות של תפיסת ביטחון כוללת בתודעת‬

                                                       ‫מפקדי ארגון 'ההגנה'‪.‬‬

‫פרופ' קדיש‪ :‬פרסום תוכנית החלוקה של ועדת פיל )‪ (Peel‬ביולי ‪ 1937‬העלה‬
‫כהתפתחות טבעית את רמת הדיון בנושאי הביטחון הקשורים ב'הגנה' כמושג‬
‫צבאי ואסטרטגי בשל הנסיבות העולמיות והמקומיות‪ .‬הצגת התוכנית חייבה את‬

         ‫‪" 6‬בית 'מערכות' שנים ראשונות"‪ ,‬מערכות‪ ,‬גיליון ‪ ,271-270‬אוקטובר ‪ ,1979‬צה"ל‪ ,‬עמ' ‪.7-6‬‬
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164