Page 24 - hagana 39 internet
P. 24

‫עזרת הג'וינט ל'בריחה'‬

‫הג'וינט‪ ,‬הוא ה‪ - )American Jewish Joint Distribution Committee( -‬ארגון סיוע יהודי‪-‬אמריקאי‪ ,‬חלש על אמצעים‬
‫כספיים גדולים ונהנה ממעמד חצי רשמי בשל שייכותו לבעלות הברית‪ .‬בשל מעמד זה מנוע היה הג'וינט מכל פעילות‬
‫בעלת אופי פוליטי‪ .‬למרות זאת חתמו מנהל הג'וינט באירופה ג'ו שוורץ וראש המוסד לעלייה ב'‪ ,‬שאול אביגור בסודיות‬
‫מוחלטת על הסכם המבטיח את תמיכת הג'וינט בפעילות 'הבריחה'‪ .‬פעילות זו נגדה למעשה את מדיניות ממשלת‬

                                   ‫בריטניה‪ ,‬שנעלה את שערי הארץ בפני הפליטים והערימה קשיים בדרכם  בים וביבשה‪.‬‬
‫קשה להקיף את כל המעורבות החשובה של הג'וינט במימון מחנות הפליטים‪ ,‬בתמיכה ובסיוע בפעילות‪ .‬תרומתו לתנועת‬

                                                                                                     ‫'הבריחה' הייתה מכרעת‪.‬‬

                                                                         ‫'המסגריות' ‪ -‬מעבדות לזיוף תעודות‬

‫רוב הניצולים היו  חסרי תעודות או ניירות‪ .‬פעילי 'הבריחה' שעשו את מלאכתם בהסתר השתמשו בזהויות בדויות‪ .‬כדי‬
‫לאפשר את תנועתם של אלה גם אלה בדרכים ובגבולות הם היו זקוקים לתעודות המותאמות לזהויות ש'יודבקו' להם‪.‬‬

                                                ‫תנועת 'הבריחה' הקימה 'מסגריות' ‪ -‬מעבדות יצירתיות ויעילות לזיוף ניירות‪.‬‬
                                                                                           ‫מספר אבא ויינשטיין (לימים גפן)‪:‬‬

     ‫'מפולני הפכתי ליווני ולימדו אותי לומר "קלימרה וקליספירה"‪ .‬מיווני הפכתי לפליט אוסטרי יליד אזור הכיבוש‬
     ‫הבריטי‪ .‬מזה הפכתי לאוסטרי יליד אזור הכיבוש האמריקאי‪ ,‬ורק כשהגעתי לזלצבורג הפכתי‪ ,‬סוף סוף‪ ,‬למי‬

                                              ‫שאני‪ :‬פליט יהודי מפולין‪ .‬לכל הזהויות היו לי‪ ,‬כמובן‪ ,‬תעודות מתאימות'‪.‬‬

                                                               ‫כמוהו קיבלו רבבות ניצולים תעודות שונות בהתאם לצרכים‪  .‬‬
‫למרות הרצינות בעבודה הירשו לעצמם ה'זייפנים'‪ ,‬לעיתים‪ ,‬מעט חוש הומור‪ .‬במקום המיועד בתעודה לרישום 'העיסוק'‬
‫רשמו ‪ B.G‬ו‪'( J. Z-‬בריחה גשפטן' = עסקי בריחה ו‪'..‬יידישע צורעס' = צרות יהודיות)‪ .‬תעודות אלה עברו את הגבול הלוך‬

                                                   ‫וחזור מספר פעמים‪ ,‬הוטבעו בהן חותמות שונות והן קיבלו הכשר מלא‪  .‬‬

                                                                                       ‫ילדים בתנועת 'הבריחה'‬

‫הצורך בהצלת הילדים ששרדו לאחר השואה עלה כבעיה דחופה ודרמטית במיוחד‪ .‬המלחמה הותירה אלפי ילדים יהודים‬
‫יתומים ללא קרוב או מודע‪ ,‬ילדים שעברו שנים של סבל נורא‪ ,‬איבדו את הוריהם וחיו בפחד מתמיד תוך התמודדות עם‬

                                                                                                   ‫בדידות ורעב‪ ,‬קור ומחלות‪.‬‬
‫הצלת הילדים חייבה פעולה מהירה ומתואמת‪ .‬התנועות החלוציות בפולין הקימו את ארגון 'הקואורדינציה הציונית לגאולת‬
‫ילדים'‪ ,‬שמטרתו היתה לחלץ ילדים שהוסתרו כנוצרים בזמן המלחמה ולהחזירם לחיק עמם‪ .‬הארגון פעל כדי לאסוף‪,‬‬

                                                    ‫לפדות ולעיתים לקרוע את הילדים מן המנזרים ומהמשפחות הנוצריות‪.‬‬
‫בילדים צריך היה לטפל מבחינה פיסית ומבחינה רגשית‪-‬נפשית כאחת‪ :‬לספק טיפול רפואי‪ ,‬מזון‪ ,‬כסות ומחסה‪ ,‬להקנות‬
‫הרגלי התנהגות‪ ,‬להשלים לימודים שנזנחו במשך שנים‪ .‬צריך היה לטפל בפחדים ובכעסים‪ ,‬בחוסר אמון במבוגרים ובחשש‬

                              ‫מהמחר שיבוא‪ .‬בבתי הילדים היוותה הקבוצה תחליף למשפחה והמדריכים – תחליף להורים‪.‬‬
‫ביולי ‪ 1947‬היו רשומים ברשימות 'עליית הנוער' של הסוכנות היהודית ‪ 36,000‬ילדים המועמדים לעלייה‪ .‬הם היו מרוכזים‬
‫ב‪ 130-‬בתי ילדים ונוער על פני ‪ 13‬ארצות ברחבי אירופה‪ .‬בפולין הקימו תנועות הנוער הציוניות ‪ 17‬קיבוצי הכשרה לנוער‬

                                                               ‫בגילאי ‪ ,21-16‬על פי דגם קיבוצי ההכשרה מלפני המלחמה‪.‬‬
‫מטפלת באחד מ'קיבוצי הילדים' – כך כונו בתי הילדים בפולין – סיפרה כיצד ביום הראשון נעלם כל האוכל שהוגש לילדים‪.‬‬
‫למחרת הגדילו המדריכים‪ ,‬ללא כל הערה‪ ,‬את כמות האוכל המוגש‪ ,‬אך גם הוא נעלם כולו‪ .‬נדרשו ימים לא מעטים עד‬

                                                      ‫שהילדים הרגישו בטוחים שיום יום יגיע לשולחן די אוכל וחדלו לאגור‪.‬‬
‫המדריכים‪ ,‬רובם ניצולי השואה בעצמם‪ ,‬חשו אחריות טוטאלית ומחוייבות להביא את הילדים לחוף מבטחים בארץ ישראל‪.‬‬
‫הם ראו את העיניים העצובות‪ ,‬את הכעס והבדידות‪ .‬הם עבדו מבוקר עד לילה ומצאו בתוכם כוחות אין קץ למען הילדים‪.‬‬

‫'קרה נס לילדים ואלה המדריכים‪...‬לא הערכנו מספיק את חבר האנשים הזה‪ ,‬שהם בעצמם ילדים‪ ,‬אשר לא טעמו‬

‫(מתוך דו"ח השליח מ‪ .‬זלינגר)‪.‬‬  ‫טעם ילדות והם אשר הצילו את הילדים‪ ,‬והדבר היה לתוכן חייהם'‬

                              ‫‪ 24‬גיליון ‪ | 39‬תשע"ו ‪2016‬‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29