Page 24 - hahagana 41
P. 24

‫(חיל המשמר) בני ‪ 45–27‬שנים‪ ,‬כ‪ 3,000-‬נאמני השירות הכללי שהיו מעל גיל ‪ 45‬שנים‪ ,‬ונערי הגדנ”ע בעיר‪ .‬לוחמי החי”ש‬
‫והפלוגה המיוחדת הוצבו בעמדותיהם לאורך רחוב דיזנגוף‪ .‬סיירי החי”ש הוצבו בנקודות תצפית סביב מחנה ׂשרונה ו ִמתקנים‬
‫בריטיים בעיר‪ ,‬כדי להתריע על תנועת כוחות בריטיים‪ .‬אנשי החי”ם והש” ּכ (השירות הכללי) רוכזו באולמות שונים ונערי‬
‫הגדנ”ע התאספו במק”לות (מק”ל – מקום לימוד ואימון) בכוננות לצאת בהמוניהם לחוף כדי להתערבב בין המעפילים‬

                                                                                                       ‫ולהובילם לדירות היעד‪.‬‬

‫בשעה ‪ 20:00‬היו הכוחות ערוכים בעמדותיהם‪ ,‬והספינה בוששה להגיע מכיוון שנתפסה‪ .‬שעת השי”ן נדחתה פעם אחר פעם‪.‬‬

                                                   ‫בשעה ‪ 23:00‬העלו הבריטים את הכוננות המבצעית למצב חירום‪ ,‬ומפקד‬
                                                   ‫משטרת מחוז לוד הורה לרכז כוחות בחוף הים ולהימנע מהסתבכויות‪.‬‬
                                                   ‫בשעה ‪ 23:25‬התלקחה תקרית אש ברחוב מרמורק ‪( 7‬כיום‪ ,‬מרמורק‬
                                                   ‫‪ .)21‬ברחבי העיר נשמעו חילופי האש מהשטח המיושב בדלילות בקצה‬
                                                   ‫המזרחי של העיר‪ .‬באותה השעה הסתיימה הקרנת הקולנוע האחרונה‪,‬‬
                                                   ‫ואלפי אנשים נהרו מבתי הקולנוע‪ .‬אלמונים פקדו על נהגי מכוניות ועל‬

                                                                  ‫עגלות ברחוב דיזנגוף להציבם לרוחב הרחוב ולנטוש אותן‪.‬‬

                                                   ‫ל’ליל וינגייט’ נודעה חשיבות צבאית מהמעלה הראשונה מההיבט‬
                                                   ‫האופרטיבי והלוגיסטי שבהם לא דּוּבר בשעתם מטעמי שמירת החשאיּות‬
                                                   ‫המחתרתית‪ .‬הלקחים העיקריים היו בתחומי השליטה והפיקוד‪ ,‬המודיעין‪,‬‬
                                                   ‫הקשר והתחזוקה‪‘ .‬ליל וינגייט’ היה המבצע הגדול ביותר בתולדות ארגון‬
                                                   ‫ה’הגנה’ לפני מלחמת העצמאות‪ ,‬ושימש מעין ‘חזרה גנרלית’ של הפעלת‬

                                                                         ‫כוחות מערכתית לקראת המבחן הלאומי ההיסטורי‪.‬‬

                                                       ‫נפילת ברכה פּולד‬

                                                       ‫בהיסטוריוגרפיה היישובית חוסה ‘ליל וינגייט’ בצל פרשת נפילת ברכה‬

‫חגורות האבטחה של כוחות ה'הגנה' בתל אביב‪ ,‬ועל‬           ‫פּולד‪ .‬נוכח ביטול מבצע ההורדה הגדול‪ ,‬הועצמה התקרית המיקרו‪-‬‬
‫חוף הים‪ ,‬כהכנה להורדת מעפילי 'וינגייט'‪ .‬המבצע‪,‬‬         ‫טקטית מטעמים מורליים‪ ,‬ונודעה לה השפעה לאומית מעצבת‪ .‬מפקדת‬
‫בסופו של דבר‪ ,‬לא הוצא אל הפועל בגלל לכידת‬              ‫הכיתה‪ ,‬הפלמ”חאית ברכה פּולד (‪ ,)1946–1926‬פיקדה על חוליה‬
‫הספינה (השרטוט‪ :‬נמרוד קרן‪ ,‬באדיבות מערכת‬               ‫שהצטוותה לחסום מעבר כוחות בריטיים לחוף ההורדה‪ .‬משוריין קדומני‬

                                        ‫עלי זית וחרב)‬

‫מכוח בריטי שיצא ממחנה ֹשרונה (כיום הקריה) זיהה את החוליה‪ .‬בתקרית האש נהרגה ברכה פּולד כשהתייצבה חזיתית‬

                                                       ‫כשנשקה בידיה מול המשוריין הבריטי‪.‬‬

‫חצי שנה לאחר נפילת פּולד עצרו הבריטים בלב ים את ספינת המעפילים שנקראה על שמה‪ .‬נתן אלתרמן ִפרסם ב’טור‬
‫השביעי’ בעיתון דבר את שירו ‘ברכה פולד’‪ ,‬שבו יצר הקבלה בין הלוחמת לאנייה‪ .‬הטור ִחשמל את היישוב‪ִ ‘ :‬היא ָע ְג ָנה‬
‫ַבִּמ ְפ ָרץ ַעל ְּפ ֵני ַמִים ְׁשחֹו ִרים‪ְּ / ,‬ב ַמ ְלּ ֹכ ֶדת ְס ִפינֹות‪ַ -‬הַּצִיד‪ִ / .‬היא ָע ְמ ָדה מּו ָא ָרה ְּב ַק ְר ֵני ְז ַרּקֹו ִרים‪ְּ / ,‬כמֹו ָאז‪ְּ ,‬ב ֵליל ִוי ְנ ֵגיט‪ְ ,‬למּול‬
‫ַהּיֹו ִרים ‪ֶׁ /‬שָּק ְלעּו ֶאל ִמ ְרֶּפ ֶסת ַהַּבִית‪ְ // .‬ל ַבָּדּה ְּכמֹו ָאז‪ֵ ,‬עת ָּכ ְר ָעה ְלמּו ָלם‪ִ / ,‬מִּני אֹור ּו ִמָּדם ְמ ֻס ְנ ֶו ֶרת – – ‪ִ /‬היא ֹלא ָנ ָחה‪ְ .‬נ ִתיב‬
‫ְי ִגי ָעּה עֹוד ֹלא ָתם‪ִ / .‬היא ָנ ְפ ָלה ַעל ַהחֹוף ‪ְ /‬ו ָח ְז ָרה ִמן ַהָּים‪ַ / ...‬ע ְקָׁש ִנית ּו ְדמּו ָמה ְוחֹו ֶת ֶרת‪ - ]...[ .‬שורר אלתרמן ומיצב את‬
‫דמותה של ברכה פּולד בפנתאון האומה‪ .‬בספרו עיר היונה‪ ,‬שיצא‪  ‬בשנת ‪ ,1957‬הקדיש אלתרמן לפּולד ול’ליל וינגייט’‬
‫מחזור שירים (‘סיפור מלילה’)‪ ,‬ובו מייצגת ברכה פּולד את הנערה העברייה הלוחמת במערכה לעצמאות‪ ,‬ו’ליל וינגייט’‬

                                                                                                  ‫מגלם את מפעל ההעפלה‪.‬‬

‫מבוסס על המאמר ‘ליל וינגייט’ – הישגי המבצע שלא בוצע’‪ ,‬שפורסם בכרך י”ב של כתב העת ע ֵלי ז ִית וחרב ועל הרצאה ביום עיון‬
                         ‫לקראת י”א באדר‪ ,‬מטעם ארגון חברי ה’הגנה’ ו’צוות’‪ ,‬שנערך בבית הפלמ”ח בתל אביב ב‪ 8-‬במרס ‪.2017‬‬

                                                       ‫‪ 24‬גיליון ‪ | 41‬תשע"ז ‪2017‬‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29