Page 19 - hahagana 41
P. 19
שקיבלו ,לנמל נאפולי באיטליה ,שאליו הופנתה הספינה .לכאורה הם עמדו להשתתף בהפלגת נופש בים התיכון ,אולם
שלטונות הנמל חשדו בתפרנים הצעירים שאינם תיירים כלל ועיקר ואסרו על ההפלגה .לבסוף התירו אותה ו'אטראטו'
יצאה להפלגתה השלישית ארצה.
'אטראטו' – ספינה קטנה וזריזה שהערימה על הבריטים שש פעמים ובפעם השביעית נתפסה
היא הגיעה לחוף שפיים ב 20-בפברואר .1939הבריטים ,שהגבירו באותה עת את מאמציהם לעצור את זרם המעפילים,
הפעילו שתי סירות משטרה לסיור בחופי הארץ .ה'הגנה' רכשה סירה קטנה ,התקינה בה מנוע ,והיא יצאה לקדם את פני
'אטראטו' בים הפתוח .צוות הסירה עקב אחרי המשמרות הבריטיים ודיווח על כך למלווי אניית המעפילים – שמואל טנקוס
(לימים – מפקד חיל הים) ,גרשון שוטוב ויוסף אוורבוך .אלה ,בסיוע הקברניט של 'אטראטו' ,הצליחו לחמוק מהבריטים ובליל
ה 20-בפברואר 1939הורידו את המעפילים בחוף שפיים.
'אטראטו' חזרה לאירופה .בשל קשיים באיטליה חיפשו פעילי ההעפלה נמל יציאה במדינה אחרת ויצרו קשר עם שלטונות
יוגוסלביה .וכך ,שתי ההפלגות הבאות של 'אטראטו' ,הרביעית והחמישית ,היו מנמל סּו ַשאק ביוגוסלביה (כיום – רייקה
בקרואטיה) .אבל לא 'אטראטו' היא שהפליגה מהנמל היוגוסלבי ,אלא ספינה אחרת של פעילי ההעפלה ממחנה תנועת
העבודה (שתוך תקופה קצרה נכללו במסגרת 'המוסד לעלייה ב' של ה'הגנה') – 'קולורדו' שמה.
וכך התנהל העניין :המעפילים עלו על סיפונה של 'קולורדו" בנמל סושאק והפליגו בכיוון ארץ ישראל .לאחר זמן קצר
הם הועברו ל'אטראטו' בהפלגתה הרביעית והמשיכו ִאתה.
הנסיעה עברה ללא בעיות מיוחדות ,אך סמוך לחופי הארץ
התעוררו קשיים .הבריטים נערכו לבלימת אניות מעפילים,
שמספרן עלה במחצית הראשונה של ,1939הציבו
משמרות בחוף ושיגרו סירות משטרה לאטום את החופים.
נגד סירות אלה הופעל נשק מיוחד במינו :זרקורים חזקים.
אריה ל .אבנרי ,בספרו "מוולוס עד טאורוס" ,מספר כי
בהנחיית ה'הגנה' הפעילו יישובי החוף את זרקוריהם לעבר
שניים מאנשי ה'הגנה' שליוו את 'אטראטו' בהפלגותיה :כתריאל
יפה (מימין) ,שלאחר שנתיים היה קברניט סירת הכ"ג שאבדה
ושמואל טנקוס ,לימים מפקד חיל הים
19