Page 18 - hahagana 41
P. 18

‫שיאנית ההעפלה‬

‫אניית המעפילים 'אטראטו' מחזיקה בשיא‪ :‬היא הגיעה לחופי ארץ‬
 ‫ישראל ‪ 7‬פעמים והביאה כ‪ 2,500-‬עולים‪ ,‬שזכו להינצל מהשואה‬

                                                                                                                   ‫מרדכי נאור‬
‫במהלך ‪ 14‬שנות ההעפלה הימית המאורגנת (‪ )1948-1934‬הפליגו לעבר ארץ ישראל ‪ 118‬אניות שערכו ‪ 141‬הפלגות‪.‬‬
‫כמעט כולן ערכו הפלגה אחת בלבד; ‪ 8‬מהן ערכו ‪ 2‬הפלגות ואחת – והיא שיאנית ההעפלה – עשתה את הדרך ‪ 7‬פעמים‪6 .‬‬
‫פעמים היא הצליחה לחמוק מהמעקב הבריטי והורידה את מעפיליה בחופי הארץ‪ .‬בפעם השביעית נתפסה‪ ,‬נוסעיה נעצרו‬

               ‫לזמן קצר – ושוחררו‪ .‬בסך הכל הגיעו לארץ על סיפונה של אותה ספינה – 'אטראטו' שמה – ‪ 2,450‬עולים‪.‬‬
‫'אטרטו' הייתה במקורה 'ספינת הצלה' בצי הרוסי שלפני מהפכת ‪ .1917‬היה בה שילוב של אניית‪-‬חילוץ ואמבולנס ימי‪ ,‬כלי‬
‫שיט מהיר המוזעק להגיש עזרה לספינות במצוקה‪ .‬לאחר המהפכה היא התגלגלה ליוון והייתה רכושה של משפחת יורדי‬
‫ים בשם ורניקוס‪ .‬על בני משפחה זו אמר פעיל ההעפלה אהוד אבריאל‪' :‬יורדי ים עשויים לבלי חת‪ ,‬היודעים ערכו של כסף‬

                                                                                  ‫אך מבכרים להרוויחו בשרתם עניין מכובד'‪.‬‬
‫הימים – שלהי ‪ .1938‬היטלר מאיים על שלום אירופה וחילוץ יהודים מסכנת מעצר ואפילו השמדה הפך לדחוף ביותר‪.‬‬
‫פעילי ההעפלה של תנועת העבודה‪ ,‬הקיבוץ המאוחד ו'החלוץ'‪ ,‬בתמיכת ברל כצנלסון וראש ה'הגנה' אליהו גולומב‪ ,‬החלו‬
‫לפעול ביוון‪ ,‬אך נאלצו לעזבה בשל בעיות עם ממשלת יוון‪ .‬האב ורניקוס ובניו דימיטרי וקוסטה‪ ,‬היו מוכנים להעמיד לרשות‬
‫פעילי ההעפלה את 'אטראטו' שלהם‪ ,‬בתנאי שתפליג מנמל לא יווני‪ .‬הבחירה נפלה על ונציה שבאיטליה ובסופו של דבר‬
‫התארגנה ההפלגה מבארי שבדרום איטליה‪ .‬לאחר שהוברר שלא ניתן יהיה להניף אל הספינה את דגל יוון‪ ,‬הושג אישור –‬

                                                               ‫בתשלום נדיב – להניף דגל נוחות ידוע בעת ההיא‪ ,‬של פנמה‪.‬‬
‫‪ 300‬צעירים יהודים מפולין נסעו ברכבת מארצם‪ ,‬דרך גרמניה הנאצית‪ ,‬עד לדרומו של המגף האיטלקי‪ ,‬עלו על סיפונה‬
‫של 'אטראטו' והפליגו מזרחה‪ ,‬לארץ ישראל‪ .‬הם לוו על ידי צוות ארצישראלי‪ :‬עמירם שוחט‪ ,‬כתריאל יפה (לימים קברניט‬
‫סירת הכ"ג שאבדה) וגרישה שוטוב‪ .‬משפחת ורניקוס העמידה לרשות המבצע צוות מלחים גדול במיוחד ‪ 25 -‬במספר‪.‬‬

                                                                                         ‫רב החובל היה הבן‪ ,‬דימיטרי ורניקוס‪.‬‬

                                                                                            ‫"יש אנייה!"‬

‫'אטראטו' הגיעה בחשאי לחוף אביחיל מצפון לנתניה אור ל‪ 30-‬בנובמבר ‪ 1938‬ושם המתינו לה צוותים של ה'הגנה'‬
‫בראשותו של דווידקה נמרי‪ ,‬האחראי להורדת מעפילים זה כמה שנים‪ .‬ההורדה הסתיימה בהצלחה והמעפילים פוזרו‬

                                  ‫ביישובי הסביבה‪' .‬אטראטו' חזרה לאיטליה כדי להביא משם משלוח נוסף של מעפילים‪.‬‬
‫ההפלגה השנייה של 'אטראטו' הייתה בינואר ‪ .1939‬הפעם הובאו המעפילים לנמל אנקונה‪ ,‬על חוף הים האדריאטי‪ ,‬כ‪250-‬‬
‫ק"מ מצפון מזרח לרומא‪ .‬גם הפעם עלו על הספינה ‪ 300‬איש‪ ,‬רובם מפולין‪ ,‬והיא הגיעה בחשאי לחוף הרצליה ב‪ 15-‬בינואר‬
‫‪ .1939‬מבצע ההורדה עבר בשלום כשסניף ה'הגנה' בהרצליה מעמיד את כוח האדם הנדרש‪ ,‬עמדה של עזרה ראשונה‪,‬‬

                                    ‫צוותי מורידים ומאבטחים ואפילו מטבח נייד שסיפק לבאים ארוחה קלה ושתייה חמה‪.‬‬
‫'אטראטו' חזרה לאיטליה‪ ,‬וכדי להגביר את הסודיות ולהימנע מקשיים צפויים שהעמידו הבריטים – אנשיהם ריחרחו בכל‬
‫נמל אפשרי – נבחר להפלגה השלישית נמל מרסיי בצרפת‪ ,‬שאליו עמדו להגיע מאות חלוצים מגרמניה ואוסטריה‪ .‬אלא‬
‫שתקלות שונות עיכבו אותם ושוב נשלחה הודעה למרכז 'החלוץ' בפולין כי 'יש אנייה'‪ 300 .‬צעירים הגיעו‪ ,‬לפי הוראה‬

                                                                                                                                          ‫‪ 18‬גיליון ‪ | 41‬תשע"ז ‪2017‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23