Page 178 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 178

‫‪ 178‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫יתר על כן‪ ,‬פרשת ההתגוננות של התיישבות של אנשי 'השומר' בגליל העליון‬
‫הפכה למיתוס בעטיו של אירוע מכונן שקיבע לא רק בעבודת המעשה אלא גם‬
‫באתוס הציוני את הקשר בין ביטחון להתיישבות‪ ,‬ואת מקומה המרכזי של‬
‫ההתיישבות החקלאית בהשגת שליטה על חלקים ממולדתו של העם היהודי‪.‬‬
‫פרשת התגוננותם של אנשי 'השומר' ועמם מתיישבי חמארה‪ ,‬איכרי מטולה‬
‫והמתנדבים שבאו לעזרתם במהלך האירועים שהביאו לנטישת היישובים נחקרה‬
‫ואין צורך לחזור על פרטיה‪ 7.‬כידוע‪ ,‬שיאה של פרשת תל־חי‪ ,‬היה הקרב הקצר‬
‫והכושל שהתנהל במקום ביום י"א באדר תר"ף שהסתיים בנסיגה מהיישוב‬
‫ונטישתו‪ .‬בהקשר לנושא שנדון במאמר זה יצוין כי אירוע זה הפך לסמל עילאי‬
‫של הקשר בין הגנה לבין התיישבות ולאחיזה בחבלי המולדת בכל מחיר‪ .‬מיתוס‬
‫תל־חי נתפס כגרסה בת הזמן של מיתוס מצדה‪ ,‬תבוסה הרואית שהפכה באתוס‬
‫הציוני ל"חוויה מאחדת בין הלוחמים של אז ושל היום‪ [...] .‬חוליה מקשרת בין‬
‫מה שהוצב כעבר הרואי להווה ציוני"‪ 8.‬בניגוד למצדה‪ ,‬קרב תל־חי לא ציין את‬
‫קיצה של הישות היהודית בארץ ישראל אלא הפך לאירוע מכונן בבניית כוח מגן‬

                                                   ‫שיאפשר את התפתחותה‪9.‬‬
‫המילים האחרונות שיוחסו ליוסף טרומפלדור‪ ,‬מפקד תל־חי טרם מותו מפציעה‬
‫בקרב‪ ,‬שביטאו את חייו למען המולדת ואת הקרבתו העליונה‪" ,‬טוב למות בעד‬
‫ארצנו"‪ ,‬היו לצוואה לבני דורו ולדורות הבאים‪ 10.‬מאמר על פרשת תל־חי‬
‫שהתפרסם עשרים וארבע שנים לאחר מכן במערכות‪ ,‬כתב העת שהוציא לאור‬
‫ארגון 'ההגנה'‪ ,‬הסתיים באותו משפט אלמותי של טרומפלדור‪ .‬נספח אליו ציטוט‬
‫ממכתב שכתב אהרון ֶשׁר שנפל בתל־חי לפני י"א באדר תר"ף‪" :‬לא צבא כובש החי‬
‫על חרבו דרוש לנו ]‪ [...‬כי אם מחנה עובדים שידעו ]‪ [...‬להחזיק גם בשלח‪[...] .‬‬
‫למצב הקשה והמסוכן בגליל יש רק תשובה אחת – להגדיל תכף ומיד את הישוב‬
‫בצפון בעבודה ובשמירה"‪ 11.‬דבריו של ֶשׁר הגדירו וקיבעו את הקשר בין‬
‫ההתיישבות לביטחון ושל שני אלה להתפתחות המערך היישובי היהודי־ציוני‬
‫בכלל‪ .‬המיתוס שנוצר בתל־חי ושקשר בין התיישבות לביטחון וביניהם לשליטה‬

                                 ‫‪ 7‬ראו‪ :‬נקדימון רוגל‪ ,‬תל־חי‪ :‬חזית בלי עורף‪ ,‬תל־אביב‪ :‬יריב‪.1979 ,‬‬
‫‪ 8‬מולי ברוג‪" ,‬מראש מצדה עד לב הגיטו‪ :‬המיתוס כהיסטוריה"‪ ,‬בתוך‪ :‬דוד אוחנה ורוברט ס' ויסטריך‬
‫)עורכים(‪ ,‬מיתוס וזיכרון‪ :‬גלגוליה של התודעה הישראלית‪ ,‬ירושלים‪ :‬מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ‬

                       ‫המאוחד‪ ,1997 ,‬עמ' ‪) 205‬להלן‪ :‬אוחנה וויסטריך )עורכים(‪ ,‬מיתוס וזיכרון(‪.‬‬
‫‪ 9‬על מיתוס תל־חי וגלגוליו ראו‪ :‬יעל זרובבל‪" ,‬בין 'היסטוריה' ל'אגדה'‪ :‬גלגולי תל־חי בזיכרון העממי"‪,‬‬

                                   ‫בתוך‪ :‬אוחנה וויסטריך )עורכים(‪ ,‬מיתוס וזיכרון‪ ,‬עמ' ‪.202-189‬‬
‫‪ 10‬נקדימון רוגל‪" ,‬פרשת תל־חי‪ :‬מבחנה של ניטרליות בלתי־אפשרית"‪ ,‬עיונים בתקומת ישראל‪11 ,‬‬
‫)‪ ,(2001‬עמ' ‪ ;211-196‬דן ביתן‪'" ,‬און שגיא פורח'‪ :‬מיתוסים של גבורה לוחמת בראשית הציונות‬

                         ‫)‪ ,"(1903-1880‬בתוך‪ :‬אוחנה וויסטריך )עורכים(‪ ,‬מיתוס וזיכרון‪ ,‬עמ' ‪.169‬‬
                  ‫‪" 11‬תל־חי תר"פ"‪ ,‬מערכות‪ ,‬כרך רביעי‪ ,‬חוברת ד'‪-‬ה' )יח‪-‬יט(‪ ,‬אדר תש"ד‪ ,‬עמ' ‪.10-1‬‬
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183