Page 247 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 247

‫דרכו של אברהם ִא ָכּר ב'הגנה' ׀ ‪247‬‬

‫בזמן‪ ,‬התרחצו‪ ,‬קראו ספר וניהלו שיחה ולא הסתאבו במשחקי קלפים וסיפורי‬
‫בדיחות"‪ 104.‬במילים אחרות – תרומת החברה בלטה בתפקודה המסורתי‬
‫'הסטריאוטיפי'‪ :‬היא ִהשרתה נעימות ואווירה ביתית‪ ,‬ושמרה על גבולות המוסר‪.‬‬
‫בכך סייעה לחברים לעמוד על משמרתם‪ .‬נראה כי ִא ָכּר החזיק בתפיסה המגדרית‬
‫הרווחת שלפיה היה רצון מוצהר בחברה שוויונית‪ ,‬אולם תרומת האישה למאבק‬
‫הלאומי התמצה בתפקודה המסורתי ועל כך היא הוערכה‪ .‬עם זאת המאורעות‬
‫הובילו לעלייה במספר החברות ב'הגנה'‪ ,‬ובהמשך גם להרחבת תפקידיהן בארגון‪.‬‬
‫הגידול הניכר במצבת כוח האדם במחוז תל־אביב והתגוונות תחומי הכשרתם‬
‫המקצועית של החברים ִאפשרו הרחבה של תחומי הפעילות‪ .‬קבוצת טכנאים‬
‫ומהנדסים התקבלה כקבוצה מיוחדת שהתאמנה בנפרד וחבריה העבירו הרצאות‬
‫בנושאים שונים‪" .‬עשיתי דברים רבים על דעת עצמי ובכספי הפרטי"‪ 105,‬תיאר ִא ָכּר‬
‫בהתייחסו לתחום האיתות שאותו פיתח‪ .‬משמצא במחסן גרוטאות צבאיות־למחצה‬
‫פנסי איתות ומשקפות שדה‪ ,‬החל ללמד את הנערים והנערות בסניף איתות‪ ,‬וערך‬

                       ‫תמרון איתות שהקיף את כל עמדות הגבול של תל־אביב‪.‬‬
‫משאזלה התחמושת הופסקו האימונים באש חיה‪ .‬הצורך דחוף בחידוש המלאי‬
‫נתן ל ִא ָכּר דחיפה נמרצת לפיתוח תעשיית נשק ולייצור עצמי‪ 106.‬הוא ִארגן קורס‬
‫מפקדים אינטנסיבי וממושך שמשתתפיו נבחרו בקפידה‪ ,‬והעשיר את תוכנית‬
‫הלימודים‪ .‬בקורס התפתח הוויי מיוחד וטופחה בו 'רוח היחידה'‪ ,‬אולם ִא ָכּר לא‬

                                                    ‫זכה להביאו לידי גמר‪107.‬‬
‫למאורעות תרפ"ט היו גם השלכות שהגבילו את פעילות הארגון‪ .‬המשטרה‬
‫הבריטית התחקתה אחר חברי הארגון‪ ,‬מה שאילץ לבטל אימונים קבועים בהיקף‬
‫נרחב ולקיים שיעורים לקבוצות קטנות בבתים פרטיים שהתמקדו בעיקר בפירוק‬
‫והרכבה של כלי נשק בודד‪" 108.‬כל עניין האימונים נעשה יבש ושדוף"‪ ,‬תיאר לימים‬
‫ִא ָכּר‪ .‬היה צורך לחשוב על גיוון‪ .‬צורך זה נבע מהרגיעה הביטחונית שגרמה‬
‫לתסיסת "ההרפתקנים"‪ ,‬בלשון ִא ָכּר‪ .‬הם "תבעו טיפול רב ולא מהם נבנתה השורה‬
‫]'ההגנה'[‪ .‬רבים מהם הלכו כלעומת שבאו"‪ ,‬שכן "הם לא מצאו סיפוק בעבודת‬
‫יום־יום אפורה ונטולת הילה"‪ 109.‬השאלה שהתעוררה הייתה כיצד ניתן לשמור על‬
‫מוטיבציה גבוהה ומתח פעולה בימי שגרה‪ .‬אחד הפתרונות שיזם ִא ָכּר בשנת ‪1930‬‬
‫היה הוצאת כל חברי הסניף למסע לנבי־רובין )אתר בשפך נחל שורק ליד קיבוץ‬

                                                                                           ‫‪ 104‬שם‪.‬‬
                     ‫‪ִ 105‬א ָכּר‪" ,‬בהדרכה ובפיקוד"‪ ,‬עמ' ‪ ;79‬עדות ִא ָכּר‪ ,15.1.1950 ,‬תיק ‪ ,141.34‬את"ה‪.‬‬
‫‪ 106‬עדות ִא ָכּר‪ ,26.12.1949 ,‬תיק ‪ ;71.44‬עדות ִא ָכּר‪ ,15.1.1950 ,‬תיק ‪ ,141.34‬את"ה; ִא ָכּר‪" ,‬בהדרכה‬

                                                                              ‫ובפיקוד"‪ ,‬עמ' ‪.80‬‬
                                                                                           ‫‪ 107‬שם‪.‬‬

                                                      ‫‪ 108‬עדות ִא ָכּר‪ ,15.1.1950 ,‬תיק ‪ ,141.34‬את"ה‪.‬‬
                                                               ‫‪ִ 109‬א ָכּר‪" ,‬בהדרכה ובפיקוד"‪ ,‬עמ' ‪.79‬‬
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252