Page 249 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 249
דרכו של אברהם ִא ָכּר ב'הגנה' ׀ 249
כוחות ונשק(; אולם הכט ,בתמיכה מלאה של מפקדי הארגון ,סירב לחלוק את
סמכויותיו הפיקודיות בגלל חוסר האמון בעסקני הציבור.
הקשר האיתן בין הכט ל ִא ָכּר החל מתחילת דרכם בארגון .התקרית הראשונה
ביניהם ,שהפכה לסכסוך אישי ,החלה בשנת 1929במחלוקת שצוינה לעיל בין ִא ָכּר
לבין אנשי ועד הביטחון העירוני בתל־אביב שתבעו שקיפות" 113.במשך כל השנים
עבדתי עם יוסף תוך הבנה גמורה" 114,טען ִא ָכּר ממרחק הזמן ,והוסיף שלא היו
נהוגים ביניהם הבדלי דרגות "אך דברו היה לי תמיד פקודה ,אף כי לא היססתי
מהביע דעה מתנגדת או לתבוע הסבר נוסף" 115.עם זאת המקורות מצביעים על
יחסים מורכבים בין השניים שידעו עליות ומורדות .כך למשל כבר בשנת 1926
התגלע סכסוך ביניהם ,כשהכט החל לכוון את ִא ָכּר לתפוס את מקום דב גפן בפיקוד
על תל־אביב ,ואילו ִא ָכּר ִערער על גישה זו וסבר שיש לדבר עם גפן גלויות .במהלך
הוויכוח ביניהם התלקחה מריבה ,נאמרו דברים קשים ,וכפי ש ִא ָכּר הודה לימים:
"היה זה רגע קשה – אחד הקשים בעבודתי .היה לי רצון לקום ולהטיח את האמת
בפניו ]של הכט[ אך נשארתי דומם" .לאחר מספר רגעים אמר" :אני מבקש ֹחפש
] [...מבלי לחכות לתשובה עזבתי את החדר" .לאחר "מלחמה" זו ,כלשונו ,יצא
לחופשה בת חודש ימים .כששב ל'הגנה' בתל־אביב ,החליט ִא ָכּר להתגבר על
רגשותיו האישיים" ,למצוא הצדקה להתנהגותו של יוסף ולהשלים אתו ] [...אך
קרע ראשון זה ביני לבין יוסף נשאר כעומד מהצד ומוכן להופיע מחדש כל רגע"116.
כאמור ,הקרע העמיק לאחר מאורעות תרפ"ט.
בשוך מאורעות הדמים באוגוסט 1929החל משא ומתן בין הכט ואביגור על
הקמת מוסד עליון לענייני 'ההגנה' ,בחסות ההסתדרות והוועד הלאומי .לאחר
המאורעות הובהר לכול הצורך בארגון מחודש ומוגבר של 'ההגנה' אולם הכט
סירב לאפשר לראשי ההסתדרות להתערב ב"נחלתו"" .השיחו]ת[ נסתימו פעם כך
ופעם אחרת ,אך תוצאה היתה אחת" ,טען ִא ָכּר" :יוסף ]הכט[ לא נתן גישה לאף
אחד" 117.הכט וחבר מפקדי הערים בהנהגתו ,התבצרו בהתנגדותם לרפורמות
המבניות המוצעות" .אצל יוסף ,האישיות המרכזית של 'ההגנה' ,נוצרה ]בעקבות
המאורעות[ גאות רבה בהערכת העבודה ובהערכת עצמו – כמי שעמד בראשה"118,
טען ִא ָכּר שציין גם שהכט היה זחוח דעת והחל להטיל דופי באנשים ובמוסדות
ולפתח "תורה" שלפיה "אנחנו ורק אנחנו הננו היחידים היודעים לעשות את
הדרוש והנכון – והיתר אינם יודעים דבר"ִ .א ָכּר זיהה בתפיסה זו של הכט "רצון
113פירוט :עדות ִא ָכּר ,26.12.1949 ,תיק ,71.44את"ה.
114עדות ִא ָכּר ,27.1.1950 ,תיק ,4.28את"ה.
115עדות ִא ָכּר ,15.1.1950 ,תיק ,141.34את"ה.
116שם.
117עדות ִא ָכּר ,26.12.1949 ,רישום :חיה עירוני ,תיק ,71.44עמ' ,28את"ה.
118עדות ִא ָכּר ,15.1.1950 ,תיק ,141.34את"ה.