מוזיאון הגנה
חדשות ואירועים
בחר עמוד

טקס האזכרה השנתי לחללי שיירת הדסה בתש"ח - 14/04/2024

היום, 14.4.24, נערך בהר הצופים בשיתוף משרד הביטחון ו"הדסה" טקס האזכרה השנתי לחללי שיירת הדסה בתש"ח. את זר ההגנה בטקס הניח ניצב משנה בדימוס גדעון מור, לשעבר מפקד בכיר במשמר הגבול.

שיירת "הדסה" (או שיירת הר הצופים) הייתה שיירת משוריינים ישראלית אשר עשתה דרכה להר הצופים ב-13 באפריל 1948, ד' בניסן תש"ח בשלב הראשון של מלחמת העצמאות. השיירה כללה עובדי רפואה של בית החולים הדסה הר הצופים, עובדי האוניברסיטה העברית, אנשי "ההגנה" מגיני ההר, חולים, מבקרים ואזרחים. בעת שעברה בשכונה הערבית שייח' ג'ראח, הותקפה השיירה בידי פורעים ערבים, שרצחו 77–80 מנוסעי השיירה.

מנחה הטקס, נועם גילאור, שיבץ בדברי הרקע לטקס, לפני הנחת זר ההגנה מדברים שאיתר חבר הנהלת ארגון מורשת ההגנה, יוסי דגן, על ההאזנה של הש"י (שירות הידיעות של ההגנה) בהקשר לשיירה.
אראלה כספי וולף, מאזינה ביחידת שפן 😊 שירות פענוח נסתרות, גוף ההאזנה של הש"י, (8200 מתקופת ההגנה): "היתה התקפה על השיירה להר הצופים, השיירה של הרופאים והאחיות. שמענו את כל מהלך ההתקפה מהמשטרה הבריטית, והם בעצמם אמרו, "מוכרחים לעזור להם, אתם לא יודעים, פה הולך טבח, ממש טבח". בדומה למידע מודיעיני אחר שהתקבל מההאזנה, נראה שגם במקרה של שיירת הדסה, על אף המידע שהיה בזמן אמת, מפקדת מרחב ירושלים של ההגנה היתה חסרת אמצעים ויכולת לפעול ונתונה למגבלות שקבעו הבריטים.