מוזיאון הגנה
חדשות ואירועים
בחר עמוד

מכ"ט בנובמבר עד ה' באייר - פותחים שנת 75 למלחמת העצמאות ולהקמת המדינה

אפרים לפיד, 16.12.22

צילום: ירמי אולמרט

היום (16.12.22) ערך ארגון מורשת ההגנה בראשותי בבית יד לבנים בתל אביב אירוע בסימן מכ"ט בנובמבר עד ה' באייר - פותחים שנת 75 למלחמת העצמאות ולהקמת המדינה. באווירה נלהבת הושמעו שירים וסיפורים על התקופה בהשתתפות הזמרת מיקה עינב, פסנתר וניהול מוסיקלי רמי הראל והנחייה יצירתית, בחן ובנועם של איש הרדיו, נעם גילאור.

בהשראת זמר הפלוגות של אלתרמן וסמבורסקי (" פלוגה, לא תם, לא תם הקרב, פלוגה , צעוד קדימה!.... כי לא נשוב אחור, ודרך אין אחרת, אין עם אשר יסוג מחפירות חייו") השבתי בראשית האירוע על שלוש שאלות : כמה? למה? אמ"ה?

כמה? – שלושה נתונים על עוצמת ההגנה בהכנות למדינה בדרך :

  1. ביטחון – 50 אלף מגוייסים ב-12 חטיבות של ההגנה, הפלמ"ח, חי"מ (חיל המשמר), הנוטרים והשירותים הראשונים (ים, מודיעין, קשר, אוויר, הנדסה, רפואה ועוד) היו הכוח הצבאי הראשון שעמד לרשות הישוב עם תחילת המלחמה מלמחרת כ"ט בנובמבר ועד להקמת צה"ל באייר תש"ח.
  2. התיישבות – 52 קיבוצים ומושבים (מתוך 250 בכל תקופת המנדט) הוקמו בשלוש השנים של "חומה ומגדל" (1939-1936).
  3. העפלה ובריחה – כ-140 אלף מעפילים וניצולי שואה עלו לא"י ב-141 אניות ובדרך היבשה.

למה? – למה חשוב לטפח פעילות להנחלת מורשת ההגנה לדורות ההמשך? הכרת העבר משפרת את ההתמודדות עם אתגרי ההווה, לומדים לקחים הכרת מעשים ופעולות במציאות של משאבים מועטים מעניקה פרופורציה (מידתיות) וצניעות לפעולות בהווה הכרת אישים עם הישגים בעבר נותן השראה ומופת לאנשי ההווה.

אמ"ה ? – ארגון מורשת ההגנה. הוקם ב-1949 עם ראשוני אנשי ההגנה שהשתחררו אחרי המלחמה. 14 אישים נכבדים עמדו בראש הארגון ובהם הנשיאים אפרים קציר ויצחק נבון, הקצינים הבכירים עוזי נרקיס, אהרון ארוין דורון, נחום שדמי, צביקה לבנון וברוך לוי. כיום הארגון אינו עוד ארגון חברי ההגנה, שמספרם הלך והתמעט עם הזמן, אלא עמותה ציבורית, במטרה להוביל את סיפור ההגנה לדורות ההמשך. שמחנו במיוחד כי באירוע השתתף גם חברנו היקר, אל"מ אלכס זילוני, בן 107, שהיה המפקד הראשון של בסיס חיל האוויר בתל נוף.

האירוע המשמח היה הזדמנות להוקיר את ד"ר ברוך לוי, אשר העביר בשבוע שעבר את תפקיד יו"ר הארגון לאפרים לפיד. הענקתי לברוך, בקרוב בן 90, שהוא מעתה נשיא הארגון, תעודה על נטיעת עצים לכבודו ביער ההגנה של קק"ל.