Page 30 - hahagana_38_internet2
P. 30
שיירת בן שמן
קורות "מלחמת הדרכים" או "מלחמת השיירות" בתקופת מלחמת
העצמאות שמור מקום מיוחד ל"שיירת בן שמן" ,המכונה גם "שיירת
ה ."13-שיירה זו נועדה להגיע ליישוב בן שמן ,ממזרח ללוד ,שמיד בתחילת
הקרבות הושם במצור ,שכן ישב בתוך שטח ערבי עוין .בן-שמן בעת ההיא היה
למעשה שני יישובים :כפר נוער ומושב עובדים.
ב 3-בדצמבר ,1947ארבעה ימים לאחר החלטת הכ"ט בנובמבר בעצרת
האו"ם ,פשט המון ערבי מרמלה ,לוד והסביבה על מחצבות "סולל בונה" לא
הרחק מבן שמן ,הרס ובזז את הציוד במקום .בבן שמן הוכרז על מצב חירום
וברור היה שיש צורך לחזק את מגיני המקום.
המשימה הוטלה על גדוד א' של חי"ש תל-אביב ,לימים גדוד 4בחטיבת
גבעתי .ב 5-בדצמבר שוגרו 2כיתות ( 20איש) שהגיעו בשלום ,אך בדרך
חזרה הותקפה השיירה על-ידי כוח ערבי והצליחה להיחלץ רק בקושי.
כשבוע לאחר מכן ,ב 11-בדצמבר ,הצליחה שיירה נוספת להגיע לבן-שמן.
בשיירה זו הועבר מכשיר קשר ,ש ִאפשר בהמשך הזמן לקיים את הקשר
עם היישוב המנותק .יומיים לאחר מכן חלה החמרה קשה במצב ,כשארבעה
מעובדי שדה התעופה הסמוך (כיום "בן-גוריון") נרצחו בעת שעברו במכוניתם
בעיר לוד.
רצח בדם קר
תוואי הנסיעה של השיירה כדי לחזק את בן-שמן הוחלט במפקדת ה"הגנה" לשגר למקום כוח גדול
יותר ,של 48איש 26 :אנשי חי"ש מגדוד ,4בפיקודו של אברהם ברעם13 ,
נוטרים 7 ,נהגים ושניים מתושבי בן שמן .השיירה ,שכללה 7מכוניות ,התרכזה בפתח-תקווה ויצאה לדרכה ביום ראשון14 ,
בדצמבר ,1947בשעה .14.30אנשי חי''ש הקדימו צאתם מתל-אביב באוטובוס עוד בשעה 12.00ממקום הכינוס בבית
הספר ביאליק ברח' לוינסקי.
למרות שהגיעו ידיעות מדאיגות על תכונה בקרב ערביי מחוז לוד ,הוחלט שהשיירה תצא לדרכה כמתוכנן .היא נסעה הפעם
לא בדרך הרגילה אלא בתוואי פתח תקווה – מגדל צדק – קולה – בית נבאללה – בן שמן .דרך זו נבחרה בשל הידיעות על
הצבת מארבים בחורשות הזיתים בדרך לוד-רמלה ולאחר התקרית בעיר לוד עצמה.
השיירה הגיעה בשלום למגדל צדק ,שם נאלצה להתעכב בשל קלקול שחל באחת המכוניות .לאחר כ 5-דקות ולנוכח
התקהלות מאיימת של אנשי הכפר הערבי הסמוך ,המשיכה השיירה לעבר קולה .סמוך לו החלה התקפה ראשונה עליה
– אש רובים מטווח של 400-300מטר .אנשי השיירה השיבו אש תוך כדי נסיעה ,עד שניתקו מגע עם היורים עליהם .אולם
במרחק של כמה מאות מטרים דרומה משם – הותקפה השיירה שוב .אחד הנהגים נפצע והנוטרים זינקו מהמכוניות ,תפסו
עמדות והשיבו אש לעבר מקורות הירי.
בשלב זה חלה התקלה הראשונה .לאחר שהשיירה נחלצה והמשיכה בדרכה לעבר בן שמן ,לא הבחינו הנוטרים כי מכונית
אחת נותרה מאחור ,ולמעשה "נשכחה" .עד מהרה חלה תקלה שנייה .לאחר שעברו כ 3-ק"מ התקלקלה מכונית נוספת
והיה צורך לקשרה בחבל למכונית אחרת .תוך כדי המשך ההתקדמות האיטית גילו אנשי המכונית הנגררת כי פרצה בה
שריפה ,ככל הנראה בשל שימוש-יתר בבלמים .השיירה נעצרה והתחלקה לשניים :חלק מהאנשים עסקו בכיבוי השריפה
ואחרים תפסו עמדות-הגנה למניעת ירי על השיירה .תוך כדי כך ניתן היה להבחין בריכוזי ערבים לאורך הכביש בהמשך
הדרך.
ברגע שכובתה האש והאנשים החלו לחזור למכוניות ,נפתחה אש עזה מכמה כיוונים .אותה שעה עצמה השיגה את השיירה
וניסתה לחלוף על פניה מכונית צבאית בריטית ,שהופעתה גרמה לדאגה רבה בקרב אנשי השיירה .במאוחר התברר
שנוסעי המכונית הבריטית חילצו כמה פצועים מהמכונית ש"נשכחה" מאחור .
עתה התקרבו רגעי השיא שהביאו את השיירה לעימות ישיר עם כוח של הלגיון הערבי – חיילים עבר-ירדנים שהיו מוצבים
במקומות שונים בארץ ישראל.
70אלשינההו לגומלוותמובשל 30גיליון | 38תשע"ו 2015