Page 199 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 199

‫מתווי הדרך‪ :‬ברנר‪ ,‬ברל‪ ,‬בן־גוריון‪ ,‬גולומב ואלון ׀ ‪199‬‬

  ‫תל־חי נשרפה‪ .‬אבל לב־ישראל חי‪ [...] .‬אבל יתר אבריו? היחיו גם הם?‬
  ‫הנכונים אנו כולנו לחיות ִעם דופק הלב הזה עד הנשׁימה האחרונה? ה ָבאנו‬
  ‫כולנו בחדרי־לבנו בימי הזעם האלה‪ ,‬אשׁר לא מהר יעבורו‪ ,‬השמענו שם‬

          ‫כולנו את הד הקריאה החרישית־הרוממה של הגיבור כרוּת־הזרוע‪:‬‬
                                           ‫– "טוב למות בעד ארצנו" – ?‬

                      ‫טוב! אשרי מי שמת בהכרה זו – ותל־חי למראשותיו‪.‬‬

‫ד"ר בר־און‪ִ :‬הצגת את הדיכוטומיה בתפיסתו של ברנר‪ ,‬ששאף לדו־קיום עם‬
‫תושבי הארץ הערבים בד בבד עם הכרתו ב ִצדקת הדרך הציונית‪ .‬לאחר מאורעות‬
‫הדמים בעמק הירדן ובירושלים בפסח תר"ף )‪ (1920‬עורר ברנר במאמריו את‬
‫שאלת ההגנה העצמית‪ .‬הוא תקף את סיוע הכוחות הבריטיים לפורעים הערבים‪,‬‬
‫וכתב‪" :‬רק זאת נדע‪ :‬להתחבא – לא‪ .‬אל הרחוב נצא להגן על נפשנו כמה שאפשר‪.‬‬
‫אין דבר‪ ,‬את כולנו לא ישמידו‪ .‬מחר אולי תידקר היד היהודית הכותבת את המלים‬
‫האלה‪ ,‬איזה " ֵשׁיך" או "חג'" ינעץ בה את פגיונו לעיני המושל האנגלי"‪ 5.‬לצד זאת‬
‫הוסיף‪" :‬אנחנו רצינו להושיב אדמות־בור במהגרים יהודים‪ ,‬להקים ישוב יהודי‬

                  ‫עובד נוסף על הערבי‪ [...] .‬האדם הערבי העובד אח הוא לנו"‪.‬‬
‫בוועידת ייסוד ההסתדרות הוא תמך בהקמת 'ההגנה'‪ 6.‬הרצח של ברנר במאורעות‬
‫‪ 1921‬ביפו‪ ,‬עשרה חודשים בלבד לאחר נפילת טרומפלדור‪ ,‬העצים את ִאמרתו‪,‬‬
‫"אשרי מי שמת ותל־חי למראשותיו"‪ .‬עם זאת מתבקש עיון מעמיק ב'יזכור' שחיבר‬
‫ברל אחרי נפילת מגיני תל־חי‪ .‬הספד זה נחקק במורשת הלאומית כנוסח מכונן‬
‫בסוגיית כוח המגן‪ .‬הדגש ב'יזכור' שחיבר ברל ממוקד בערכי האמונה הציונית‬
‫ולאו דווקא בגבורה הקרבית ובכישרון הלחימה‪ ,‬ועם זאת על יסודו עוּבּד ה'יזכור'‬

                                               ‫הנוכחי לחללי מערכות ישראל‪.‬‬

‫פרופ' שפירא‪ :‬על יסוד תפילת ה'יזכור' הדתית )" ִי ְז ֹכּר ֱא‪ִ Î‬הים ֶאת ִנ ְשׁ ַמת ]פלוני בן‬
‫אלמוני[ ֶשׁ ָה ַל‪ְ Ì‬לע ֹו ָלמ ֹו"( כתב ברל 'יזכור' חילוני לחלוטין‪ .‬ה'יזכור' של ברל נפתח‬
‫ב"יזכור עם ישראל"‪ .‬עם ישראל ולא אלוהי ישראל‪ .‬בנוסח ה'יז ֹכּר' של ברל נכתב‪7:‬‬

  ‫יזכור עם ישראל את הנשמות הטהורות של בניו ובנותיו ‪] /‬שמות החללים[‬
  ‫‪ /‬הנאמנים והאמיצים‪ ,‬אנשי העבודה והשלום‪ ,‬אשר הלכו מאחרי המחרשה‬
  ‫ויחרפו נפשם על כבוד ישראל ועל אדמת ישראל‪ / .‬יזכור ישראל ויתברך‬

                                   ‫ב‪] .‬ברנר[‪ְ " ,‬ל ִע ְנ ָי ֵננוּ"‪ ,‬קונטרס‪ ,‬ניסן תר"ף )אפריל ‪ ,(1920‬עמ' ‪.1‬‬  ‫‪5‬‬
‫מוועידת ייסוד ההסתדרות בדצמבר ‪ 1920‬זכורה קריאתו של ברנר – "זכות הצעקה"‪ .‬בסיומה הלילי של‬                    ‫‪6‬‬
‫הוועידה פרצו הכול בשירה וריקודים‪ ,‬ו"ההתלהבות היתה עד כלות הנפש"‪ ,‬כתיאורו של גולומב‬
‫כשהרוקדים נשאו את ברנר על כתפיהם‪ .‬אניטה שפירא‪ ,‬ברנר‪ :‬סיפור חיים‪ ,‬תל־אביב‪ :‬עם עובד‪,2008 ,‬‬                   ‫‪7‬‬

                                                     ‫עמ' ‪) 323‬להלן‪ :‬שפירא‪ ,‬ברנר‪ :‬סיפור חיים(‪.‬‬
                                  ‫ברל כצנלסון‪ ,‬קונטרס‪ ,‬כט‪ ,‬כ"ב באדר תר"ף )‪ ,(12.3.1920‬עמ' ‪.1‬‬
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204