Page 202 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 202

‫‪ 202‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫באש ולא בדם"‪ ,‬מבטאת את מהות ה ֶאתוס הדפנסיבי שלפיו ההתיישבות הציונית‬
‫בארץ ששינתה את שיווי המשקל הלאומי בה‪ ,‬היא שתקבע את גורל הציונות‪ ,‬ולא‬

                                                                   ‫הלוחמה‪.‬‬

                   ‫בעמי המזרח יתקשר מחדש גורלנו ההיסטורי‬

‫ד"ר בר־און‪ :‬באיזה שלב עלה בן־גוריון‪ ,‬איש העלייה השנייה‪ ,‬על במת ההנהגה‬
                                                                 ‫היישובית?‬

‫פרופ' שפירא‪ :‬בן־גוריון החל את פעילותו הפוליטית בהיותו בן ‪ 19‬שנים בתקופת‬
‫המהפכה הראשונה ברוסיה בשנת ‪ .1905‬כשחקרתי את הביוגרפיה שלו הרגשתי‬
‫כאילו חשיפת הזירה הפוליטית האירה בבת אחת את עולמו‪ .‬מצעיר ללא מטרה‬
‫מוגדרת הוא גילה לפתע את ייעודו בחיים‪ .‬בתוך שנה הוא עלה ארצה ופילס את‬
‫דרכו במערכת הציבורית בטבעיות גמורה‪ .‬בעיני רוחי דימיתי אותו למעין צעצוע־‬
‫אוטומט שעם הלחיצה על הכפתור השתחרר הקפיץ שהפעיל אותו עד אחרית ימיו‪.‬‬
‫עם זאת יש להדגיש שבתקופת העלייה השנייה בן־גוריון לא הוחזק כמנהיג בעל‬
‫מעמד ציבורי חשוב‪ .‬אומנם הוא ייסד את מפלגת 'פועלי ציון' בארץ והוא מי שכתב‬
‫את 'מצע רמלה' המרקסיסטי־בורוכוביסטי )'פלטפורמת רמלה'‪ ,(1906 ,‬אולם‬
‫משהגיע יצחק בן־צבי‪ ,‬שהיה בכיר ממנו ב'פועלי ציון'‪ ,‬הוא האפיל עליו ללא‬
‫עוררין‪ .‬זאת ועוד‪ ,‬בן־צבי עלה ארצה מפולטבה שבאוקראינה‪ ,‬לעומת בן־גוריון‬
‫שהגיע מפלונסק הפולנית )שהייתה אז תחת שליטת רוסיה הצארית(‪ .‬בקרב אנשי‬
‫העלייה השנייה נחשב המוצא הרוסי כמיוחס ומכובד לאין ערוך לעומת זה הפולני‪,‬‬
‫ומרבית ראשי עלייה זו הגיעו מתחומי המושב ברחבי האימפריה הרוסית )ברל‪,‬‬
‫זלמן שזר ויצחק טבנקין מבוברויסק‪ ,‬מניה וישראל שוחט‪ ,‬זאב ז'בוטינסקי‪ ,‬הרב‬

                                                    ‫אברהם יצחק הכהן קוּק(‪.‬‬
‫יש סיפור נהדר שסיפר ברל‪ ,‬המשקף את ראשיתה של מסכת היחסים בינו‬
‫לבן־גוריון מימי העלייה השנייה‪ .‬ברל עלה ארצה בשנת ‪ 1909‬לאחר שבן־גוריון‬
‫כבר הספיק לעבוד כפועל חקלאי בסג'רה ובמושבות העלייה הראשונה‪ .‬פעם אחת‬
‫הלכו שניהם ברגל מתל־אביב לפתח־תקווה ובמהלך כל הליכתם בן־גוריון לא‬
‫הוציא הגה מפיו‪ .‬כלומר‪ ,‬באותה התקופה לא הייתה ביניהם קומוניקציה ממשית‪.‬‬
‫ההתגלות ההדדית התחוללה בעקבות הנאום שנשא ברל בוועידה השביעית של‬
‫הפועלים החקלאיים ביהודה שהתכנסה בפורים תרע"ח )‪ 26‬בפברואר ‪(1918‬‬
‫ברחובות‪ .‬לימים נקרא הנאום – 'לקראת הימים הבאים'‪ .‬בדבריו‪ ,‬שהיו בהם ַמבּעים‬
‫משיחיים וקבליים‪ ,‬ניתן ביטוי לאמונה הגדולה שתקופה חדשה משחרת לבוא‪10.‬‬
‫באותו הזמן אלנבי טרם השלים את כיבוש הארץ‪ ,‬אבל באוויר ריחפה כבר תחושה‬

                                                             ‫‪ 10‬שפירא‪ ,‬ברנר‪ :‬סיפור חיים‪ ,‬עמ' ‪.303‬‬
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207