Page 304 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 304

‫‪ 304‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫הוקם מחוז ביירות שכלל את שטחי מחוז צידון וכן את הר שכם )ג'בל נאבּ ֻלס(‪.‬‬
‫יצוין כי בגלל החלוקה ה ִמנהלית של המחוזות באותן מאות המונח 'פלסטין' לא‬

                                       ‫היה בשימוש כיחידה פוליטית לעצמה‪.‬‬
‫פרופסור חיים גרבר מצא שתי התייחסויות לשימוש במושג 'פלסטין' במאות‬
‫השנים שחלפו בין השלטון הצלבני לעידן המודרני‪ 3.‬ההתייחסות הראשונה הייתה‬
‫של מג'יר אל־דין אל־חנבלי )ﻣﺟﻳﺭ ﺍﻟﺩﻳﻥ ﺍﻟﺣﻧﺑﻠﻲ; ‪ (1522-1456‬בן המאה ה־‪,15‬‬
‫שהזכיר את המושג בספרו על ירושלים וחברון‪ 4,‬והשנייה של המופתי ח'יר אל־דין‬
‫אל־רמלי בן המאה ה־‪ ,17‬שהוזכר לעיל‪ .‬יצוין כי הפעילות הספרותית והאוריינית‬
‫בארץ באותן תקופות הייתה מצומצמת יחסית‪ .‬שני אזכורים אלה מעלים שאלות‪:‬‬
‫כיצד תוחמה אותה 'פלסטין' )כנראה בדומה למושג האירופי 'פלשתינה' – מרכז‬
‫הארץ בין עמק יזרעאל ל ִבקעת באר־שבע‪ ,‬משני עברי הירדן(‪ ,‬ועד כמה נותר‬
‫המושג בשימוש לאחר התקופה הצלבנית מחוץ לכתביהם של אותם‬

                                                   ‫אינטלקטואלים משכילים?‬

‫פרופ' יזבק‪ :‬זאת השאלה המרכזית שראוי להתמקד בה בנושא הנדון‪ .‬ניתן למצוא‬
‫הדים לסוגיה זו בפרוטוקולים של בתי הדין השרעיים שבהם התנהל השיח הציבורי‬
‫בכל עניין מענייני ההלכה והחולין‪ .‬בדיוני בתי הדין משתקפת ההיסטוריה‬
‫החברתית באמצעות צורת הדיבור וניסוח ההגדרות שבהם השתמשו הדוברים‪.‬‬
‫המושג 'פלסטין' בהטיותיו השונות חוזר ונשנה בפרוטוקולים הללו בהקשרו‬
‫הטריטוריאלי ולאו דווקא בזהותו הלאומית‪ .‬כלומר‪ ,‬כבר במאה ה־‪ 16‬הוגדרה‬
‫זהותם הפלסטינית של מקומות‪ ,‬יישובים ושטחים ברחבי הארץ – שהייתה‬
‫מקובלת ומוסכמת על כלל המתדיינים‪ .‬הדיון הרי לא נסב על ציר הזהות‬
‫הפלסטינית‪ ,‬וממילא הלאומיות המודרנית טרם באה אז לעולם‪ .‬האנשים התדיינו‬
‫והתווכחו על בסיס מינוח מוסכם‪ ,‬והשימוש בכינוי מקומות פלסטיניים היה שגור‬
‫בשפה המשותפת כזיהוי המקובל בשטח‪ ,‬תר ֵתי משמע‪ .‬ברישומי בתי הדין‬
‫השרעיים בירושלים‪ ,‬יפו‪ ,‬חיפה ושכם מצוי השימוש בהגדרת המקומות‬
‫הפלסטיניים החוזרים על עצמם פעם אחר פעם‪ .‬גרבר המנוח האיר את עינינו בחקר‬

 ‫המושג 'פלסטיני'‪ ,‬והעלה שאלות מחקריות שנועדו לעורר את המחקר האקדמי‪.‬‬
‫תהליך התעוררות הזהות הפלסטינית החל במאה ה־‪ 17‬ברמלה והמשיך במאה‬
‫ה־‪ 18‬עם שיח' ט'אהר אל־ ֻעמר )ﻅﺎﻫﺭ ﺍﻟﻌﻣﺭ‪ (1775-1689 ,‬שליט הגליל‪ .‬המחקר‬
‫על הפעילות ההיסטורית וההגות האינטלקטואלית בארץ מהמאה ה־‪ 16‬עד המאה‬

‫חיים גרבר‪" ,‬הציונות‪ ,‬האוריינטליזם והפלסטינים"‪ ,‬בתוך‪ :‬הנ"ל ואלי פודה )עורכים(‪ ,‬המזרח החדש‪,‬‬      ‫‪3‬‬
                                                                                               ‫‪4‬‬
     ‫מ"ג )תשס"ב(‪ ,‬ירושלים‪ :‬מאגנס והמרכז היהודי‪-‬ערבי לשלום‪ ,‬גבעת־חביבה‪ ,2002 ,‬עמ' ‪.47-27‬‬
‫מג'יר אל־דין אל־חנבלי‪ ,‬אל־אנס אל־ג'ליל פי תאריח' אל־קדס ואל־ח'ליל )ﺍﻻﻧﺱ ﺍﻟﺟﻠﻳﻝ ﻓﻲ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻟﻘﺩﺱ‬
‫ﻭﺍﻟﺧﻠﻳﻝ(‪ ,‬עמאן‪ :‬מכתבת דנדיס‪) 1999 ,‬מהדורה מודפסת‪ :‬כתבי יד מהמאות ה־‪ 17‬וה־‪ ,18‬הספרייה‬

                                                                           ‫הלאומית בירושלים(‪.‬‬
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309