Page 308 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 308

‫‪ 308‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫הרב צדוק כהן חשב שמן הראוי שלמכתבו ההיסטורי של אל־ח'אלדי יענה מנהיג‬
‫התנועה הציונית בעצמו‪ ,‬בנימין זאב הרצל‪ ,‬והלה אכן נענה לפנייה‪ .‬הרצל השיב‬
‫למכתבו כעבור שבועיים באריכות מנומקת וכתב‪" :‬כפי שאמרת אתה עצמך‪ ,‬אין‬
‫מאחורי היהודים כוח צבאי‪ .‬כאומה‪ ,‬איבדו מכבר את הנטייה למלחמה‪ ,‬והם יסוד‬

                   ‫שוחר שלום‪ [...] .‬אין‪ֵ ,‬אפוא‪ ,‬מקום לחשוש מפני הגירתם"‪11.‬‬
‫אל־ח'אלדי זיהה את פוטנציאל התלקחות סכסוך פלסטיני‪-‬ציוני וחזה את‬
‫העימות עם התחלת היווצרותן של התנועות הלאומיות‪ .‬הוא הזהיר כי היהודים לא‬
‫יוכלו לרכוש את הארץ בכסף‪ ,‬וטען שאף מעצמה לא תתן "תותחים ושריונות"‬
‫להגשמת הציונות‪ .‬ב ִשלהי המאה ה־‪ 19‬העלה אל־ח'אלדי עמדה פלסטינית אנושית‬
‫במהותה‪ ,‬המבוססת על יחסי שכנות ממושכת עם היהודים בארץ שמכירה בצורך‬
‫לחפש ִפתרון למצוקת יהודי אירופה‪ ,‬אולם החוקרים היהודים והערבים כאחת‬

               ‫התעלמו מפעילותו והצעתו נדחקה לקרן זווית בהיסטוריוגרפיה‪.‬‬

‫ד"ר רדאי‪ :‬יש להזכיר גם את בן משפחתו רוחי אל־ח'אלדי )ﺭﻭﺣﻲ ﺍﻟﺧﺎﻟﺩﻱ;‬
‫‪ ,(1913-1864‬אחד הסופרים החשובים של תנועת התחייה‪ ,‬ה ַנ ְהדה‪ .‬הוא למד‬
‫באיסטנבול ובאוניברסיטת הסורבון בפריז ושירת גם הוא כדיפלומט עותמני‬
‫בצרפת וכחבר הפרלמנט העותמני השני‪ .‬הוא כתב ספר על התנועה הציונית‪ ,‬שלא‬
‫יצא לאור‪ ,‬אבל החשובים שבספריו‪ ,‬כנראה‪ ,‬הם תולדות מדעי הספרות אצל‬
‫האירופים והערבים וויקטור הוגו‪ ,‬שיצא לאור בשנת ‪ 1904‬בקאהיר‪ ,‬וספרו על‬
‫מה ֵפכת 'הטורקים הצעירים' שיצא לאור בשנת ‪ 1909‬בקאהיר‪ .‬כותרת המשנה‬
‫בספר הביוגרפי עליו‪ ,‬שיצא לאור בשנת ‪ 1970‬בקאהיר‪ ,‬הייתה "חלוץ המחקר‬
‫ההיסטורי בפלסטין"‪ ,‬למרות שספריו נכתבו בצרפת ויצאו לאור במצרים‪ 12.‬בנושא‬
‫ההתעוררות הלאומית יש לציין את נג'יבּ עאזוּרי )ﻧﺟﻳﺏ ﻋﺎﺯﻭﺭﻱ; ‪,(1916-1873‬‬
‫שהיה בן למשפחה נוצרית בדרום לבנון ומחלוצי רעיון התנועה הלאומית הערבית‪.‬‬
‫יש המתייחסים אליו כאל הוגה הדעות הערבי הראשון שחזה בספרו משנת ‪,1905‬‬
‫התעוררות הלאומיות הערבית‪ ,‬שנכתב ויצא לאור בצרפתית‪ ,‬בפריז‪ ,‬את העימות‬
‫בין הלאומיות הפאן־ערבית לתנועה הציונית‪ .‬עאזוּרי חזה כבר אז שסכסוך זה‬

                   ‫יימשך דורות וישפיע על הזירה האזורית והגלובלית כאחת‪13.‬‬

‫פרופ' עבאסי‪ :‬בתחילת המאה ה־‪ ,20‬תחת שלטון הסולטן עבד אל־חמיד השני‬
‫ובעקבות מה ֵפכת 'הטורקים הצעירים' בשנת ‪ ,1908‬גאה גל של רגש לאומי ברחבי‬

                                                                       ‫‪ 11‬שם‪ ,19.3.1899 ,‬עמ' ‪.344‬‬
‫‪ 12‬בוטרוס אבו־מנה‪" ,‬מקומה של ירושלים בהתעוררות התרבותית הערבית בפלסטין"‪ ,‬בתוך ישראל ברטל‬
‫וחיים גורן )עורכים(‪ ,‬ספר ירושלים בשלהי התקופה העות'מאנית )‪ ,(1917-1800‬ירושלים‪ :‬יד יצחק‬

                                                                         ‫בן־צבי‪ ,2010 ,‬עמ' ‪.364‬‬
                                     ‫‪.Negib Azoury, Le réveil de la nation arabe, Paris, 1905 13‬‬
   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313