Page 309 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 309
שורשים וגחלת :רב־שיח על ראשית ההיסטוריוגרפיה הפלסטינית ׀ 309
המזרח התיכון ,וההתעוררות הפטריוטית גרמה בהדרגה לנתק בין הערבים
לטורקים .מה הייתה השפעת מציאות זו על התנועה הפלסטינית הלאומית?
פרופ' יזבק :העיתונאי החיפאי ,נג'יב נצאר )ﻧﺟﻳﺏ ﻧﺻﺎﺭ; ,(1948-1865היה נוצרי
אורתודוקסי שייסד בשנת 1908את העיתון הערבי אל־כרמל )ﺟﺭﻳﺩﺓ ﺍﻟﻛﺭﻣﻝ(.
מרבית הכתבות באל־כרמל היו אנטי־ציוניות .עם הקמת האגודות הלאומיות
הערביות בשנת 1912באיסטנבול הוציא נצאר לאור ספרון בשם הציונות
)ﺍﻟﺻﻬﻳﻭﻧﻳﺔ( .בספרון זה הוא פרסם את הערך "ציונות" מתוך אנציקלופדיה
יודאיקה שאותו הוא ִתרגם מגרמנית לערבית .הוא הדגיש שאת הערך ,לדבריו,
חיברו הציונים בעצמם ,ולאו־דווקא היהודים .בספר זה הוא ערך את ההבדלה בין
הזהות היהודית לזהות הציונית ,ושם נטועים שורשיה של ההבדלה הפלסטינית בין
היהדות לציונות כתנועה פוליטית .בספר זה התכוון נצאר להגיש לציבור הקוראים
הפלסטינים הסבר על מהות הציונות מפרי עטם של הכותבים הציונים עצמם.
השאלה החשובה שהעלה נצאר הייתה האם הזהות הלאומית של הפלסטינים
החלה להתגבש בעקבות התנועה הציונית? כלומר ,לצד תהליכי היציאה מהממד
הדתי־מוסלמי לממד החילוני־לאומי בחברה הערבית ,עצם הגעת הציונים ארצה
לשם הגשמת חזונם הלאומי יצרה וגיבשה את התנועה הלאומית הפלסטינית
כתגובה פלסטינית לציונות .לדעתי ,התנועה הלאומית הפלסטינית התחילה
והתגבשה כתגובת נגד לתנועת התחייה הציונית.
ד"ר רדאי :גם העיתונים בביירות ובדמשק כתבו אז נגד הציונות ,כי אף אחד לא
ידע באותה התקופה מה הם גבולותיה של ארץ ישראל ואיש לא העלה נושא זה
על סדר היום כל עוד האימפריה העותמנית התקיימה .גם התנועה הציונית
טרם ִסרטטה גבולות כלשהם ,ומושג 'הבית הלאומי' טרם בא לעולם .עד ֹכּה טרם
הועלה בדיון שמו של ההוגה בן דור המשכילים המודרניים הראשון ,שראוי אולי
לתואר האינטלקטואל הפלסטיני הראשון – ח'ליל אל־סכּאכּיני )ﺧﻠﻳﻝ ﺍﻟﺳﻛﺎﻛﻳﻧﻲ;
.(1953-1878סכּאכּיני היה ערבי נוצרי בן העדה היוונית־אורתודוקסית בירושלים,
שאת כל השכלתו הרשמית רכש בעירו ,ולא בארצות הסביבה או מעבר לים .הוא
לא חונך על ברכי דת האסלאם כמו רוב ראשי התנועה הלאומית הערבית־פלסטינית
שעסקו בהבניית התודעה הלאומית הפלסטינית .עם זאת בשלהי המאה ה־ 19ניתן
להצביע לראשונה על דור של משכילים ערבים נוצרים דוברי וכותבי ערבית כשפת
אם ברמה גבוהה ,שבמהלך רכישת השכלתם בבתי הספר הנוצריים למדו גם את
הקוראן )מבחינה לשונית ותרבותית ניתן להשוות זאת ללימודי יצירתו של
שייקספיר בעולם דובר האנגלית( .כך קם דור ראשון של ערבים נוצרים בני
הארץ שזהותם המקומית מהווה נדבך מרכזי בהגדרתם העצמית לצד הזהות
הפאן־ערבית .לא ייפּלא שעיסא דאוד אל־עיסא )ﻋﻳﺳﻰ ﺩﺍﻭﺩ ﺍﻟﻌﻳﺳﻰ; ,(1950-1878