Page 310 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 310

‫‪ 310‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫נוצרי גם הוא וחברו הטוב של אל־סכּאכּיני מנעוריו‪ ,‬ייסד בינואר ‪ 1911‬ביפו את‬
‫השבועון )לאחר מכן עיתון( פלסטין )ﻓﻠﺳﻁﻳﻥ(‪ ,‬וקרא לו בשם זה המבטא תפיסה‬
‫לאומית מקומית‪ ,‬ולא תפיסה פאן־ערבית‪ .‬כעבור זמן קצר‪ ,‬בשנת ‪ִ 1913‬פרסם‬
‫אל־סכּאכּיני את ספרו‪ ,‬התחייה האורתודוקסית בפלסטין‪ ,‬כנראה הספר הראשון‬
‫מזה מאות שנים שבו הופיע המונח 'פלסטין'‪ 14.‬ניתן לומר כי אל־עיסא ואל־סכּאכּיני‬

                     ‫היו חלוצי השימוש המודרני בשם 'פלסטין' כמילה כתובה‪.‬‬

‫פרופ' עבאסי‪ :‬ניתן ֵאפוא לסכם כי ֵאי שם במחצית השנייה של המאה ה־‪ 19‬אפשר‬
‫לאבחן ניצני זהות פלסטינית‪ ,‬המתפתחת בהדרגתיות בהשפעת התהליכים‬
‫הלאומיים שמתחוללים בעולם הערבי תחת השלטון העותמני וברחבי העולם‬
‫הגלובלי‪ .‬תלמידי מוסדות ההשכלה המודרניים באירופה ובאוניברסיטה‬
‫האמריקאית בביירות‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬נחשפו לרעיונות הלאומיים‪ ,‬והאינטלקטואלים‬
‫הערבים הפיחו משב רוח חדש גם בקרב הדור הצעיר שלמד במוסדות ההשכלה‬
‫המסורתיים בארץ‪ .‬בקיץ ‪ 1897‬התכנס הקונגרס הציוני הראשון בבזל‪ ,‬ואילו‬
‫הקונגרס הערבי הראשון נערך ‪ 16‬שנים לאחר מכן בשנת ‪ 1913‬בפריז‪ .‬ערב מלחמת‬
‫העולם הראשונה קיימות אם כן שתי מערכות לאומיות יריבות בארץ בעלות‬
‫תשתית פוליטית מוסדית‪ ,‬מנהיגות‪ ,‬שיח ציבורי‪ ,‬עיתונות והגות רעיונית‪ .‬כאן‬

           ‫המקום לבחון את חלקה של הספרות בהתפתחות הזהות הפלסטינית‪.‬‬

‫ד"ר לנא והבה‪ :‬היצירה הספרותית הפלסטינית בתקופת המנדט התמקדה בעיקר‬
‫בתחומי השירה לצד כתיבת סיפורת ורומנים‪ .‬כתיבה זו ִהתאפיינה בתגובתיוּת‬
‫)ראקטיביוּת( והושפעה מאוד ממרכזי התרבות בקאהיר ובביירות‪ ,‬שהקרינו על‬
‫העולם הערבי כולו‪ .‬מרבית השירה הפלסטינית באותה התקופה נשאה אופי פוליטי‬
‫לאומי וכוונה נגד המנדט הבריטי‪ ,‬ונגד ההתיישבות היהודית בארץ‪ .‬המשוררים‬
‫הבולטים בתקופת המנדט היו אבראהים טוקאן )ﺍﺑﺭﺍﻫﻳﻡ ﻁﻭﻗﺎﻥ; ‪(1941-1905‬‬
‫משכם‪ ,‬שהיה בוגר האוניברסיטה האמריקאית בביירות והמנהל הראשון של האגף‬
‫הערבי ברדיו פלסטין המנדטורי‪ .‬שיריו נשאו אופי פוליטי ולאומי והוא חיבר את‬
‫השיר הנודע 'מולדתי' ) ַמ ְוּ ִטני( שזכה לפופולריות בעולם הערבי והפך ל ִהמנון‬

                                                  ‫לאומי כלל־ערבי ופלסטיני‪.‬‬

‫ד"ר רדאי‪ :‬יודגש כי השיר היה בזמנו אנטי־קולוניאלי במהותו‪ .‬המילה 'פלסטין'‬
‫לא הופיעה בו ולא ברור מהם גבולות המולדת שהוא התייחס אליה‪ .‬לכן בשנות‬

                             ‫האלפיים אוּמץ השיר גם כהמנון הלאומי בעיראק‪.‬‬

‫‪ 14‬ח'ליל אל־סכּאכּיני‪ ,‬אל־נהדה אל־ארת'וד'כסיה פי פלסטין )ﺍﻟﻧﻬﺿﺔ ﺍﻻﺭﺛﻭﺫﻛﺳﻳﺔ ﻓﻰ ﻓﻠﺳﻁﻳﻥ; התחייה‬
                                   ‫האורתודוקסית בפלסטין(‪ ,‬ירושלים‪) :‬ללא שם ההוצאה(‪.1913 ,‬‬
   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315