Page 14 - hagana37
P. 14

‫"לופט גשפטן" – מן הים לאוויר‬

                                                                                ‫המשימה – ניווט מטוסים | יהודה בן‪-‬צור‬

‫‪ 29‬במאי ‪ 1948‬הגעתי מפאריס לפראג עם דרכון "פלסטיני" ‪ British Subject By Birth -‬ע"ש יצחק לבל ועל‬
‫אף הזיוף‪ ,‬הרגשתי כמעט "כמו בבית"‪ .‬חברת התעופה הצ'כית נותרה החברה היחידה שהמשיכה בטיסותיה לארץ‬
‫ופראג הפכה ל"מרכזיה" של כול הארץ‪-‬ישראלים שליחי המדינה‪ ,‬שב‪ 14-‬למאי "קוצרה" לאומיותם לישראלים‪ .‬מצאתי‬
‫את עצמי כחלק מ"משפחה"‪ ,‬שבראשה עמד אהוד אבריאל‪ ,‬לימים שגריר ישראל‪  ,‬שעיקר תפקידו היה קשור ברכש‪ .‬על‬
‫השהות בעיר‪ ,‬העיבו‪ ,‬כמובן‪ ,‬הידיעות והשמועות מהארץ‪ .‬כאן נודע לנו על רבים מחברינו לפלי"ם‪ ,‬שנהרגו במבצע "נחשון"‪.‬‬

‫עד מהרה‪ ,‬נקראנו‪ ,‬אנוכי ועוד ‪ 4‬ימאי פלי"ם שזומנו אף הם לפראג‪ ,‬לתדרוך‪ .‬להפתעתנו המוחלטת‪ ,‬התברר לנו‪ ,‬שמישהו חשב‪,‬‬
‫שנווטים ימיים מסוגלים לשמש גם כנווטי מטוסים ולפחות‪ ,‬לזהות מהאוויר את שדות התעופה (בד"כ‪ ,‬תל‪-‬נוף)‪ .‬ברוח התקופה‪,‬‬
‫קיבלנו את הדין‪ ,‬מה גם ששמענו שמבצע הטסת מטוסים דו‪-‬מנועים מדגם ‪ Commando‬עם משלוחי רכש ארצה‪ ,‬נמשך‬
‫כבר מזה חודש ימים‪ .‬ערכנו בינינו הגרלה לקביעת סדר טיסותינו ועוד באותו יום עברנו למלון סטלינגרד בעיר זאטץ'‪ ,‬כ‪70-‬‬

            ‫ק"מ צפונית לפראג‪ ,‬מקום בו העמידו השלטונות הצ'כיים לרשות מערכת הרכש מסלול נחיתה‪ ,‬שזכה לכינוי "‪."Z‬‬

‫למחרת היום‪ ,‬נפרדתי ליד כבש המטוס מאנוש שטמפר‪ ,‬שעלה בגורלו לטוס ראשון‪ .‬אני הייתי אמור לטוס בטיסה הבאה‪,‬‬
‫שנקבעה ליום המחרת‪ .‬בהתרגשות מובנת‪ ,‬הגעתי לשדה‪ .‬הוצגתי ע"י שמעון אורנשטיין הממונה על המשלוחים‪ ,‬בפני‬
‫הטייס‪ ,‬מתנדב מח"ל בשם ארנולד (אילוייט) והתכוננתי לעלות למטוס‪ .‬להפתעתי‪ ,‬פנה הטייס לאורנשטיין והודיע לו‪ ,‬שהוא‬
‫כבר הוכיח את עצמו כמי שאינו זקוק לשירותי "נווט" וכי‪" :‬עדיף שתעמיס עוד ‪ 3‬מקלעים במקומו"‪ .‬בו במקום ערכנו "ועידה‬
‫משולשת"‪ .‬על דעת הרוב – אני צידדתי בדעת הטייס – סוכם לבטל את המשימה ואנו‪ ,‬ארבעתנו חזרנו לפראג (התברר‪,‬‬
‫שגם אנוש לא חזר עם המטוס והוא הצטרף לחיל הים‪ ,‬שזה עתה החל להפעיל את כלי השיט הראשונים  – אניות מעפילים‬

                                                                                                                      ‫לשעבר)‪.‬‬

‫בילינו בפראג כעשרה ימים בהמתנה לקבלת משימה חדשה‪ .‬ב‪ 12-‬ביוני טסנו לבלגרד‪ .‬כעבור יומיים הגענו לנמל שיבניק‬
                              ‫ועלינו על אוניית הרכש 'הזקן' – ‪ִ ,Maestralle‬אתה הגענו למעגן תל‪-‬אביב ב‪ 27-‬ביוני ‪.1948‬‬

                                                              ‫קוריוז‪ :‬בדרכון הוטבעה חותמת הכניסה במטוס לבלגרד ואילו‬
                                                             ‫ביציאה באוניה משיבניק  לא נדרשנו לעבור את תהליך היציאה‪.‬‬

                                                                                             ‫פורמאלית אני עדיין ביוגוסלביה‪.‬‬

‫‪ C-46‬הוא אחד המטוסים‬        ‫תמונת יהודה בן‪-‬צור‬
‫שהופעלו ע"י "שירות האוויר"‬  ‫בדרכון "הפלשטיני"‬
                            ‫של יצחק לבל‪ ,‬שהושאר‬
‫שקדם לחיל האוויר במלחמת‬     ‫בידי‪ .‬באדיבות "המוסד‬
                            ‫לעלייה ב'"‬
‫העצמאות‪ .‬נמכר ב‪ 1959-‬והיה‬

‫פעיל עד ‪.1994‬‬

                                                  ‫‪ 14‬גיליון ‪ | 37‬תשע"ה ‪2015‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19