Page 14 - hagana37
P. 14
"לופט גשפטן" – מן הים לאוויר
המשימה – ניווט מטוסים | יהודה בן-צור
29במאי 1948הגעתי מפאריס לפראג עם דרכון "פלסטיני" British Subject By Birth -ע"ש יצחק לבל ועל
אף הזיוף ,הרגשתי כמעט "כמו בבית" .חברת התעופה הצ'כית נותרה החברה היחידה שהמשיכה בטיסותיה לארץ
ופראג הפכה ל"מרכזיה" של כול הארץ-ישראלים שליחי המדינה ,שב 14-למאי "קוצרה" לאומיותם לישראלים .מצאתי
את עצמי כחלק מ"משפחה" ,שבראשה עמד אהוד אבריאל ,לימים שגריר ישראל ,שעיקר תפקידו היה קשור ברכש .על
השהות בעיר ,העיבו ,כמובן ,הידיעות והשמועות מהארץ .כאן נודע לנו על רבים מחברינו לפלי"ם ,שנהרגו במבצע "נחשון".
עד מהרה ,נקראנו ,אנוכי ועוד 4ימאי פלי"ם שזומנו אף הם לפראג ,לתדרוך .להפתעתנו המוחלטת ,התברר לנו ,שמישהו חשב,
שנווטים ימיים מסוגלים לשמש גם כנווטי מטוסים ולפחות ,לזהות מהאוויר את שדות התעופה (בד"כ ,תל-נוף) .ברוח התקופה,
קיבלנו את הדין ,מה גם ששמענו שמבצע הטסת מטוסים דו-מנועים מדגם Commandoעם משלוחי רכש ארצה ,נמשך
כבר מזה חודש ימים .ערכנו בינינו הגרלה לקביעת סדר טיסותינו ועוד באותו יום עברנו למלון סטלינגרד בעיר זאטץ' ,כ70-
ק"מ צפונית לפראג ,מקום בו העמידו השלטונות הצ'כיים לרשות מערכת הרכש מסלול נחיתה ,שזכה לכינוי "."Z
למחרת היום ,נפרדתי ליד כבש המטוס מאנוש שטמפר ,שעלה בגורלו לטוס ראשון .אני הייתי אמור לטוס בטיסה הבאה,
שנקבעה ליום המחרת .בהתרגשות מובנת ,הגעתי לשדה .הוצגתי ע"י שמעון אורנשטיין הממונה על המשלוחים ,בפני
הטייס ,מתנדב מח"ל בשם ארנולד (אילוייט) והתכוננתי לעלות למטוס .להפתעתי ,פנה הטייס לאורנשטיין והודיע לו ,שהוא
כבר הוכיח את עצמו כמי שאינו זקוק לשירותי "נווט" וכי" :עדיף שתעמיס עוד 3מקלעים במקומו" .בו במקום ערכנו "ועידה
משולשת" .על דעת הרוב – אני צידדתי בדעת הטייס – סוכם לבטל את המשימה ואנו ,ארבעתנו חזרנו לפראג (התברר,
שגם אנוש לא חזר עם המטוס והוא הצטרף לחיל הים ,שזה עתה החל להפעיל את כלי השיט הראשונים – אניות מעפילים
לשעבר).
בילינו בפראג כעשרה ימים בהמתנה לקבלת משימה חדשה .ב 12-ביוני טסנו לבלגרד .כעבור יומיים הגענו לנמל שיבניק
ועלינו על אוניית הרכש 'הזקן' – ִ ,Maestralleאתה הגענו למעגן תל-אביב ב 27-ביוני .1948
קוריוז :בדרכון הוטבעה חותמת הכניסה במטוס לבלגרד ואילו
ביציאה באוניה משיבניק לא נדרשנו לעבור את תהליך היציאה.
פורמאלית אני עדיין ביוגוסלביה.
C-46הוא אחד המטוסים תמונת יהודה בן-צור
שהופעלו ע"י "שירות האוויר" בדרכון "הפלשטיני"
של יצחק לבל ,שהושאר
שקדם לחיל האוויר במלחמת בידי .באדיבות "המוסד
לעלייה ב'"
העצמאות .נמכר ב 1959-והיה
פעיל עד .1994
14גיליון | 37תשע"ה 2015