Page 11 - hagana37
P. 11
במעבר מה"הגנה" לצה"ל – פרקי צ'כוסלובקיה
שני פרקים על עזרתה של ממשלת צ'כוסלובקיה ליישוב היהודי בארץ-ישראל ולמדינה שזה עתה נולדה.
את הראשון כתב א ל י ה ו ס ח ר ו ב ,מן הדמויות המיתולוגיות של ה"הגנה" ומערכת הביטחון של מדינת ישראל
בעשרות שנותיה הראשונות .הוא כיום בן ( 101יליד )1914והצטרף ל"הגנה" כבר בשנות ה 30-של המאה העשרים.
לאחר שהיה מעורב בהשגת נשק ל"הגנה" וישב מספר שנים בבית כלא בריטי ,נשלח ערב קום המדינה לצ'כוסלובקיה,
כדי לארגן רכבת אווירית של נשק ומטוסים ולעקוב מקרוב אחר קורסי-טיס שנערכו במדינה זו.
הפרק השני ,בהמשך ,קשור אף הוא לנושאי אוויר ,אך נולד דווקא ב...ים.
הבחורים לא אכזבו | אליהו סחרוב
אליהו סחרוב לפני הגיעי לצ'כוסלובקיה לשם ארגון הטסת המסרשמידטים [מטוסי קרב
מתוצרת גרמנית שיוצרו בצ'כיה] ארצה ,קיבל אהוד אבריאל את הסכמת משרד
ההגנה של צ'כוסלובקיה להקמת בית ספר לטיס עבור ישראלים ומתנדבים מרחבי
העולם ,להכשירם להפעלת המסרשמידטים שנקנו .הזדמן לי לבקר בקורס זה
בחברתם של אהוד אבריאל ואוריאל ("פליקס") דורון ולהתרשם ממהלך האימונים
ומההרכב האנושי של החניכים משתתפי הקורס .התרשמנו שהלימודים בקורס
אינם מתנהלים למישרין וההתקדמות אינה מדביקה את הקצב המקווה.
ביסודה של תכנית הלימודים והאימונים שהכינה הנהלת הקורס עמדה ההנחה שכל המשתתפים הם בעלי ניסיון קרבי
משנות המלחמה .לפיכך התאפיינה התוכנית במאמץ מרוכז ומזורז שתכליתו להקנות לחניכים את הניסיון והידע בתפעול
הספציפי של המסרשמידט ,תוך דילוג על השלבים הבסיסיים של הלימודים .מבנה זה של התכנית התבסס על הודעה
שמסרו מראש אנשינו להנהלת הקורס ,שכל המשתתפים יהיו טייסי קרב ,מנוסים פחות או יותר ,שיזדקקו רק להסבה
למטוסי המסרשמידט.
אהוד אבריאל [ראש סניף "המוסד לעלייה ב'" בפראג ,והציר הראשון של ישראל בצ'כיה] סיפר לי שהוא הפנה לכך את
תשומת לכם של אנשינו בארץ וקיבל מהם הבטחה שהמשתתפים ייבחרו וינופו בהתאם לעיקרון הזה ,אולם משהתחיל
הקורס הבחינו המדריכים בהבדל הבולט בין הטייסים האמריקאיים ,שלרשותם עמד ניסיון קרבי ניכר משנות המלחמה ,ובין
המשתתפים הישראליים.
כתוצאה מכך נאלצה הנהלת בית-הספר להפריד ביניהם ולחלקם לשלוש קבוצות:
-קבוצת האמריקאים בעלי ניסיון קרבי ,שסיימו את אימוניהם תוך ימים אחדים.
-קבוצה מתקדמת של ארבעה ישראלים ,שהחלו את האימונים משלבים מתקדמים.
-קבוצת מתחילים של שלושה ישראלים שהתחילו את הלימודים מבראשית.
לאחר שבועיים של אימונים סדירים ,קרא הקולונל ,מפקד הקורס ,לבא כוחנו ותוך הבעת הערכה ושבחים לרוח ,למוטיבציה
ולכוח הרצון המפעם בקרב בחורינו הביע ספק אם סגולותיהם האישיות מתאימות להטסת מטוסי קרב ,הן בגלל ניסיונם
הדל והן בשל גילם .הוא המליץ להוסיף טייסים אמריקאיים או בני ארצות אחרות ,בעלי ניסיון קרבי ,העולים על בחורינו
בידיעותיהם ובניסיונם .לביסוס טענתו הצביע הקולונל על חמשת הטייסים הראשונים ,שסיימו את אימוניהם ורכשו שליטה
טכנית ומבצעית מוחלטת על המסרשמידט .בשיחתו אתנו הדגיש הקולונל את הקשיים המיוחדים למטוס ולשליטה בו,
וטען שאנשינו יהיו "בשלים" להטסתו רק לאחר אימונים ממושכים.
11