Page 11 - hagana37
P. 11

‫במעבר מה"הגנה" לצה"ל – פרקי צ'כוסלובקיה‬

               ‫שני פרקים על עזרתה של ממשלת צ'כוסלובקיה ליישוב היהודי בארץ‪-‬ישראל ולמדינה שזה עתה נולדה‪.‬‬
    ‫את הראשון כתב א ל י ה ו ס ח ר ו ב‪ ,‬מן הדמויות המיתולוגיות של ה"הגנה" ומערכת הביטחון של מדינת ישראל‬
    ‫בעשרות שנותיה הראשונות‪ .‬הוא כיום בן ‪( 101‬יליד ‪ )1914‬והצטרף ל"הגנה" כבר בשנות ה‪ 30-‬של המאה העשרים‪.‬‬
    ‫לאחר שהיה מעורב בהשגת נשק ל"הגנה" וישב מספר שנים בבית כלא בריטי‪ ,‬נשלח ערב קום המדינה לצ'כוסלובקיה‪,‬‬

                         ‫כדי לארגן רכבת אווירית של נשק ומטוסים ולעקוב מקרוב אחר קורסי‪-‬טיס שנערכו במדינה זו‪.‬‬
                                                  ‫הפרק השני‪ ,‬בהמשך‪ ,‬קשור אף הוא לנושאי אוויר‪ ,‬אך נולד דווקא ב‪...‬ים‪.‬‬

                 ‫הבחורים לא אכזבו | אליהו סחרוב	‬

    ‫אליהו סחרוב‬  ‫לפני הגיעי לצ'כוסלובקיה לשם ארגון הטסת המסרשמידטים [מטוסי קרב‬
                 ‫מתוצרת גרמנית שיוצרו בצ'כיה] ארצה‪ ,‬קיבל אהוד אבריאל את הסכמת משרד‬
                 ‫ההגנה של צ'כוסלובקיה להקמת בית ספר לטיס עבור ישראלים ומתנדבים מרחבי‬
                 ‫העולם‪ ,‬להכשירם להפעלת המסרשמידטים שנקנו‪ .‬הזדמן לי לבקר בקורס זה‬
                 ‫בחברתם של אהוד אבריאל ואוריאל ("פליקס") דורון ולהתרשם ממהלך האימונים‬
                 ‫ומההרכב האנושי של החניכים משתתפי הקורס‪ .‬התרשמנו שהלימודים בקורס‬

                            ‫אינם מתנהלים למישרין וההתקדמות אינה מדביקה את הקצב המקווה‪.‬‬

    ‫ביסודה של תכנית הלימודים והאימונים שהכינה הנהלת הקורס עמדה ההנחה שכל המשתתפים הם בעלי ניסיון קרבי‬
    ‫משנות המלחמה‪ .‬לפיכך התאפיינה התוכנית במאמץ מרוכז ומזורז שתכליתו להקנות לחניכים את הניסיון והידע בתפעול‬
    ‫הספציפי של המסרשמידט‪ ,‬תוך דילוג על השלבים הבסיסיים של הלימודים‪ .‬מבנה זה של התכנית התבסס על הודעה‬
    ‫שמסרו מראש אנשינו להנהלת הקורס‪ ,‬שכל המשתתפים יהיו טייסי קרב‪ ,‬מנוסים פחות או יותר‪ ,‬שיזדקקו רק להסבה‬

                                                                                                           ‫למטוסי המסרשמידט‪.‬‬

    ‫אהוד אבריאל [ראש סניף "המוסד לעלייה ב'" בפראג‪ ,‬והציר הראשון של ישראל בצ'כיה] סיפר לי שהוא הפנה לכך את‬
    ‫תשומת לכם של אנשינו בארץ וקיבל מהם הבטחה שהמשתתפים ייבחרו וינופו בהתאם לעיקרון הזה‪ ,‬אולם משהתחיל‬
    ‫הקורס הבחינו המדריכים בהבדל הבולט בין הטייסים האמריקאיים‪ ,‬שלרשותם עמד ניסיון קרבי ניכר משנות המלחמה‪ ,‬ובין‬

                                                                                                         ‫המשתתפים הישראליים‪.‬‬

                   ‫כתוצאה מכך נאלצה הנהלת בית‪-‬הספר להפריד ביניהם ולחלקם לשלוש קבוצות‪:‬‬
                       ‫‪ -‬קבוצת האמריקאים בעלי ניסיון קרבי‪ ,‬שסיימו את אימוניהם תוך ימים אחדים‪.‬‬

                 ‫‪ -‬קבוצה מתקדמת של ארבעה ישראלים‪ ,‬שהחלו את האימונים משלבים מתקדמים‪.‬‬
                         ‫‪ -‬קבוצת מתחילים של שלושה ישראלים שהתחילו את הלימודים מבראשית‪.‬‬

    ‫לאחר שבועיים של אימונים סדירים‪ ,‬קרא הקולונל‪ ,‬מפקד הקורס‪ ,‬לבא כוחנו ותוך הבעת הערכה  ושבחים לרוח‪ ,‬למוטיבציה‬
    ‫ולכוח הרצון המפעם בקרב בחורינו הביע ספק אם סגולותיהם האישיות מתאימות להטסת מטוסי קרב‪ ,‬הן בגלל ניסיונם‬
    ‫הדל והן בשל גילם‪ .‬הוא המליץ להוסיף טייסים אמריקאיים או בני ארצות אחרות‪ ,‬בעלי ניסיון קרבי‪ ,‬העולים על בחורינו‬
    ‫בידיעותיהם ובניסיונם‪ .‬לביסוס טענתו הצביע הקולונל על חמשת הטייסים הראשונים‪ ,‬שסיימו את אימוניהם ורכשו שליטה‬
    ‫טכנית ומבצעית מוחלטת על המסרשמידט‪ .‬בשיחתו אתנו הדגיש הקולונל את הקשיים המיוחדים למטוס ולשליטה בו‪,‬‬

                                                             ‫וטען שאנשינו יהיו "בשלים" להטסתו רק לאחר אימונים ממושכים‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16