Page 13 - hagana37
P. 13

‫המתנדבים מארצות הברית‬

    ‫דרך שבה התגברו נציגינו על הקשיים החוקיים והאחרים‪ ,‬שהיו כרוכים בהטסת המטוסים ה"פנמיים" וה"מקסיקניים"‬
    ‫ממדינה למדינה‪ ,‬מהווה סיפור בפני עצמו‪ .‬נסתפק כאן בעובדה שהמטוסים הצליחו להמריא ולהגיע לאירופה‬

                                            ‫בתיאום עם מפקד שדה התעופה בקורסיקה‪ ,‬תוך הצטיידות בדלק בתחנות ביניים‪.‬‬

   ‫עם המטוס הראשון הגיע צוות "שלנו" – טייסים יהודים וזרים מארצות הברית‪ ,‬שהתנדבו לשירותה של ה"הגנה" והיוו את‬
                    ‫עמוד השדרה של "הרכבת האווירית"‪ .‬רובם היו טייסים ידועי שם ובעלי ניסיון וותק בחיל האוויר האמריקאי‪.‬‬

   ‫אין לתאר את התקדמותנו ואת הרחבת פעולתנו‪ ,‬את התנופה שלה זכה חיל האוויר שלנו בארץ ואת הופעתו ככוח לוחם‬
   ‫בשלב כה מוקדם של מלחמת העצמאות‪ ,‬מבלי לציין את חלקם המכריע של המתנדבים ואת המסירות ללא גבול שגילו‪.‬‬

                                            ‫הם נשאו אחר כך על שכמם גם את עול השירות הטכני‪-‬מנהלי ואחזקת המטוסים‪.‬‬
   ‫הטייס שבלט משכמו ומעלה בין כל צוותי האוויר והשירותים הטכניים היה סם פומרנץ‪ ,‬שכינינו אותו "אנציקלופדיה מהלכת"‪,‬‬
   ‫בזכות הידע הרב שהיה לו בכל הכרוך במקצוע הטיסה והתחזוקה של מטוסים‪ .‬אהרון רמז‪ ,‬מפקד חיל האוויר‪ ,‬קיבל את‬
   ‫המלצתי להיעזר בו בארץ כדי לשפר את התיאום בין החיל בארץ לבין הפעלת המערך שלנו בשדה התעופה בזאטץ'‪,‬‬
   ‫צ'כוסלובקיה‪ .‬הוא אכן הצטרף לאחת הטיסות ושהה מספר ימים בארץ‪ ,‬בהתייעצויות ובדיונים עם אהרון רמז ועם מפקדים‬

                                                                                                      ‫בכירים אחרים בחיל האוויר‪.‬‬

   ‫אנשי ה‪[ DC4-‬מטוסי ענק של הדור ההוא‪ 4 ,‬מנועיים] לא היו מבני עמנו‪ ,‬ועל אף שירותם המסור ידענו שאין לבסס לאורך‬
    ‫ימים את פעולותינו בארץ ובצ'כוסלובקיה על טייסים שאינם יהודים‪ .‬הודענו אפוא למשלחת ה"הגנה" בארצות הברית‬
    ‫כי תרחיב ככל האפשר את גיוס הטייסים‪ ,‬כדי להבטיח שיהיו צוותים "משלנו" בכל המטוסים‪ .‬אולם על אף המאמצים‬
    ‫התנהל גיוס המתנדבים בעצלתיים‪ .‬מארצות הברית הגיעו טייסים נוספים ובאנגליה גייסנו שלושה טייסי קרב‪ ,‬שאחד מהם‬
    ‫הספיק להצטרף לקורס בצ'כוסלובקיה‪ .‬הוא היה סגן מפקד טייסת בחיל האוויר הבריטי עד ימים אחדים לפני הקורס‬
    ‫והצליח לקבל חופשה בנימוקים שונים‪ .‬שני הטייסים האנגלים האחרים היו אז בדרכם מאיטליה לצ'כוסלובקיה‪ .‬שני טייסים‬
    ‫אמריקאים נוספים סיימו את אימוניהם ועמדו לצאת ארצה‪ .‬באותה עת היו לנו ‪ 13‬טייסי קרב‪ ,‬בהם שלושה ישראלים‪ ,‬חלקם‬
    ‫כבר שהה בארץ‪ .‬מספר זה היה רחוק מלספק את הצרכים ולא נותרה בידינו ברירה אלא להתחיל בתנופה חדשה של גיוס‬

                                                                                                              ‫באמריקה ובאירופה‪.‬‬
    ‫בהדרגה נכנסו הטיסות למסלול "שגרתי"‪ ,‬הגם שקשיים לא מעטים צצו חדשים לבקרים‪ .‬גורם בלתי מבוטל בהצלחתנו‬

       ‫היה יחסה האוהד של ממשלת צ'כוסלובקיה‪ ,‬שהעמידה לרשותנו את כל הדרוש לפיתוח פעולה מורכבת ומסועפת זו‪.‬‬

    ‫מטוסי ה‪ ,C46-‬שמלאי הדלק שלהם לא הספיק לטיסה ארוכת טווח‪ ,‬כלומר לטיסה ישירה מצ'כיה לארץ‪ ,‬נאלצו להצטייד‬
    ‫בדרכם בדלק‪ .‬שירות זה התאפשר בשדה התעופה בקורסיקה‪ ,‬שעם מפקדו היו לנו‪ ,‬כאמור‪ ,‬יחסים של שיתוף פעולה הדוק‪.‬‬
    ‫עתה‪ ,‬לאחר שעמדו לרשותנו חמישה מטוסים נוספים (‪ )C46‬ונסללה לפנינו הדרך להכניסם לטיסות סדירות‪ ,‬יכולנו‬
    ‫לאפשר מנוחה לצוותים בין טיסה לטיסה‪ .‬באותם ימים היו בפנמה שני מטוסי קונסטליישן‪ ,‬שנרכשו גם הם על ידי יהודה‬
    ‫ארזי בארצות הברית והוטסו לפנמה לפני כניסת האמברגו האמריקאי לתוקפו‪ .‬מפנמה הוטסו המטוסים לזאטץ'‪ .‬הראשון‬
    ‫נפגע בנחיתה‪ ,‬אולם לצוות לא אונה כל רע; השני השתלב ברכבת האווירית‪ .‬במקביל הלכו והתארגנו גם שירותי הקרקע‪,‬‬

                                                                                          ‫למרות שעדיין סבלנו מחוסר כוח אדם‪.‬‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18