Page 45 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 45
רוחו של כוח המגן ׀ 45
יצחק שדה כתב רשימה בשם 'אחותי על החוף' שביטאה בעוצמה רגשית עמוקה
את המחויבוּת הנפשית של היישוב ו'ההגנה' אל ניצולי השואה:
אחותי על החוף
חושך .על חול רטוב עומדת לפני אחותי .מלוכלכה ,פרומת בגד ,פרועת
שיער .רגליה יחפות וראשה מורד .עומדת ומתייפחת .יודע אני :מנוולים
התעללו בה ועשוה עקרה ,והיא מתייפחת ואומרת :חבר ,מה לי פה? למה
הביאונו הנה? הראויה אני כי אנשים צעירים ובריאים יסכנו חייהם למעני?
אין לי מקום בעולם .איני צריכה לחיות...
מחבק אני את אחותי ,מחבק את כתפיה ואומר לה :יש לך מקום בעולם,
אחותי :מקום יחיד ומיוחד .כאן בארצנו זאת .ואת צריכה לחיות ,אחותי,
את כל נתיב ה ִיסורים עברו רגליך ,והלילה הזה אל ביתך באת ,ופה אנחנו
נחלתך .אנחנו אוהבים אותך ,אחותי .את כל זוהר ה ִאמהוּת את נושאת
בקרבך .כל יפי הנשיות בך הוא .לך נכונה אהבתנו .את אחות לנו תהיי .את
כלה לנו תהיי .את ִאמנו תהיי.
למען אחיותי אלה – חזק אני.
אחרי משפט אייכמן חשבתי שיש משהו לא הוגן בניסוח השם 'יום הזיכרון לשואה
ולגבורה' .כאילו בשואה אתה מתבייש ,ואת הגבורה אתה מאמץ אל עברך .הדור
הצעיר לא אהב את הנימה המשתמעת משם זה ,שלפיו כאילו אנחנו הישראלים לא
הלכנו כצאן לטבח .בני דור הארץ ראו בשם 'השואה והגבורה' מעין איחוי לא נכון
של הצדקת שלילת הגולה לצד קוצר ידו של היישוב .האם יהודי הבית השני במרד
החורבן ובמרד בר־כוכבא לא היו גיבורים? האם הציונות כינתה אותם יהודי
'החורבן והגבורה'? הרי ניצולי השואה שהגיעו ארצה ממחנות העקורים
והמגורשים עם הסתלקות הבריטים ,היו כוח התגבורת המכריע של חטיבות
הפלמ"ח בקרבות מלחמת העצמאות .לוחמי הגח"ל )גיוס חוץ לארץ( בגדוד שלנו,
הגדוד השביעי בחטיבת הנגב ,הסתערו בצעקות ברוסית בקרב באבו־עגילה כי הם
לא ידעו עברית 600 .לוחמים מהגח"ל נהרגו במלחמת העצמאות.
ספרות דור תש"ח
כל הדברים שסופרו עד כה באו לביטוי גם בספרות ובשירה שיצרו בני הדור .משחר
ימיה של תנועת התחייה היהודית נשאה הספרות העברית החדשה את החזון הציוני
ועיצבה אותו .הלפיד ש ִהציתו סופרי תקופת ההשכלה ,יל"ג )יהודה לייבּ גורדון:
" ֱה ֵיה אָ ָדם ְבּ ֵצא ְתִ Íויהוּ ִדי ְבּאָ ֳה ֶל ,("Íאברהם מאפו )אהבת ציון( וחבריהם ,הופקד
בידי משמרת התחייה שתפסה את מקומם בהנהגת חיים נחמן ביאליק ,המשורר