Page 46 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 46
46׀ 100ל'הגנה'
הלאומי ,וענקי הרוח שאול טשרניחובסקי ,מנדלי מוכר ספרים )שלום יעקב
אברמוביץ'( ,מיכה ברדיצ'בסקי ,י"ח ברנר ,אורי ניסן גנסין ,אברהם שלונסקי ,אורי
צבי גרינברג ונוספים .המשאב הרוחני העצום שהזין את עולמם היה הזיכרון
ההיסטורי של העם היהודי ,שאין לו אח ורע במשפחת העמים .את נכס יצירתם
האדיר ,שהלך כעמוד אש וענן לפני המחנה ,הם חוללו באמצעות מה ֵפכת השפה
העברית .הפיכת 'לשון הקודש' ו'אותיותיה המתות' לשפה חיה ולמנוף תחייה
לאומית.
בני דור תש"ח כבר היו צברים ,ילידי הארץ שהעברית הייתה שפת ִאמם .הוויית
חייהם ועולמם התרבותי היו שונים תכלית שינוי מהנוף והמציאות הגלותיים .עם
זאת חבורה חשובה ומשפיעה מקרב דור תש"ח ,היו סופרים ומשוררים שעלו
ארצה בשנות ילדוּתם ונעוריהם והתערוּ בהוויי הארץ־ישראלי )אהרון מגד ,חיים
חפר ,דן בן־אמוץ ,אבא קובנר( .נתן אלתרמן ,שהטביע חותם מכונן על היישוב ועל
יוצרי הפלמ"ח ,נולד בוורשה ועלה ארצה בנעוריו .המצב הביטחוני עמד במרכז
הווייתו של דור תש"ח ,דור 'מגש הכסף' שחולל במו גופו וחייו את המערכה
לעצמאות ולתקומת מדינת ישראל הריבונית .זאת הייתה החוויה המעצבת של
זהותו ,ומתוקפו ההיסטורי של תו היכר זה הוא מיצב את מעמדו בדברי ימיה של
ה ִספרות העברית החדשה והמורשת היהודית לדורותיה.
הטקסט המכונן בתודעה הישראלית היה ה' ִי ְז ֹכּר' לזכר חללי תל־חי שחיבר ברל
כצנלסון ,מנהיגה הרוחני של תנועת העבודה ,בדם ִלבו:
יזכּ ֹור עם ישׂראל את הנשמ ֹות הטה ֹור ֹות של בּניו וּבנ ֹותיו :שׁניאוּר ַשׁפּ ֹושׁ ִניק,
אה ֹרן ֶ ֹשר ,דב ֹו ָרה ד ַרכ ֶלר ,בּנימין מוּנ ֶטר] ,זאב[ ַ ֹשרף ,שׂרה ִצ'י ִז'יק] ,יעקב[
ט ֹו ַקר ,י ֹוסף טרוּמ ֶפּלד ֹור
הנאמנים והאמיצים ,אנשי העב ֹודה והשל ֹום ,אשר הלכוּ מאחרי המחרשה
וי ָחרפוּ נפשם על כּב ֹוד ישׂראל ועל אדמת ישׂראל.
יזכּ ֹור ישׂראל ויתבּרך בּזרע ֹו ו ֶיאבל על זיו העלוּמים וחמדת־הגבוּרה וּקדוּשת־
הרצ ֹון וּמסירוּת־הנפש אשר נספּוּ בּמערכה הכּבדה.
אַל ישק ֹוט ואַל י ָנחם ואַל יפוּג האבל עד בּ ֹוא י ֹום בּ ֹו ישוּב ישׂראל ו ָגאַל
אדמת ֹו השדוּדה.
ימים ספורים לאחר נפילת תל־חי פורסם הספדו של ברל בקוּנטרס ,שבו מיזג
בגאונות רוח את מורשת 'היזכור' היהודי מדור ודור עם תפיסת תנועת העבודה
הציונית החילונית .את מקומו של האל בתפילה הדתית תפס עם ישראל )"יזכּ ֹור עם
ישׂראל"( ,ואת מקום צידוק הדין ומתן הצדקה תפסו המחרשה ,חירוף הנפש
וגאולת אדמת הארץ .על יסוד ה'יז ֹכּר' של ברל מנוסח ה'יזכור' הממלכתי לנופלים
במערכות ישראל.