Page 46 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 46

‫‪ 46‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫הלאומי‪ ,‬וענקי הרוח שאול טשרניחובסקי‪ ,‬מנדלי מוכר ספרים )שלום יעקב‬
‫אברמוביץ'(‪ ,‬מיכה ברדיצ'בסקי‪ ,‬י"ח ברנר‪ ,‬אורי ניסן גנסין‪ ,‬אברהם שלונסקי‪ ,‬אורי‬
‫צבי גרינברג ונוספים‪ .‬המשאב הרוחני העצום שהזין את עולמם היה הזיכרון‬
‫ההיסטורי של העם היהודי‪ ,‬שאין לו אח ורע במשפחת העמים‪ .‬את נכס יצירתם‬
‫האדיר‪ ,‬שהלך כעמוד אש וענן לפני המחנה‪ ,‬הם חוללו באמצעות מה ֵפכת השפה‬
‫העברית‪ .‬הפיכת 'לשון הקודש' ו'אותיותיה המתות' לשפה חיה ולמנוף תחייה‬

                                                                    ‫לאומית‪.‬‬
‫בני דור תש"ח כבר היו צברים‪ ,‬ילידי הארץ שהעברית הייתה שפת ִאמם‪ .‬הוויית‬
‫חייהם ועולמם התרבותי היו שונים תכלית שינוי מהנוף והמציאות הגלותיים‪ .‬עם‬
‫זאת חבורה חשובה ומשפיעה מקרב דור תש"ח‪ ,‬היו סופרים ומשוררים שעלו‬
‫ארצה בשנות ילדוּתם ונעוריהם והתערוּ בהוויי הארץ־ישראלי )אהרון מגד‪ ,‬חיים‬
‫חפר‪ ,‬דן בן־אמוץ‪ ,‬אבא קובנר(‪ .‬נתן אלתרמן‪ ,‬שהטביע חותם מכונן על היישוב ועל‬
‫יוצרי הפלמ"ח‪ ,‬נולד בוורשה ועלה ארצה בנעוריו‪ .‬המצב הביטחוני עמד במרכז‬
‫הווייתו של דור תש"ח‪ ,‬דור 'מגש הכסף' שחולל במו גופו וחייו את המערכה‬
‫לעצמאות ולתקומת מדינת ישראל הריבונית‪ .‬זאת הייתה החוויה המעצבת של‬
‫זהותו‪ ,‬ומתוקפו ההיסטורי של תו היכר זה הוא מיצב את מעמדו בדברי ימיה של‬

                        ‫ה ִספרות העברית החדשה והמורשת היהודית לדורותיה‪.‬‬
‫הטקסט המכונן בתודעה הישראלית היה ה' ִי ְז ֹכּר' לזכר חללי תל־חי שחיבר ברל‬

                        ‫כצנלסון‪ ,‬מנהיגה הרוחני של תנועת העבודה‪ ,‬בדם ִלבו‪:‬‬

  ‫יזכּ ֹור עם ישׂראל את הנשמ ֹות הטה ֹור ֹות של בּניו וּבנ ֹותיו‪ :‬שׁניאוּר ַשׁפּ ֹושׁ ִניק‪,‬‬
  ‫אה ֹרן ֶ ֹשר‪ ,‬דב ֹו ָרה ד ַרכ ֶלר‪ ,‬בּנימין מוּנ ֶטר‪] ,‬זאב[ ַ ֹשרף‪ ,‬שׂרה ִצ'י ִז'יק‪] ,‬יעקב[‬

                                                  ‫ט ֹו ַקר‪ ,‬י ֹוסף טרוּמ ֶפּלד ֹור‬
  ‫הנאמנים והאמיצים‪ ,‬אנשי העב ֹודה והשל ֹום‪ ,‬אשר הלכוּ מאחרי המחרשה‬

                          ‫וי ָחרפוּ נפשם על כּב ֹוד ישׂראל ועל אדמת ישׂראל‪.‬‬
  ‫יזכּ ֹור ישׂראל ויתבּרך בּזרע ֹו ו ֶיאבל על זיו העלוּמים וחמדת־הגבוּרה וּקדוּשת־‬

                         ‫הרצ ֹון וּמסירוּת־הנפש אשר נספּוּ בּמערכה הכּבדה‪.‬‬
  ‫אַל ישק ֹוט ואַל י ָנחם ואַל יפוּג האבל עד בּ ֹוא י ֹום בּ ֹו ישוּב ישׂראל ו ָגאַל‬

                                                        ‫אדמת ֹו השדוּדה‪.‬‬

‫ימים ספורים לאחר נפילת תל־חי פורסם הספדו של ברל בקוּנטרס‪ ,‬שבו מיזג‬
‫בגאונות רוח את מורשת 'היזכור' היהודי מדור ודור עם תפיסת תנועת העבודה‬
‫הציונית החילונית‪ .‬את מקומו של האל בתפילה הדתית תפס עם ישראל )"יזכּ ֹור עם‬
‫ישׂראל"(‪ ,‬ואת מקום צידוק הדין ומתן הצדקה תפסו המחרשה‪ ,‬חירוף הנפש‬
‫וגאולת אדמת הארץ‪ .‬על יסוד ה'יז ֹכּר' של ברל מנוסח ה'יזכור' הממלכתי לנופלים‬

                                                           ‫במערכות ישראל‪.‬‬
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51