Page 47 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 47
רוחו של כוח המגן ׀ 47
האתוס היישובי נבנה מאנשי המגן שבנו ויצרו ,והם גם אלה שהגנו ולחמו
וניצחו .לאחר פרעות תרפ"ט פרץ כוח אדיר וחרף מאורעות הדמים הארץ נבנתה
מתוך אופטימיות בלתי נדלית של אותה חברה עצמה שהאמינה בייעודה .בשנות
ה־ 30מתעוררת תופעה מרתקת כאשר לקורפוס שירי העבודה נוספים שירים על
סכנה ועל קורבן .כשהיינו ילדים קטנים שרנו את 'שיר ערש' שכתב שאול
טשרניחובסקי באודיסה בשנת ,1897שנת כינוס הקונגרס הציוני הראשון .כבר
בשיר זה הוא מנבא את הבאות – " ִע ְב ִרי ִה ְנְּ ,Íבּ ִני; ַאֶ Ìזה הוּא ָ /א ְשׁ ְרַ Íגּם ֲאס ֹו ְנ"Í
ומשמיע את " ֶאל ְכּ ֵלי־ ֵז ְי ְנַ Íבּ ִגּבּ ֹו ִרים":
ִנ ְטּשׁוּ ְצ ָל ִליםֹ ,דּם ִצ ֳפּ ִרים / ,נוּ ָמה ְבּ ִניֶ ,א ְפ ֹר ִחי / .אַל ִמ ִצּ ְל ֵלי־ ֹא ֶפל ָתּגוּר; ִ /א ְתּÍ
ֵהן אָ ֹנ ִכיֵ / .יא ֹור ִמ ְז ָרחַ ,כּ ְנ ֵפי ְר ָנ ִנים ְ /י ַצ ְפ ְצפוּ ִוי ַר ֵנּנוֶּ / ,י ֱח ַור ַשׁ ַחר ,וּ ִמ ֶקּ ֶדם /
ַי ַעל ַגּם ִשׁ ְמ ֵשׁנוּ// .
ִע ְב ִרי ִה ְנְּ ,Íבּ ִני; ַאֶ Ìזה הוּא ָ /א ְשׁ ְרַ Íגּם ֲאס ֹו ְנֹ / ,Íח ֶטר ֶגּ ַזע ַעם־ ַה ְקּדוּ ִמים/ ,
ַעל ָה ַע ִמּים ְגּא ֹו ְנ / .Íע ֹו ְדָּ Íנ ַערִ :תּ ְג ַדּלֵ ,תּ ַדע ְ /גּד ֹול ֹות ַע ְמָּ Íפּ ַעל / ,אָז ָתּ ִבי ָנה
ְנצוּר ֹות ִי ְפ ַעל ֵ /עת ִשׁ ְמ ֵשׁנוּ ָי ַעל// .
ֶגּ ֶבר ִתּ ְה ֶיה – ַיד אַ ְכ ָז ִרים ִ /תּ ְה ֶיה ָבֶּ ,Ìא ְפ ֹר ִחיַ / ,עד Îא ֵתּ ַדע נוּ ָמהְ ,שׁ ֹק ָטה/ ,
ִא ְתִּ Íכּי אָ ֹנ ִכי! /נוּ ָמהְ ,בּ ִניַ ,היּ ֹום ִכּי ָפ ָנהֹ / ,ח ֶשַׁ Ìי ַע ְט ֵרנוּ / .אַל ִמ ִצּ ְל ֵלי־ ֹא ֶפל
ָתּגוּרַ / :י ַעל ַגּם ִשׁ ְמ ֵשׁנוּ// .
נ ֹו ֵדד ִתּ ְה ֶיה ִבּ ְמÎא־ ֵתּ ֵבלַ / ,א Ìמ ֹו ַל ְד ְתּ Íאַ ַחתֹ / ,זאת אַל ִתּ ְשׁ ָכּחִ :נ ְסִּ " – Íצי ֹון"
ַ /עד ִר ְד ְתַּ Íשׁ ַחתִ / .אם ַגּם ְיאַ ֵחר י ֹום ַה ְגּ ֻא ָלּהִ / ,י ְצ ַעד ָשׁ ַעל־ ַשׁ ַעל / ,אַל ִתּ ָוּ ֵאשׁ,
ַא ִסּיר־ ִתּ ְק ָוה / :ע ֹוד ִשׁ ְמ ֵשׁנוּ ָי ַעל// .
ַעל ַה ַיּ ְר ֵדּן וּ ַב ָשּׁר ֹון ָ /שׁם ַע ְר ִב ִיּים ח ֹו ִניםָ / ,לנוּ ֹזאת ָהאָ ֶרץ ִתּ ְה ֶיה! ַ /גּם ַא ָתּה
ַבּבּ ֹו ִנים! ְ /וי ֹום ָיקוּמוּ נ ֹו ְשׂ ֵאי־ ֶד ֶגל / ,אַל ִתּ ְמ ֲע ָלה ָמ ַעלֶ / :אל ְכּ ֵלי־ ֵז ְי ְנַ Íבּ ִגּבּ ֹו ִרים
– ִ /כּי ִשׁ ְמ ֵשׁנוּ ָי ַעל!
שנות ה־ 30היו השנים הפוריות ביותר לזמר העברי .הדם טרם נקרש בחברון וכבר
התדפק בשערנו גל העלייה הגדול של יהודי אירופה שהשמיים התקדרו מעליהם,
ובכנפיו משב אופטימיות אדיר בעבודה ובבניין .משהתלקח המרד הערבי והיישוב
התגייס להגן על קיומו ,התערתה בשירי ההורה ,ההתיישבות והיצירה קריאת
ההתייצבות לחישול כוח המגן העברי וההתפרצות אל קו האש .מפעל ההגשמה
הציוני לא היה מצליח להתממש ללא הקורבן בנפש ,ותחושה זו הייתה החוויה
המכוננת של בני הדור .לכן מוטיב העמידה על הנפש והקורבן אינו מרפה ועומד
במרכזה של יצירת דור תש"ח .אתה חי בשאיפת צדק חברתי ויצירה ובו זמנית אתה
יודע שעליך להילחם .אין שירי עבודה בלי תוספת קורבנית וזה מאוד משמעותי.
הוויה מכוננת של חוויית המגן .ב'שיר העמק' שחיבר אלתרמן בשנת 1934שורה
אידיליה פסטורלית ופתאום בבית השלישי מעבר חד לקורבן הטרגי: