Page 50 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 50

‫‪ 50‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

‫בפרוץ המרד הערבי באפריל ‪ִ 1936‬השביתו ערביי יפו את הנמל ושיתקו את‬
‫התעבורה הימית של היישוב העברי‪ .‬הפסקת ייצוא פרי ההדר איימה להמיט‬
‫מהלומה ניצחת על כלכלת היישוב‪ .‬ב־‪ 15‬במאי אישר הנציב הבריטי להקים את‬
‫נמל תל־אביב בשפך הירקון‪ ,‬ובתוך ארבעה ימים ִהכשירה הפלוגה הימית של‬
‫'הפועל' את התשתית לפריקת ִמטען שקי המלט מהאונייה היוגוסלבית 'צ'טוורטי'‪.‬‬
‫גדולי המשוררים נקראו לדגל ובתוך שבועיים נכתבו עשרים שירי נמל‪ .‬שירי‬
‫תהילה לנמל שלא היה אלא מזח עץ צר ורעוע שעליו נשאו הסבלים ארגזי תפוזים‬
‫כבדים‪ .‬לאה גולדברג העדינה כתבה את 'שיר הנמל' בשבועון הילדים דבר לילדים‪,‬‬

                         ‫ובלחנה של רבקה לוינסון הפך השיר ללהיט פטריוטי‪:‬‬

  ‫ַל ֶמּ ְר ַח ִקּים ַמ ְפ ִליג ֹות ַה ְסּ ִפינ ֹות‪ֶ / .‬א ֶלף ָי ַד ִים פּ ֹו ְרק ֹות וּב ֹונ ֹות‪ / ,‬אָנוּ כּ ֹו ְב ִשׁים ֶאת‬
                               ‫ַהח ֹוף ְו ַה ַגּל ‪ /‬אָנוּ בּ ֹו ִנים ֹפּה ָנ ָמל ֹפּה ָנ ָמל‪// .‬‬

  ‫ֻמ ָצּק ַה ֶבּט ֹון וּמוּ ָרם ַה ָמּנ ֹוף ‪ִ /‬סיר ֹות ַה ִמּ ְט ָען ַמ ִגּיע ֹות ֶאל ַהח ֹוף ‪ְ /‬תּ ֵכ ֶלת ִמ ְלּ ַמ ָטּה‬
                                     ‫וּ ְת ֵכ ֶלת ֵמ ַעל‪ָ / ,‬כּ ָכה ִנ ְב ֶנה ַה ָנּ ָמל ַה ָנּ ָמל‪.‬‬

‫הדור הצעיר היה קהל יעד ממוקד שמיטב הכותבים נרתמו למענו ולמלאכת חינוכו‬
‫בעיתוני הילדים ובתנועות הנוער החלוציות‪ .‬אבות היישוב ראו בנוער את עתיד‬
‫הציונות ו ִהשקיעו מאמצים עצומים לטיפוח זיקתו לשורשיו היהודיים ולאמונה‬
‫ברעיון הציוני‪ .‬מחלקת התרבות בהסתדרות הכללית‪ ,‬ראשי מפלגות הפועלים‬
‫ובכירי הפיקוד העליון של 'ההגנה' עשו רבות להקניית ערכי תנועת העבודה‬
‫וההגנה בקרב הנוער במערכת החינוך‪ .‬חניכי תנועות הנוער הפועליות היו כוח‬
‫ממשי בהתגייסות למען קיבוצי הספר‪ ,‬הקמת יישובי חומה ומגדל‪ ,‬העלייה הרגלית‬
‫לחניתה וסחיבת היישוב על הגב‪ ,‬העלייה לביריה והמאבק המזוין‪ .‬החג"ם )חינוך‬
‫גופני מוגבר( בבתי הספר היה פרק מבוא במסלול הגדנ"ע )גדודי הנוער(‪,‬‬
‫ולתלמידי התיכון נועדו תפקידים מבצעיים בלילות 'ההורדה' )הורדת המעפילים‬
‫מספינות המוסד לעלייה ב'(‪ ,‬בכיתור כוחות המשטרה בשפיים‪ ,‬רשפון וגבעת־‬
‫חיים‪' .‬ההגנה' הייתה חלק מיעדי הנוער העובד והלומד – "לעבודה‪ ,‬להגנה‬
‫ולשלום"‪ ,‬ששולבו בסמל התנועה ושיקפו נאמנה את דרכה של תנועת העבודה‬

                                                                    ‫הציונית‪.‬‬
‫חניכי תנועות 'המחנות העולים'‪' ,‬השומר הצעיר' והנוער הלומד מהמשפחות‬
‫המיוחסות ביותר בתל־אביב‪ ,‬יצאו להגשמת הציונות בתחושת שליחות אמיתית‪.‬‬
‫המטרה העליונה של תנועות הנוער החלוציות הייתה להגשים את הציונות‬
‫בהתיישבות בבית־הערבה בגיהינום של ִבּקעת יריחו הצחיחה‪ .‬במרכזו של האתוס‬
‫הלאומי שאיתו התמודדו חניכי תנועות הנוער עמדה השאלה – שליחות או‬
‫קריירה? העולם כולו עובר טלטלה נוראה – ואתם‪ ,‬מה תעשו בחייכם – קריירה או‬

                                                            ‫שליחות ציונית?‬
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55