Page 55 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 55
יגאל עילם
'ההגנה'ִ :מ ַבּ ַﬠד לצעיפי הזמן
עם חלוף הזמן והתמורות שחלו ברוח הזמן מתקבעת יותר ויותר בתודעה
הישראלית העכשווית התפיסה הכוזבת ,המצמצמת ואף המעוותת את משמעות
התופעה ההיסטורית הקרויה 'ההגנה' והתפקיד שמילאה בתולדות הציונות
והיישוב היהודי החדש בארץ .ארגון 'ההגנה' מוצג כיום בדרך כלל כאחד משלושת
ארגוני המחתרת שפעלו לכאורה לסילוק השלטון הבריטי הזר בארץ ישראל
במסגרת המאבק להקמת מדינת ישראל .אין הצגה מעוותת וכוזבת מזו.
ראשית ,ארגון 'ההגנה' לא היה ארגון מחתרת .בארגון מחתרת אנו מונים כמה
סימנים מובהקים .זה ארגון חשאי ,סגור ומצומצם בהיקפו ,שסר בדרך כלל אך ורק
למרות ִמפקדתו ולא למרות אף לא גורם ציבורי שמחוצה לו .ארגון 'השומר' היה
כזה; ארגון ניל"י היה כזה .שניהם נתקלו בהתנגדות עזה מצד היישוב שלמענו
לכאורה פעלו .הם נחשבו ארגונים סוררים משום שלא קיבלו עליהם את מרות
ההנהגה היישובית של זמנם .מאותה סיבה כונו אצ"ל ולח"י 'פורשים' ,למרות
שהאהדה לפעילותם לא הייתה מבוטלת .אם הייתה תכונה מובהקת ש ִאפיינה את
היישוב היהודי בארץ ,הן הישן והן החדש ,הרי זה היותו 'יישוב מאורגן'; הווה
אומר ,יישוב בעל מוסדות ציבוריים עצמיים ,בכל תחומי החיים ,שסר למרות
הנהגה לגיטימית מוסכמת.
ב'שבת השחורה' 29 ,ביוני ,1946כשפתחו הבריטים במבצע לשבירת כוחם
של 'ההגנה' וחוד החנית שלה ,הפלמ"ח ,הצביע מנחם בגין ,מפקד האצ"ל ,על
אי יכולתו של ארגון 'ההגנה' להיכנס למחתרת עמוקה כדי להסתתר מעוצמת
המכה שהנחיתו עליו הבריטים ,כי ליחידות 'ההגנה' והפלמ"ח הייתה נוכחות בכל
הארץ ,בכל נקודת יישוב ,ובאשר הכית לא החטאת 1.בלא משים עמד בגין על
ההבדל המכריע שבין 'ההגנה' לבין האצ"ל והלח"י :לא ניתן היה להפריד בין
'ההגנה' לבין היישוב ,או כפי שניסח זאת משה שרתוק ,בעדותו לפני ועדת החקירה
האנגלו־אמריקאית ,שפעלה בארץ בחודשים מארס-אפריל " :1946מותר להניח כי
כל יהודי בריא בגופו הוא חבר בכוח בהגנה"2.
1מנחם בגין ,המרד ,תל־אביב :אחיאסף ,1950 ,עמ' .285
2עזריאל קרליבך ,ועדת החקירה האנגלו־אמריקאית ,2 ,תל־אביב :הוצאת צ .ליינמן ,1946 ,עמ' .538