Page 52 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 52

‫‪ 52‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

                    ‫בן־גוריון ענה שהספר לא נשלח לקבלת אישור מהצנזורה‪.‬‬
                  ‫אמרתי לו‪ :‬זה ספר שכתב סופר ומשורר‪ ,‬אין בו שום סודות‪.‬‬
            ‫והוא השיב בפסקנוּת נחרצת‪ :‬כך אתה חושב‪ .‬יש בו הרבה סודות!‬
   ‫לפתע בן־גוריון שינה נושא בשיחה ושאל אותי‪ :‬מה ליגאל אלון ולטבנקין?‬
‫בן־גוריון ידע שיגאל אלון היה גדול מצביאי מלחמת העצמאות‪ ,‬והוא חברם‬
‫לדרך של יצחק טבנקין וישראל גלילי מראשי הקיבוץ המאוחד ומפ"ם‪ .‬הוא לא‬
‫סלח ליגאל על אמירתו‪" :‬ניצחנו את המלחמה ו ִהפסדנו את השלום"‪ .‬כשיגאל היה‬
‫בחופשה מהצבא בצרפת באותו הזמן‪ ,‬בן־גוריון אמר שיגאל הוא אחד מארבעת‬
‫האנשים שעם ישראל זקוק להם בשעה הזו‪ ,‬ו ִהפציר בו לקבל את הרמטכ"לוּת‬
‫ולעזוב את מפ"ם‪ .‬יגאל עשה את שטות חייו כשעזב את המסלול הצבאי ופרש‬

                                                                    ‫מצה"ל‪.‬‬
‫בעקבות פסילת הצנזורה‪ ,‬שהייתה כפופה למרותו של בן־גוריון‪ ,‬נסגר בית הדפוס‬
‫'ספר' לשבוע‪ .‬כעבור כחודשיים יצאה מהדורה מאושרת של הספר תוך השמטת‬
‫שמות מפקדים אחדים ופרטים ספורים ובטלים‪ ,‬שנחשבו ל"גילוי סודות" רחמנא‬
‫ליצלן‪ .‬למעשה‪ ,‬באמתלה צנזוריאלית של שמירת סודיות שמות המפקדים‪ ,‬נמחקו‬
‫שמות מפקדי הפלמ"ח שפיקדו על הכוחות בחזית הדרום בראשות האלוף יגאל‬
‫אלון‪ .‬סיבת ההשתקה האמיתית והניסיון לגניזת הספר נבעו מהאדרת חלקו של‬
‫הפלמ"ח במלחמת העצמאות‪ .‬משיקוליו הפוליטיים רצה בן־גוריון לגמד את חלקו‬
‫המכריע של הפלמ"ח‪ ,‬בגלל יריבותו המפלגתית למפ"ם‪ ,‬שבה היו חברים מרבים‬

                                                    ‫מפקדי הפלמ"ח ולוחמיו‪.‬‬

                                            ‫תל־חי‪ :‬סמל חי ומפרה‬

‫לכוחו של ארגון 'ההגנה' הייתה חשיבות מכרעת על העמקת שותפות הגורל‬
‫הציונית של המאבק המדיני והצבאי עד קצה גבול האפשר‪ .‬בלי 'ההגנה' לא היו‬
‫הקיבוצים‪ ,‬חומה ומגדל‪ ,‬חיל הנוטרים‪ ,‬המוסד לעלייה ב'‪ ,‬ההתגייסות לצבא‬
‫הבריטי במלחמת העולם השנייה‪ ,‬הפלמ"ח‪ ,‬תנועת המרי העברי‪ ,‬התעשׂ‪ ,‬הרכש‪,‬‬
‫בניין הכוח הצבאי‪ ,‬ההגנה על ההתיישבות העובדת בקיבוצים המנותקים‪ .‬בלי‬
‫ארגון 'ההגנה'‪ ,‬צבא המדינה שבדרך‪ ,‬לא הייתה הבקעת המצור על ירושלים‬

                              ‫בתש"ח‪ ,‬לא היה צה"ל ולא הייתה מדינת ישראל‪.‬‬
‫רוחו של כוח המגן צמחה בתרבות ההתמודדות הרעיונית החופשית ובמחויבות‬
‫האישית ַל ָמרוּת היישובית‪ .‬חובת האחריות האישית חלה ב'הגנה' על כל חייל ועל‬
‫כל מפקד‪ .‬בפלמ"ח שררה משמעת מבצעית ומשמעת ערכית של טוהר הנשק‬
‫וטוהר המידות‪ .‬תנועות הנוער התחנכו על צידוק האלימות ההכרחית‪ ,‬אבל נגד הרג‬
‫חפים מפשע‪ .‬טוהר הנשק היה בנפשו של ארגון 'ההגנה' ואבן פינה חשובה מאוד‬
‫באתוס של תנועת העבודה‪ .‬יצחק שדה ִהטיף באדיקוּת בלתי מתפשרת על הצורך‬
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57