Page 89 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 89
אליהו ה ֹכּהן*
באין המנון ל'הגנה'
פליאה גדולה היא כיצד במשך 21שנות קיומו הראשונות של ארגון 'ההגנה'
) (1941-1920לא חובר לארגון המנון משלו .תמיהה זו מתעצמת נוכח ב ֹולטוּתם
של המנוני הארגונים יוצאי חלצי 'ההגנה' – ארגון ב' )לימים האצ"ל( ,ארגון
הלח"י שהתפצל מהאצ"ל; וביתר שאת המנון הפלמ"ח ,הזרוע המגויסת של
'ההגנה' .זאת ועוד ,משחר ימיה של התנועה הציונית בגולה ובארץ ישראל,
בתנועות הנוער בגטאות ,במחנות העקורים של ניצולי השואה ,במחנות המגורשים
בקפריסין ,בשורות הלוחמים בבריגדה היהודית ובמערכה לעצמאות חוּברו
אין־ספור שירי מולדת פטריוטיים ושירי זיכרון לנופלים שהוּשרו בפי כול .יתר על
כן ,בעולמו של הזמר העברי התבדל קורפוס ייחודי של המנונות ,שחוברו
להסתדרות הציונית 1,למפלגות ולאגודות פוליטיות ,לזרמים התיישבותיים,
למושבות ולקיבוצים ,למוסדות חינוך ,לקבוצות ספורט וכמובן ליחידות
ביטחוניות .נוכח עושרה של הליריקה המוזיקלית מתחדדת תעלומת היעדרותו של
המנון 'ההגנה' בשנותיו הפורמטיביות של הארגון .ל ֵאינוּתו של המנון 'ההגנה'
מהנוף היישובי מוּק ֶנה ממד חידתי בזעיר אנפין משמתברר של'הגנה' נכתבו
במרוּצת השנים ,לא המנון אחד כי אם שניים ,אולם שניהם לא התעלו לכדי מעמד
המנוני .עם פרסום 'אושיות ההגנה' במאי 1941נקבע ההמנון הלאומיַ ' ,ה ִתּ ְק ָוה',
להמנון 'הגנה' .עם הקמת מדינת ישראל הונחלה קביעה זו לצבא ההגנה לישראל
עד עצם היום הזה.
***
ההתעוררות הלאומית באירופה ברוח אביב העמים באמצע המאה ה־19
והתפשטות תנועת ההשכלה היהודית בישרו על צפרירי הציונות .בדברי ימי
התחייה הלאומית של העם היהודי היה השיר ' ָה ִקי ָצה ַע ִמּי' ,שחיבר יהודה לייבּ
גורדון )יל"ג (1892-1830 ,בשנת ,1866ציון דרך חשוב בגלל קריאתו לעם
מערכת ע ֵלי ז ִית וחרב מביעה הכרת תודה עמוקה לחוקר אליהו ה ֹכּהן על היענותו האדיבה לכתיבת *
המאמר על המנון 'ההגנה' .חלק מנוסח המאמר הראשוני פורסם בבלוג 'עונג שבת' של דוד אסף. 1
אליהו ה ֹכּהן" ,כיצד הפכה 'התקווה' להמנון" ,בתוך :יואל רפל )עורך( ,אין זו אגדה :ציונות – הסיפור
והמעשה ,תל־אביב :משכל – ידיעות ספרים.1997 ,