Page 94 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 94

‫‪ 94‬׀ ‪ 100‬ל'הגנה'‬

                               ‫ַה ֶטּ ְנ ֶדּר נ ֹו ֵס ַע‬
               ‫מילים‪ :‬יעקב אורלנד‪ ,‬לחן‪ :‬משה וילנסקי‪1939 ,‬‬
  ‫ַה ֶדּ ֶר‪ֹ Ì‬כּה ָרח ֹוק‪ָ ,‬רח ֹוק וּ ִמ ְשׂ ָתּ ֵר ַע ‪ִ /‬מ ַנּ ַחל ֵעין־ ֲחר ֹוד‪ַ ,‬ה ְר ֵחק ַעד ַה ָיּ ֵר ַח ‪/‬‬
  ‫ִה ֵנּה ַה ַלּ ְי ָלה ְכּ ָבר ָי ַרד ַעל ַה ִקּבּוּץ ‪ַ /‬רק א ֹור ַהכּ ֹו ָכ ִבים ֵמ ִאיר‪ ,‬ר ֹו ֵמז ַבּחוּץ‪// .‬‬
  ‫ְשׁח ֹור־ ַה ַלּ ְי ָלה ְכּ ָבר ָי ַרד ַעל ַה ִכּ ֶנּ ֶרת ‪ָ /‬קחוּ ִני ָנא ִא ְתּ ֶכם‪ ,‬אַ ַחי‪ֲ ,‬א ִני א ֹו ֶמ ֶרת ‪ָ /‬שׂאוּ ִני‬
  ‫ָנא ִא ְתּ ֶכם‪ַ ,‬א ֶתּם ַה ַבּחוּ ִרים ‪ָ /‬שׂאוּ ִני ָנא ִא ְתּ ֶכם ֵמ ֵע ֶבר ֶל ָה ִרים‪ְ // .‬ו ֵהם א ֹו ְמ ִרים‬
  ‫ֵא ַלי‪ֲ :‬ע ִלי‪ִ ,‬כּי ַא ְתּ ָי ָפה ֹכּה ‪ִ /‬כּי ִבּ ְשׁ ִבי ֵל‪ִ Ì‬נ ַסּע ִל ְסד ֹום ְו ַגם ְל ַעכּ ֹו ‪ִ /‬כּי ִבּ ְשׁ ִבי ֵל‪Ì‬‬

                     ‫ִנ ַסּע ֻכּ ָלּם ֻכּ ָלּם ֻכּ ָלּם ‪ /‬אַף ְל ָמק ֹום ֶשׁע ֹוד ֵאי ֶננּוּ ָבּע ֹו ָלם‪// .‬‬
  ‫ַה ֶטּ ְנ ֶדּר נ ֹו ֵס ַע‪ַ ,‬ה ֶטּ ְנ ֶדּר ֹפּה ָרץ ‪ִ /‬מ ְשּׂד ֹות ָים ַה ֶמּ ַלח ַעד ֵעין ַה ִמּ ְפ ָרץ – ‪ַ /‬ה ַלּ ְי ָלה‬
  ‫ַל ְי ָלה אָ ֵפל ‪ַ /‬ה ֶטּ ְנ ֶדּר‪ַ ,‬מה ַלּ ְי ָלה ִמ ֵלּיל? ‪ַ //‬ה ֶטּ ְנ ֶדּר‪ְ ,‬פּ ַתח ִפּי‪ְ Í‬בּ ִשׁיר! ‪ִ /‬ל ֵבּנוּ‬

    ‫ָר ָחב ְו ָצ ִעיר! ‪ִ /‬אם ֵאשׁ ִמ ְלּ ָפ ֵנינוּ‪ִ ,‬אם ֵאשׁ ֵמאָח ֹור – ‪ַ /‬ה ֶטּ ְנ ֶדּר‪ ,‬אַל ַתּ ֲע ֹצר! ‪//‬‬
  ‫ֶא ָחד ִה ְב ִטי ַח ֲח ֻת ָנּה ֵמ ֵא ִין ָכּמ ֹו ָה ‪ֶ /‬א ָחד ִה ְב ִטי ַח ִלי אַ ְרמ ֹון ַעל ַה ִגּ ְל ֹבּ ַע ‪ֶ /‬א ָחד‬
  ‫אָ ַמר ִלי‪ֲ :‬א ַה ְב ִתּי‪ְ Ì‬מא ֹוד‪ָ ,‬ר ֵחל ‪ִ /‬ל ִבּי ֵא ַל ִי‪ְ Ì‬כּמ ֹו ֶט ְנ ֶדּר ִמ ְת ַגּ ְל ֵגּל‪ֶ // .‬א ָחד‬
  ‫ְשׁ ַח ְר ַחר אָ ַמר‪ :‬אָ ְמ ָנם ִלי ֵישׁ ַרק ִפּ ָתּה ‪ֲ /‬א ָבל ֹא ַהב א ֹו ָת‪ֵ Ì‬מ ַע ָזּה ַעד ֲח ִני ָתא ‪ְ /‬ו ַרק‬
  ‫ָבּחוּר ֶא ָחד ָשׁ ַתק ִמ ֵבּין ֻכּ ָלּם ‪ְ /‬ו ֶאת ָפּ ָניו ע ֹוד ‪Î‬א ָר ִאי ִתי ֵמע ֹו ָלם‪ְ // .‬והוּא ָע ַמד‬
  ‫ל ֹו ָשׁם נ ֹו ֵשׂא ִח ִצּים ָו ֶק ֶשׁת ‪ְ /‬ו ֵהן א ֹות ֹו ִבּ ְל ַבד ָה ִיי ִתי ְמ ַב ֶקּ ֶשׁת ‪ַ /‬א‪ Ì‬הוּא ָשׁ ַתק‬

     ‫ֵא ַלי ְכּ ֵצל ֵבּין ֶה ָה ִרים ‪ְ /‬והוּא ָה ָיה ָי ֶפה ִמ ָכּל ַה ַבּחוּ ִרים‪ // .‬פזמון‪ַ :‬ה ֶטּ ְנ ֶדּר‪...‬‬

‫על בסיס דוקטרינת 'היציאה מהגדר' שייצגו 'הטנדר' ו'הנודדת' הוקמה בדצמבר‬
‫‪ 1937‬יחידת פלוגות השדה )הפּ ֹו"ש( בפיקודם של יצחק שדה ואליהו בן־חור‪,‬‬
‫שחוללה מהפכה תפיסתית בהפעלת הכוח‪ 16.‬לראשונה הועמד כוח נייד תחת‬
‫שליטת המפקדה הארצית )ולא בהפעלה מחוזית או נפתית(‪ ,‬והונח המסד להעתקת‬
‫יחידה צבאית מאזור לאזור – מהגליל לקו החשמל המזרחי בשרון ולתגבור‬
‫מושבות הדרום‪ .‬לרגל הכינוס הראשון )והאחרון( של הפו"ש בקיץ ‪ 1938‬כתב‬
‫המשורר נתן אלתרמן )‪ (1970-1910‬לבקשת יצחק שדה את השיר ' ֶז ֶמר ַה ְפּ ֻלגּ ֹות'‬
‫כדי לבטא את רוח היחידה‪ .‬שיר זה היה לאבן דרך בתולדות הזמר העברי‪ ,‬שכן‬
‫בפעם הראשונה נכתב בארץ המנון ליחידה קרבית‪ .‬לשם ִטשטוּש אופיו המיליטנטי‬
‫של השיר הודפס ' ֶז ֶמר ַה ְפּ ֻלגּ ֹות' בשם מוסווה – ' ִשׁיר ַהנּ ֹו ֵד ִדים'‪ 17.‬לימים תיאר‬

                                   ‫סמבורסקי את השתלשלות הלחנת השיר‪18:‬‬

‫‪ 16‬לאור תפיסה זו הוקמה ביוני ‪ 1938‬יחידת ַפּ ְלג ֹות הלילה המיוחדות )‪ (Special Night Squads‬בפיקודו‬
                  ‫של קפטן צ'רלס אורד וינגייט )'הידיד'‪ (Wingate ,‬שבסיסה היה בקיבוץ עין־חרוד‪.‬‬

‫‪ 17‬בן־ציון דינור )עורך(‪ ,‬ספר תולדות ההגנה‪ ,‬ב‪ ,2/‬צה"ל‪ :‬מערכות‪ ,1963 ,‬עמ' ‪) 955‬להלן‪ :‬דינור ]עורך[‪,‬‬
                                                                                   ‫סת"ה‪ ,‬ב‪.(2/‬‬

‫‪' 18‬עדות דניאל סמבורסקי'‪ ,18.3.1963 ,‬בתוך‪ :‬ציפי פליישר‪" ,‬התפתחותו ההיסטורית של שיר העם‬
‫העברי"‪ ,‬ב‪ ,‬חיפה‪ ,1964/2009 ,‬עמ' ‪) 356‬להלן‪' :‬עדות סמבורסקי'(‪ .‬בכינוס במשק הפועלות לימדו‬
‫אלתרמן וסמבורסקי את חיילי הפו"ש את מילות השיר ומנגינתו )סמבורסקי ניגן על הפסנתר(‪ .‬דן לאור‪,‬‬

                                     ‫"מאל תתנו להם רובים עד זמר הפלוגות"‪ ,2012 ,‬אתר יו טיוב‪.‬‬
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99