Page 109 - עלי זית וחרב - כרך כ
P. 109

‫באין המנון ל'הגנה' ׀ ‪109‬‬

                                                 ‫מסביב יהום הסער‬

‫עם הכפפת השלטון בסוריה ובלבנון למרוּת משטר וישי הצרפתי )‪Régime de‬‬
‫‪ (Vichy‬והתקדמות הקורפוס האפריקני לשערי מצרים הקים הפיקוד העליון של‬
‫'ההגנה' במאי ‪ 1941‬את הפלמ"ח‪ ,‬שהיה לבית יוצר פורה בתולדות ה ִפזמונאוּת‬
‫העברית‪ .‬המנון הפלמ"ח‪ ,‬המוחזק כהמנונו של כוח המגן היישובי בשנות המערכה‬
‫לעצמאות‪ ,‬התחיל כ'שיר הפלמ"ח'‪ ,‬הפך ל'שיר הפלוגות'‪ ,‬ורק לבסוף התקבע‬
‫כהמנון הפלמ"ח‪ .‬על נסיבות כתיבת השיר העיד לימים מחברו‪ ,‬המשורר זרובבל‬
‫גלעד )‪ ,(1988-1912‬כי בסוף שנת ‪ 1941‬הוא גויס לפלוגה א' בפלמ"ח‪ ,‬והצטרף‬
‫באיחור לקורס הטירונים שנערך בקיבוץ אלונים‪ .‬ביום האחרון של הקורס הטיל‬
‫עליו מפקד הקורס‪ ,‬מאיר )מאירק'ה( דוידסון‪ ,‬לחבר עד הערב שיר למסיבת הסיום‪.‬‬
‫המפקד הציע לשחררו מהאימונים‪ ,‬אולם גלעד סירב להצעה‪ .‬עם זאת הוא הבטיח‬
‫לכתוב את השיר המבוקש כשימלא את תורו בשמירה; וכך אכן היה‪ .‬את השיר‬
‫המוגמר‪ ,‬הלא הוא ' ִשׁיר ַה ַפּ ְל ָמ"ח'‪ ,‬הביא גלעד למסיבה‪ .‬מלחין השיר‪ ,‬דוד זהבי‪,‬‬
‫התאים תחילה את הלחן למנגינת השיר הרוסי 'הלוך הלכה החבריא לצבא האדום‬
‫לעבוד'‪ ,‬וכך הושר השיר בראשית דרכו בפלמ"ח‪ .‬מאוחר יותר החליט זהבי‬
‫שהמנון עברי מחייב גם לחן מקורי‪ ,‬והלחין נוסח ראשון של מנגינה‪ ,‬שאותה שינה‬
‫כעבור זמן קצר ַלנוסח המוכר כיום‪ .‬בהכשרות הפלמ"ח שרו מפעם לפעם את‬
‫מילות השיר בלחן השיר 'סמרה הופ'‪ 33.‬גם המילים 'אָנוּ‪ ,‬אָנוּ ַה ַפּ ְל ָמ"ח' שונו לשם‬

        ‫הסתרה מהשלטון הבריטי ל'אָנוּ ַהה ֹו ְל ִכים ַבּ ָסּ‪ .'Ì‬וכל השאר היסטוריה‪34.‬‬

                               ‫ִשׁיר ַה ַפּ ְל ָמ"ח‬
                 ‫מילים‪ :‬זרובבל גלעד‪ ,‬לחן‪ :‬דוד זהבי‪1942 ,‬‬
  ‫ִמ ָסּ ִביב ֵיה ֹום ַה ַסּ ַער‪ַ / ,‬א‪ֹ Ì‬רא ֵשׁנוּ ‪Î‬א ִי ַשּׁח ‪ִ /‬ל ְפ ֻק ָדּה ָתּ ִמיד ֲא ַנ ְחנוּ ‪ָ /‬תּ ִמיד אָנוּ‪,‬‬

                                                        ‫אָנוּ ַה ַפּ ְל ָמ"ח‪// .‬‬
  ‫ִמ ְמּטוּ ָלה ַעד ַה ֶנּ ֶגב‪ִ / ,‬מן ַה ָיּם ַעד ַה ִמּ ְד ָבּר – ‪ָ /‬כּל ָבּחוּר ָוט ֹוב – ַל ֶנּ ֶשׁק ‪ָ /‬כּל‬

                                                   ‫ָבּחוּר ַעל ַה ִמּ ְשׁ ָמר! ‪//‬‬
  ‫ָנ ִתיב ַל ֶנּ ֶשׁר ַבּ ָשּׁ ַמ ִים‪ְ / ,‬שׁ ִביל ַל ֶפּ ֶרא ֵבּין ָה ִרים‪ / ,‬מוּל א ֹו ֵיב ַדּ ְר ֵכּנוּ ַי ַעל‪ֵ / ,‬בּין‬
  ‫ִנ ְקר ֹות וּ ֵבין צוּ ִרים‪ִ // .‬ראשׁ ֹו ִנים ָתּ ִמיד ֲא ַנ ְחנוּ‪ְ / ,‬לא ֹור ַהיּ ֹום וּ ַב ַמּ ְח ָשׁ‪/ .Ì‬‬

                            ‫ִל ְפ ֻק ָדּה ָתּ ִמיד ֲא ַנ ְחנוּ‪ָ / ,‬תּ ִמיד אָנוּ‪ ,‬אָנוּ ַה ַפּ ְל ָמ"ח‪.‬‬

‫בשנות ה־‪ 40‬נעשה ניסיון נוסף לאמץ המנון ל'הגנה'‪ .‬היה זה ' ִשׁיר ַהשּׁוּ ָרה'‪ ,‬שחיבר‬
‫אלתרמן והלחין זעירא‪ .‬באותם ימים‪ ,‬ימי שלטון המנדט‪' ,‬השורה' היה שם נרדף‬

                 ‫‪ 33‬חיים גורי וחיים חפר‪ ,‬משפחת הפלמ"ח‪ ,‬תל־אביב‪ :‬ידיעות אחרונות‪ ,1974 ,‬עמ' ‪.87‬‬
‫‪ 34‬זרובבל גלעד ודורותיאה קרוק‪ ,‬מעין גדעון‪ ,‬תל־אביב‪ :‬הקיבוץ המאוחד‪ ,1990 ,‬עמ' ‪ ;151‬אסנת שירן‪,‬‬
‫"מסביב ֵיה ֹום הסער‪ :‬על המנון הפלמ"ח ודגלו"‪ ,‬עלי זית וחרב‪ :‬קו התלם‪ ,‬יא‪ ,‬ירושלים‪ :‬כרמל והמרכז‬

                                         ‫לחקר כוח המגן מייסודו של ישראל גלילי‪ ,2011 ,‬עמ' ‪.30‬‬
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114